Woda z cytryną - dlaczego warto ją pić? Na co uważać?

Woda z cytryną ma wiele dobroczynnych właściwości. Napój wykazuje wiele cech czystej wody, dodatkowo dostarczając organizmowi witaminę C. Woda z cytryną nawadnia, działa orzeźwiająco, pobudza organizm do działania, ma działanie prozdrowotne. Czasem jednak trzeba na nią uważać.
Zobacz wideo

Woda z cytryną to świetna alternatywa dla czystej wody. Aby przygotować napój, wystarczy do kubka czy szklanki z wodą (nie może być wrząca ani gorąca, ponieważ to zabija cenne właściwości cytrusów) dodać sok bądź plastry z połowy cytryny (najlepsze są świeże cytrusy o cienkiej i jędrnej skórce).

Cytrynę przed przekrojeniem należy sparzyć wrzątkiem, by usunąć szkodliwe substancje chemiczne, jakimi pokryta jest ich skórka, a także ścisnąć bądź przetoczyć po blacie, dzięki czemu łatwiej można wycisnąć z niej sok. Następnie wystarczy wymieszać składniki i gotowe. Osoby, które nie są miłośnikami kwaśnych smaków, mogą pić wodę z miodem i cytryną lub dodać miętę, cynamon, plaster ogórka, goździki lub imbir. Napój można pić zarówno na ciepło, jak i na zimno.

Specjaliści od żywienia zalecają, by wodę z cytryną pić rano, na czczo, najlepiej po przebudzeniu i mniej więcej pół godziny przed śniadaniem. Wodę z cytryną warto pić regularnie. Efekty pojawiają się zwykle po kilkunastu dniach.

Woda z cytryną - kiedy warto pić? Zalety i korzyści

Woda z cytryną na czczo jest dobrym sposobem na rozpoczęcie dnia. Co dobrego wynika z przestrzegania tego rytuału? Picie wody z cytryną ma wiele zalet.

Woda z cytryną wspiera odporność organizmu, w okresie jesienno-zimowym chroni przez infekcjami. Wypicie wody z cytryną po nocnym odpoczynku działa pobudzająco i odświeżająco, poprawia samopoczucie, pamięć i koncentrację.

Sok z cytryny jest źródłem flawonoidów, które chronią DNA i komórki przed wolnymi rodnikami, obniżają ciśnienie krwi, chronią przed cukrzycą, zmniejszają ryzyko nowotworów, chorób neurodegeneracyjnych i chorób układu krążenia.

Woda z cytryną pomaga rozpuszczać kamienie nerkowe i zapobiega tworzeniu się nowych. Dzieje się tak, ponieważ kwas cytrynowy przeciwdziała wiązaniu się wapnia i tworzeniu nierozpuszczalnych złogów w nerkach.

Napój wpływa na zachowanie równowagi kwasowo-zasadowej płynów ustrojowych. Woda z cytryną zawiera elektrolity, świetnie nawadnia i uzupełnia płyny. Choć owoc ma mało kalorii, zawiera wiele cennych biologicznie składników, między innymi wspomnianą witaminę C, ale także witaminę B1 i B6 oraz A, potas, sód, wapń, magnez, żelazo, terpeny, flawony oraz polifenole.

Ponieważ zarówno woda, jak i cytryna charakteryzują się właściwościami oczyszczającymi organizm, napój wspomaga ten proces. Ciepła woda z cytryną na czczo wspomaga detoksykację wątroby i oczyszczanie organizmu z toksyn. Jest idealna dla osób zmagających się z anemią, ponieważ wspomaga przyswajanie żelaza w przewodzie pokarmowym.

Woda z cytryną na odchudzanie? Owszem - ma to związek z tym, że picie wody z cytryną wywołuje uczucie sytości oraz nieznacznie przyspiesza metabolizm, co może pomagać w utracie wagi. Prawdą też jest, że napój wspomaga trawienie- wpływa na przemieszczanie się pożywienia w jelitach, przyspiesza wydzielanie żółci, co z kolei usprawnia trawienie tłuszczów, chroni przed zaparciami. Picie wody z cytryną ma w tym kontekście działanie prozdrowotne, ponieważ zapobiega wielu dolegliwościom żołądkowo-jelitowym.

Woda z cytryną działa także na urodę. Uczestniczy w syntezie kolagenu, pośrednio wpływa na elastyczność i jędrność skóry, która staje się ożywiona i zdrowa. Występujące w cytrynie związki działają odmładzająco.

Woda z cytryną. Skutki uboczne

Choć picie wody z cytryną ma wiele zalet, wiąże się z tym także kilka zagrożeń. Jakie mogą być skutki uboczne? Ponieważ napój, za sprawą cytryny, ma odczyn kwasowy, może źle wpływać na szkliwo zębów: powoduje erozję i wymywanie minerałów z zębów, może prowadzić do nadwrażliwości. To dlatego, by temu zapobiec, warto:

  • pić wodę z cytryną przez słomkę,
  • stosować pasty mineralizujące,
  • unikać picia napoju bezpośrednio po myciu zębów.

Kolejną dolegliwością, której winny jest kwas owocowy jest zgaga. Nadmierne spożywanie tak cytrusów, jak i wody z cytryną, może spotęgować zgagę i refluks. Innym nieprzyjemnym skutkiem może być odwodnieniu organizmu. Woda z cytryną świetnie nawadnia, ale i jest moczopędna (witamina C jest diuretykiem - zwiększa produkcję moczu).

Z uwagi na to, że nadmierna ilość cytryny lub duże ilości wody z cytryną mogą mieć niekorzystne działanie, warto zachować umiar i ostrożność, a także obserwować organizm.

Więcej o: