1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Cynk i witamina C dla dzieci. Czy warto je suplementować?

Cynk jest bardzo ważnym mikroelementem dla dzieci. Odpowiada m.in. za właściwy poziom odporności. Zbilansowana dieta jest w stanie zapewnić odpowiednią ilość cynku w naszym organizmie. Czy zatem nie trzeba go sumplementować? A jak sprawa wygląda z witaminą C dla dzieci?

Cynk dla dzieci - ważny składnik dla organizmu

Cynk to ważny pierwiastek bez którego funkcjonowanie organizmu ulega poważnym zaburzeniom. Nie od dziś wiadomo, że właściwy poziom witamin, minerałów, mikro- i makroelementów jest niezmiernie istotny, nie tylko dla osób dorosłych, ale przede wszystkim dla dzieci. Bez odpowiedniej ilości tych składników niemożliwy jest prawidłowy rozwój fizyczny dziecka. Cynk jest składnikiem, który pełni ważną rolę przy wielu procesach metabolicznych zachodzących w organizmie ludzkim. 

Za co jeszcze odpowiada cynk?

  • wskazuje się, że cynk jest niezmiernie istotnym elementem zapobiegającym częstym infekcjom u dzieci
  • jest czynnikiem wpływającym na prawidłowy rozwój płciowy - niezbędnym przy produkcji komórek rozrodczych męskich, ale ma także wpływ na regulowanie cyklu miesiączkowego, co jest istotne u dziewczynek w fazie dojrzewania
  • jego właściwości wpływają również na poprawę koncentracji i pamięć, co jest niezmiernie ważne dla dzieci w wieku szkolnym.

Produkty bogate w cynk

Cynk jest pierwiastkiem, który bez problemu możemy pozyskać stosując właściwą, zbilansowaną dietę. Dzienne zapotrzebowanie na ten składnik u dzieci to:

  • do około trzeciego roku życia - 3 mg
  • od 4-9 lat - 5 mg
  • u dzieci od 10 lat - 8 mg

Pamiętajmy, że nie powinno się tych norm przekraczać, gdyż nadmiar cynku również może wywołać niepożądane reakcje.

Bogatym źródłem cynku w diecie są:

  • ryby i owoce morza
  • mięso i jego przetwory
  • jajka
  • produkty pełnoziarniste
  • orzechy
  • pestki dyni
  • otręby 
  • rośliny strączkowe

Dlatego tak ważne jest, aby w diecie dzieci i młodzieży znajdowały się ryby i mięso. W okresie rozwoju organizm potrzebuje ciągłego uzupełniania zapasów zróżnicowanych składników odżywczych, więc wprowadzenie restrykcyjnych diet na tym etapie życia jest niewskazane. Szczególnie narażone na braki cynku w diecie są osoby preferujące dietę wegańską, dlatego muszą one stale kontrolować ilość tego pierwiastka z innych źródeł niż produkty pochodzenia zwierzęcego. 

Cynk dla dzieci - suplementy

Cynk jest niezbędny do prawidłowego działania układu odpornościowego. Jeśli nasze dziecko często łapie infekcje, uskarża się na zmęczenie, któremu towarzyszy brak apetytu, ma słabą odporność, to może być to znak, że w jego organizmie jest zbyt niski poziom cynku. Aby to sprawdzić należy udać się do pediatry, który w pierwszej kolejności zleci badanie krwi (morfologię) oraz moczu. Wyniki badań w skuteczny sposób potrafią wykazać, czy faktycznie mamy do czynienia z niewystarczającą ilością cynku w organizmie dziecka.

Jeżeli niedobór jest niewielki, wówczas lekarz może zalecić dietę bogatą w produkty zawierające cynk. W przypadku znacznego obniżenia poziomu pierwiastka może okazać się niezbędna okresowa suplementacja preparatami z cynkiem. Niestety jednak, jest on słabo przyswajalny (najlepiej wchłaniany jest ten z produktów pochodzenia zwierzęcego). Szacuje się, że organizm przyjmuje tylko 20% dostarczonego pierwiastka.

Zobacz wideo Zdrowa dieta dla dzieci

Na rynku mamy wiele preparatów zawierających cynk. Część z nich dostępnych jest bez recepty, jednak zawsze warto skonsultować się z lekarzem i nie podejmować samodzielnie decyzji o rozpoczęciu suplementacji cynku, zwłaszcza u dzieci. 

Wybierając suplement z cynkiem, warto zwrócić uwagę, aby pierwiastek w nim zawarty miał formę łatwo przyswajalną dla organizmu. Dodatkowo, dobrym rozwiązaniem są preparaty o przedłużonym uwalnianiu.

