1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Mowa bliźniąt

Wkrótce urodzę bliźnięta (dwujajowe). Przeczytałam, że w takim przypadku rozwój mowy dzieci będzie opóźniony. Czy można temu jakoś przeciwdziałać?
Mowa bliźniąt często rozwija się prawidłowo. Ale opóźnienie w dojrzewaniu komunikacji z otoczeniem może się zdarzyć. Jest ono skutkiem specyficznego przebiegu rozwoju mowy u dzieci z ciąży mnogiej. Bo bliźnięta kontaktują się ze sobą za pomocą własnego systemu porozumiewania się, w którym główną rolę odgrywają gesty, mimika, pojedyncze dźwięki i słowa. Opóźnienie to najczęściej wyrównuje się w starszym wieku. W postępowaniu z bliźniętami najważniejsze jest indywidualne traktowanie dzieci i wzmacnianie w każdym z nich tych cech, którymi różnią się od brata czy siostry. Komunikując się z dziećmi, warto starać się do każdego mówić osobno. Należy też zadbać o to, żeby bliźnięta, chciały jak najszybciej swój sposób porozumiewania zamienić na kod społeczny. Dobrze jest więc regularnie wprowadzać je w grono innych dzieci, najlepiej zanim przyzwyczają się do zabaw tylko ze sobą.