1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Kappacyzm - problem z wymową

Mój dwuipółletni synek nie wymawia głoski "k" Zamiast "konik", mówi "tonit". Czy powinnam się niepokoić?
Pani synek zamienia głoskę "k" na "t". Ta wada wymowy, nazywana kappacyzmem, zwykle występuje w parze z niewłaściwą artykulacją głoski g - np. zamiast "gołąbek", malec mówi: "dołąbet". Przyczyną jest słaba sprawność ruchowa języka i nieprawidłowa praca jego tylnej części. By wywołać głoskę "k", wystarczą ćwiczenia języka, które pomogą usprawnić jego pracę. Bez problemu można je wykonywać w domu .W pierwszej kolejności proponowałabym "zabawę w malarza" (razem z dzieckiem chuchamy na lusterko, starając się w ten sposób tworzyć na nim wzorki). Warto także bawić się z maluchem w ogrzewanie zmarzniętych dłoni (chuchamy na dłonie, wymawiając wydłużony dźwięk "hy", "hu" i wypuszczając przy tym powietrze) i wypowiadanie śmiesznych produkcji dźwiękowych (np. ho, ho, hi, hi, hej, hej, hola, hola). Dobrym treningiem języka jest również zabawa w "zmęczonego pieska" - otwieramy szeroko usta, wdychamy i wydychamy powietrze, ziewamy i chrapiemy, oraz picie gęstych napojów (np. jogurtu, przecierowych soków) przez słomkę.

Jeżeli dziecko skończy trzy lata i wciąż nie będzie prawidłowo wymawiać głoski "k", warto skonsultować się z logopedą. W gabinecie specjalista sprawdzi wędzidełko podjęzykowe, oceni napięcie na języku i powie, jak ćwiczyć z dzieckiem w domu. Gdy synek zacznie wymawiać głoskę "k", trzeba będzie utrwalić tę umiejętność, ćwicząc wymowę w sylabach i wyrazach, a następnie w zdaniach, aż do pojawienia się "k" w mowie potocznej dziecka.