Mleko

Jeden z najważniejszych składników diety, surowiec do pozyskaniu wielu następnych (sery, masło, fermentowane napoje mleczne). Najczęściej pijemy mleko krowie, ale także (choć rzadko) kozie i owcze. Mleko i jego przetwory są głównym źródłem wapnia. Zawierają witaminy, minerały (poza wapniem - fosfor, potas, magnez, cynk ), tłuszcz, cholesterol, dużo białka oraz cukier mleczny - laktozę. Nie powinno ich zabraknąć w diecie dzieci i dorosłych. Oczywiście pić go nie mogą osoby uczulone na białko mleka krowiego (kozie mleko także może uczulać), ale tych wcale nie jest tak dużo - wśród dzieci do drugiego roku życia 8 proc., potem znaczna większość z alergii wyrasta (wśród dzieci do czwartego roku życia uczulonych jest już tylko 3 proc.).

Ponieważ mleko "prosto od krowy" nie jest wolne od bakterii, wirusów i grzybów, trzeba poddać je obróbce termicznej. Większość z nas mleko kupuje w sklepie, a tam spotkamy przede wszystkim mleko pasteryzowane (o krótkim terminie przydatności do spożycia) lub UHT (z długim terminem ważności dzięki doskonałemu procesowi sterylizacji). Oba rodzaje są dobre i bezpieczne. Jednego i drugiego po otwarciu opakowania i przed wypiciem nie gotujemy, bo raz już zostało ono poddane działaniu wysokiej temperatury. Ważne, by po otwarciu przechowywać je w lodówce i wypić w terminie przewidzianym przez producenta.

Pozostaje wybór - mleko chude czy tłuste? Większość z nas, także dzieci, powinna pić mleko o niskiej zawartości tłuszczu (1,5-2 proc.).

Więcej o: