1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Ocena rozwoju mowy

Moja córka ma 18 miesięcy. Przeczytałam, że dziecko w tym wieku powinno już mówić około 50 wyrazów. Moja mała nie mówi prawie wcale. Można się z nią oczywiście skomunikować, rozumie, co do niej mówię, i odpowiada po swojemu, ale to nie są "prawdziwe słowa". Czy powinnam się z nią zgłosić do specjalisty? Marta.
Proszę się nie martwić. Norma dla tego wieku jest szeroka: dziecko w wieku 18 miesięcy powinno używać od kilku do pięćdziesięciu słów. I co ważne - część wypowiadanych wyrazów może być zniekształcona artykulacyjnie, czyli dziecko nie musi wypowiadać słów wyraźnie, dokładnie tak, jak dorośli. Chodzi bardziej o to, by maluch nazywał rzeczy i czynności "po imieniu", a nie o to, by używał terminów ze słownika.

W tym okresie rozwojowym dziecko chętnie i dużo gaworzy. Komunikacja, mimo pomocy gestów, nabiera społecznego charakteru, służy wymianie myśli. Tak właśnie komunikuje się Pani córeczka ("po swojemu"). Na tym etapie ważniejsze jest to, że dziecko odbiera i rozumie komunikaty słowne niż samo poprawne mówienie.

Oczywiście może Pani zgłosić się do specjalisty, który oceni faktyczny zasób słownictwa, posługiwanie się wyrazami dźwiękonaśladowczymi typu: "mu" (krowa), "hau" (pies) itp. Logopeda podpowie, w jaki sposób ograniczać gesty i mimikę na rzecz słów. Zwróci też uwagę, w jaki sposób dziecko je, połyka, gryzie - to również wpływa na kształtowanie aparatu mowy. Proszę jednak pamiętać, że każde dziecko rozwija się we własnym tempie i to, że niektóre inne dzieci w wieku Pani córeczki mówią o kilka słów więcej, o niczym nie przesądza.