Czy cynk pomoże nam uchronić się przed wirusami?

Ostatnio za sprawą licznych zaleceń - jak należy postępować w okresie epidemii, pojawiła się informacja odnośnie tabletek do ssania z cynkiem, które mają powstrzymać wirusy przed namnażaniem się w gardle i nosie. Jak możemy przeczytać na rządowej platformie pacjent.gov.pl, nie jest to informacja prawdziwa. 

Witaminy dla dzieci. Jakie witaminy warto podawać dziecku?

Witaminy dla dzieci dostępne są niemal wszędzie: w aptekach, drogeriach i sklepach z akcesoriami dla najmłodszych. Z tego powodu często zastanawiamy się, które z nich będą odpowiednie, na co musimy zwracać uwagę przy wyborze oraz czy koniecznie trzeba je stosować?

Witaminy dla noworodków

Już w pierwszych dniach życia dziecka rodzice dowiadują się, że niezbędna dla prawidłowego rozwoju noworodka będzie suplementacja witaminy D3. Dlaczego? Ponieważ witamina ta wraz z wapniem, odpowiada za prawidłowe kształtowanie i funkcjonowanie układu kostnego. W naszych warunkach klimatycznych organizm nie jest w stanie sam wyprodukować wystarczającej ilości witaminy D3, a w przypadku małych dzieci zapotrzebowanie jest jeszcze większe. Noworodki najczęściej w zaleceniach od pediatry otrzymują wskazanie do podawania dziennie 400 jednostek witaminy D3. Z czasem ta dawka może ulec zmianie. O tym jednak decyduje lekarz w oparciu o wykonane badania.

Ważne jest także podanie noworodkowi witaminy K tuż po urodzeniu. Odpowiada ona za krzepnięcie krwi, dlatego istotnym jest, aby dziecko otrzymało właściwą jej dawkę.

Witaminy dla dzieci. Które są niezbędne?

Pamiętajmy, że najlepszym źródłem witamin dla dzieci będzie właściwa, zbilansowana dieta. Nie chodzi tu tylko o owoce i warzywa. W diecie nie może również zabraknąć: 

  • mięsa i ryb
  • jaj i nabiału
  • produktów pełnoziarnistych
  • tłuszczy

Do picia warto podawać dobrą wodę mineralną, która uzupełni zapotrzebowanie na magnez, potas i wapń. Jeśli mimo to dziecko cierpi na niedobory witamin, wówczas w porozumieniu z pediatrą można pomyśleć o sztucznej suplementacji.

Dlaczego witamina C jest ważna?

Witamina C to inaczej mówiąc kwas askorbinowy, który powinien być dostarczony wraz z dietą lub w postaci suplementów. Jest to bowiem substancja, której organizm sam nie wytwarza. Szeroko debatuje się nad jej znaczeniem dla prawidłowego działania układu odpornościowego. Podkreślamy jednak z całą stanowczością, że nie ma dowodów na to, by podawanie witaminy C w czasie trwającej infekcji było w stanie przyspieszyć jej zakończenie. 

Profilaktyczne stosowanie witaminy C może wzmocnić nasz organizm i zmobilizować go do lepszego bronienia się przed drobnoustrojami chorobotwórczymi. Prowadzone są także badania nad antynowotworowymi właściwościami kwasu askorbinowego.

Witamina C dla dzieci 

Witamina C dla dzieci to jeden z najpopularniejszych suplementów, przyjmowanych głównie w okresie zimowym. Coraz częściej jednak zalecane jest stosowanie diety bogatej w tą witaminę zamiast suplementowania jej. Ma ona bowiem bardzo korzystne działanie na rozwijający się organizm. Oprócz wzmocnienia odporności, może także znacznie redukować zmęczenie, jak również wspomagać produkcję kolagenu, który ma istotną rolę w budowaniu ścian naczyń krwionośnych.

Prócz tego, witamina C pozytywnie wpływa na kości, chrząstki, a także dziąsła i zęby dzieci. Mało kto ma świadomość, że obecność witaminy C poprawia także przyswajanie żelaza, co jest szczególnie ważne dla małych anemików.

Gdzie szukać witaminy C i jak podawać ją dzieciom? Najwięcej kwasu askorbinowego dostarczymy  sięgając po czarne, czerwone porzeczki, cytryny, pomarańcze i truskawki. W warzywach, najwiecej znajdziemy w kalafiorze, kapuście, papryce i... ziemniakach. Najlepiej jeść te produkty na surowo, bo obróbka cieplna sprzyja utracie kwasu askorbinowego. Witamina C dobrze wchłania się z produktami bogatymi w żelazo, dlatego warto łączyć np pomarańcze z orzechami. 

Więcej o: