Zapotrzebowanie kaloryczne - od czego zależy i jak wygląda u dzieci i u młodzieży

Zapotrzebowanie kaloryczne to ilość energii niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Od czego zależy i jakie jest u małych dzieci, jakie u nastolatków, a jakie u osób dorosłych?

Zapotrzebowanie kaloryczne w ciągu dnia

Zapotrzebowanie kaloryczne to nic innego, jak ilość kalorii, którą musimy dostarczyć organizmowi w ciągu doby, aby mógł prawidłowo funkcjonować. Podstawowe zapotrzebowanie ma na celu określenie liczby spalanych w ciągu doby kalorii, niezbędnych do utrzymania wszystkich funkcji życiowych. Całkowite zapotrzebowanie zaś określa ilość kalorii niezbędnych do utrzymania właściwej masy ciała, ale bierze pod uwagę aktywność w ciągu dnia.

Zobacz wideo

Jak obliczyć, ile kalorii potrzebuje organizm?

Trudno jest wskazać jedyny, prawidłowy i uniwersalny wzór, dzięki któremu będzie możliwe dokładne obliczenie zapotrzebowania kalorycznego. Najpopularniejsze i najczęściej stosowane są następujące metody:

  • Pierwsza metoda opiera się na zależności: 
    > PPM = masa ciała (w kg) x 24,
    przy czym wskaźnik PPM określa podstawową przemianę materii.
  • Drugą, znacznie częściej stosowaną, jest metoda Harrisa-Benedicta. Zastosowany do niej nieco bardziej skomplikowany wzór, który oprócz wagi uwzględnia wzrost, wiek oraz płeć.
    > PPM dla kobiet: 655 + [9,6 x masa ciała (kg)] + [1,8 x wzrost (cm)] - [4,7 x wiek (lata)]
    > PPM dla mężczyzn: 66 + [13,7 x masa ciała (kg)] + [5 x wzrost (cm)] - [6,76 x wiek (lata)]
  • Trzecia to metoda Miifflin-St Jeor uznawana za najdokładniejszą z wymienionych i uwzględniająca współczesne warunki życia.
    > PPM dla kobiet = [9,99 x masa ciała (kg)] + [6,25 x wzrost (cm)] - [4,92 x wiek (lata)] - 161
    > PPM dla mężczyzn = [9,99 x masa ciała (kg)] +[6,25 x wzrost (cm)] - [4,92 x wiek (lata)] + 5
  • Czwarta - metoda Katch-McArdle - również uznawana jest za dokładną, jednak tu trzeba znać swoją masę mięśniową
    > PPM = 370 + (21,6 x masa mięśniowa ciała w kilogramach)

Poprawne wyliczenie Całkowitej Przemiany Materii (CPM) wymaga, by pomnożyć otrzymany wynik dla PPM przez współczynnik, który najlepiej określa naszą aktywność. Współczynniki przedstawiają się następująco:

  • x1,0 brak aktywności fizycznej
  • x1,2 niska aktywność fizyczna
  • x1,4 trening około 2 razy w tygodniu
  • x1,6 średnia aktywność, trening około 3-4 razy w tygodniu
  • x1,8 wzmożona aktywność, trening 4-5 razy w tygodniu
  • x2,0 bardzo wysoka aktywność fizyczna, 5 i więcej treningów dzienne

Jeśli uczciwie określimy swój poziom wydatku energetycznego,  stosujemy następujący wzór:
> PPM x współczynnik aktywności = CPM, a wówczas otrzymamy dokładny wynik.

Zapotrzebowanie kaloryczne dla młodzieży

Zapotrzebowanie kaloryczne u nastolatków jest uzależnione od płci. Jeśli chodzi o dziewczynki w wieku 11-13 lat, to zaleca się im spożywanie około 1800-2200 kalorii w ciągu doby, starszym dziewczynkom - w wieku 14-18 lat rekomenduje się wartość kaloryczną w wysokości 1800-2400 kalorii w ciągu dnia. Chłopcy w wieku 11-13 lat powinni jeść w ciągu dnia produkty o łącznej wartości kalorycznej 1800-2600, zaś starsi, w wieku 14-18 lat, około 2200-3200 kalorii dziennie.

Przedziały kaloryczne są dość szerokie, ponieważ na zapotrzebowanie wpływa również rodzaj i ilość wykonywanej aktywności fizycznej. Młodzież, której aktywność w ciągu dnia ogranicza się do siedzenia przy biurku w szkole, a po szkole przy komputerze, będzie miała mniejsze zapotrzebowanie niż nastolatkowie, którzy w wolnym czasie uprawiają sport. Według zaleceń, aktywni fizycznie chłopcy mogą, a nawet powinni przyjmować nawet 3500 kalorii w ciągu całego dnia. Ilość niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania kalorii jest uzależniona również od wzrostu oraz budowy ciała. Wysocy i dobrze zbudowani chłopcy powinni jeść znacznie więcej niż ich szczupli i niewysocy koledzy.

Zapotrzebowanie kaloryczne dziecka w wieku 2 i 3 lat

Dieta małego dziecka powinna być odpowiednio zbilansowana pod kątem kalorii oraz składników odżywczych. Wartościowa dieta to taka, która jest różnorodna i obejmuje produkty spożywcze ze wszystkich grup pokarmowych. Wszystkie produkty spożywane przez dzieci powinny być odpowiedniej jakości i we właściwych proporcjach. Dzienne zapotrzebowanie kaloryczne u dzieci w wieku 2 lat określa się na mniej więcej 1100-1200 kalorii, zaś w wieku 3 lat na 1200-1300 kalorii.

Małe dzieci powinny spożywać posiłki w regularnych odstępach czasu, najlepiej o stałych porach w ciągu dnia. Należy brać pod uwagę, tak jak w przypadku większych dzieci oraz dorosłych, aktywność fizyczną w ciągu dnia. Dziecko powinno jeść posiłek w miłej atmosferze - w spokoju, bez pośpiechu. Nie powinno się zmuszać dzieci do jedzenia, wciskania im na siłę łyżki do buzi, ponieważ to w efekcie będzie miało odwrotny efekt - dziecko nie będzie chciało jeść, posiłki będą mu się źle kojarzyły.

Więcej o: