Czereśnie - zdrowy i smaczny owoc lata. Właściwości i kalorie

Czereśnie to smaczne owoce, które są nie tylko aromatyczne, ale i bogate w składniki odżywcze. Uznaje się je za jedne z najbardziej wartościowych owoców. Ponieważ sezon na nie twa krótko, trzeba jeść je jak najczęściej. Jakie są wartości odżywcze i właściwości czereśni? Kto i kiedy powinien na nie uważać i dlaczego?

Czereśnie to jadalne owoce wiśni ptasiej, zwanej także czereśnią i trześnią. Ponieważ wyróżnia się kilkaset odmian czereśni, nie dziwi, że ich owoce są bardzo zróżnicowane: w smaku, wielkości, barwie i konsystencji.

Zobacz wideo

Czereśnie przypominają wyglądem wiśnie, ale są od nich znacznie słodsze. Owoce mogą mieć barwę żółtą, czerwoną, aż do ciemnoczerwonej, niemal czarnej. Im ciemniejszy kolor skórki, tym więcej antyoksydantów w owocach. Im ciemniejsze, tym większa ich wartość odżywcza. Miąższ owoców może mieć również różne kolory: żółty, żółtoróżowy lub ciemnoczerwony.
Czereśnie zbiera się od początku czerwca do końca lipca, w zależności od odmiany. Drzewa czereśni są długowieczne, potrafią dożyć nawet 100 lat. Z jednego drzewa można uzyskać nawet do 300 kilogramów owoców.

Czereśnie - kalorie i właściwości

Wartość kaloryczna czereśni wynosi około 60 kalorii w 100 g, a owoce mają niski indeks glikemiczny (IG wynosi 20). Czereśnie w 80 procentach składają się z wody, ale i są źródłem:

Czereśnie działają na organizm oczyszczająco i odtruwająco, mają pozytywny wpływ na wygląd skóry. Dobrze wpływają na serce, nerki oraz stawy. Pomagają zwalczać wolne rodniki, regulują ciśnienie tętnicze krwi, łagodzą dolegliwości w obrębie stawów, przez co pomagają w leczeniu artretyzmu. Nie bez znaczenia jest, że wzmagają produkcję hormonów tarczycy, co przekłada się na przemianę materii. Ponadto czereśnie zmniejszają przepuszczalność naczyń krwionośnych, regulują stężenie cholesterolu w surowicy krwi oraz pracę układu pokarmowego. Oczyszczają organizm z toksyn i szkodliwych produktów przemiany materii, są zasadotwórcze i odkwaszają organizm, mają działanie przeciwzapalne, przeciwdrobnoustrojowe i przeciwnowotworowe. Są wskazane dla osób dbających o linię - to doskonała i zdrowa alternatywa dla słodyczy.

Po czereśnie powinny sięgać osoby chorujące na dnę moczanową, ponieważ owoce te korzystnie wypływającą na obniżenie stężenia kwasu moczowego w organizmie. Ze względu na właściwości moczopędne zalecane są przy chorobach reumatycznych i schorzeniach układu moczowego. Wskazane dla reumatyków, nerkowców i sercowców.

Kto powinien uważać na czereśnie?

Czereśnie dostarczają kobietom w ciąży witaminy i minerały, a zwłaszcza jod, jednak przyszłe mamy muszą na nie uważać, ponieważ są ciężkostrawne. Choć są wartościowe, należy jeść je z umiarem. Powinny też na nie uważać mamy karmiące dzieci piersią, ponieważ czereśnie mogą, choć nie muszą, być przyczyną alergii.
A od kiedy czereśnie dla dzieci? Miąższ czereśni, koniecznie po usunięciu ogonka i pestek, można podać ośmiomiesięcznemu smakoszowi. Zaleca się ostrożność, ponieważ w nadmiarze owoce mogą działać wzdymająco i lekko przeczyszczająco.

Czereśnie - przetwory i zastosowanie w kuchni

Czereśnie mogą być spożywane na surowo, ale i jako przetwory oraz mrożonki (po uprzednim usunięciu ogonków i drylowaniu). Świeże czereśnie są doskonałą przekąską w letnie, zwłaszcza upalne dni. Nieumyte można przechowywać w lodówce do siedmiu dni.

Dobrze smakują czereśniowe dżemy, kompoty, musy, kisiele, galaretki i czereśnie kandyzowane, będące dekoracją ciast i deserów. Czereśnie mogą być także marynowane w occie i podawane jako dodatek do pasztetów i mięs. Sporządza się z nich likiery i syropy. To smakowity dodatek do lodów, sałatek, placków, naleśników i płatków śniadaniowych. Czereśnie świetnie łącza się z innymi owocami i z czekoladą.

Czereśnie - na co uważać?

Kupując i jedząc czereśnie warto pamiętać o kilku kwestiach. Co jest ważne?

  • Należy kupować owoce dojrzałe, świeże i zdrowe.
  • Najbardziej wartościowe są owoce ciemne. Owoce te jedzone w sezonie są najzdrowsze.
  • Nie powinno się popijać czereśni żadnymi płynami, szczególnie woda lub mlekiem. Taki duet może wywołać sensacje żołądkowo-jelitowe (biegunka, nudności, wymioty).
  • Czereśni nie wolno jeść bezpośrednio przed posiłkiem (na przykład sutym obiadem) oraz na czczo, ponieważ utrudniają trawienie.
  • Surowe owoce są ciężkostrawne, długo zalegają w żołądku. Powinny na nie uważać kobiety w ciąży, osoby z wrażliwym żołądkiem i cierpiący na chorobą wrzodową.
Więcej o: