Mizeria z ogórków. Z czym podawać i dlaczego warto ją jeść?

Mizeria z ogórków to sałatka z ogórków, która kojarzy się z wiosną i latem, choć można ją robić przez cały rok. Jej dwoma filarami są ogórki - gruntowe lub szklarniowe - oraz najczęściej śmietana, choć wariacji w tym temacie jest naprawdę wiele. Wszystko zależy od upodobań kulinarnych i indywidualnego smaku. Jak zrobić klasyczną mizerię z ogórków? Z czym podawać i dlaczego warto ją jeść?

Mizeria z ogórków to - najprościej mówiąc - sałatka z zielonych ogórków, tak startych, jak pokrojonych, najczęściej podawana ze śmietaną. Ale receptur jest naprawdę wiele. Niektórzy do mizerii z ogórków dodają cebulę, znana jest także mizeria z ogórków i sałaty, jak również z pomidorem. Dla niektórych mizeria nie istnieje bez oleju, octu czy soku z cytryny, roztartego ząbka czosnku czy bardzo drobno poszatkowanej dymki. Dla wielu osób smakołykiem są ogórki podane z kefirem, jogurtem naturalnym bądź zsiadłym mlekiem.

Zobacz wideo

Mizeria z ogórków w każdej opcji lubi towarzystwo koperku, szczypiorku i natki pietruszki. Popularną przyprawą jest sól, pieprz i cukier. Wiele zależy od przepisu, jaki przekazywany jest z pokolenia na pokolenie oraz regionu. Na Mazowszu mizeria często jest słodkawa, bo dosładzana, zaś na Podlasiu najpopularniejsza jest wersja bardzo zakwaszana, z dodatkiem cebuli lub czosnku.

Wiele osób zastanawia się, jaka śmietana do mizerii z ogórków jest najlepsza. W tradycyjnym przepisie, w kuchniach naszych mam i babć, występuje gęsta śmietana homogenizowana, najczęściej 18-procentowa.

Klasyczna mizeria z ogórków - przepis

Aby zrobić klasyczną mizerię z ogórków, wystarczy przygotować kilka składników:

  • kilka ogórków, w zależności od ich wielkości,
  • kubeczek gęstej kwaśnej śmietany homogenizowanej (18%),
  • sól, pieprz,
  • posiekany koperek, szczypiorek (według uznania),
  • cukier (opcjonalnie), ewentualnie łyżeczka syropu klonowego, syropu z agawy, miodu,
  • sok z cytryny (opcjonalnie).

Jak zrobić mizerię z ogórków? W bardzo prosty, szybki i banalny sposób. To sałatka nie tylko uniwersalna, smaczna, ale i ekspresowa w wykonaniu. Ogórki należy umyć i obrać, a następnie pokroić na cienkie plasterki. Można je również zetrzeć na tarce. Posypać je solą i pieprzem. Odstawić, po kilku minutach odcisnąć nadmiar wody. Można dodać szczyptę cukru lub jego zamiennika. Posypać umytym i posiekanym koperkiem oraz szczypiorkiem (opcjonalnie). Dodać śmietanę w preferowanej ilości. Można dodać sok z cytryny.

Z mizerią z ogórków warto eksperymentować i do klasycznej wersji dodawać różne składniki, by za każdym razem uzyskać nowy smak. Mizeria dla dzieci oraz sałatka w wersji fit zamiast śmietany może być zrobiona z jogurtem naturalnym, jogurtem greckim, kefirem czy zsiadłym mlekiem.

Kluczowym składnikiem mizerii są ogórki. Najlepiej gdy są świeże, niezbyt duże, zdecydowanie nieprzerośnięte. Mizerię najlepiej robić z ogórków gruntowych, od maja do lipca - wtedy są najsmaczniejsze. Poza sezonem warto korzystać z dobrodziejstwa ogórków szklarniowych. Jeśli ogórki po sezonie mają duże nasiona, warto kroić je wzdłuż na cztery części i wycinać gniazda nasienne z pestkami.

Mizeria z ogórków - z czym podawać?

Mizeria z ogórków jest uniwersalna - pasuje do większości dań obiadowych. Świetnie się komponuje z mięsami, zarówno w wersjach swojskich, takich jak kotlety schabowe czy mielone, jak i w bardziej wyrafinowanych potrawach i kompozycjach. To doskonały dodatek do pieczonego schabu, roladek schabowych, karkówki lub zrazów zawijanych. Ale surówka z ogórków ze śmietaną świetnie smakuje w towarzystwie dań bezmięsnych: kotletów jajecznych czy burgerów warzywnych, na przykład z buraków czerwonych. Jest również świetną surówką na podwieczorek czy kolację. To idealna propozycja na grilla.

Mizeria z ogórków - dlaczego warto ją jeść?

Mizeria z ogórków nie tylko wspaniale smakuje, ale również odświeża. Poza tym ma wiele walorów prozdrowotnych. Jest doskonałą, lekką propozycją na letni obiad. Wszystko za sprawą ogórków, które mają wiele wody, ale i są bogate w witaminę C, A, witaminy z grupy B oraz składniki mineralne, takie jak: żelazo, cynk, wapń, potas i magnez. Mają dużo błonnika, za to niewiele kalorii i niski indeks glikemiczny. Tym samym ogórki:

  • posiadają zdolność odkwaszania organizmu,
  • są naturalnymi antyoksydantami - pomagają pozbyć się toksyn z organizmu,
  • gaszą pragnienie i nawilżają skórę,
  • usuwają nadmiar wody z organizmu, pomagają w zwalczaniu obrzęków,
  • działają przeciwbólowo na stawy,
  • przyspieszają metabolizm.
Więcej o: