Spirulina - właściwości, działanie, przeciwwskazania

Spirulina jest rośliną niezwykłą. Nazywana "mlekiem Matki Ziemi", "zielonym mięsem" czy "morskim stekiem" zaliczana jest do superfood i - prawdę mówiąc - trudno się temu dziwić. Jakie niezwykłe właściwości ma spirulina? Dlaczego jest tak cenna? Jak jej używać?

Spirulina - co to za roślina?

Spirulina jest niebiesko-zieloną algą z gromady sinic (cyjanobakterii) o mikroskopijnych rozmiarach i kształcie spirali. Rośnie w czystych, alkalicznych i ciepłych wodach jezior w Afryce i Ameryce Południowej. Jest jedną z najstarszych roślin świata, istnieje na Ziemi 3,5 miliarda lat. Przypisuje się jej działanie odżywcze i prozdrowotne.

Właściwości spiruliny doceniali już Aztekowie. Współcześnie o jej pożyteczności przypomnieliśmy sobie dość niedawno, bo na przełomie lat 60. i 70. XX w. Wówczas powstały pierwsze sztuczne hodowle spiruliny. Dziś uprawia się ją w różnych rejonach świata: w Azji, Afryce i Ameryce Południowej, czyli tam, gdzie panują sprzyjające jej warunki.

Spirulina - właściwości

Mówi się, że spirulina to jedyny znany człowiekowi środek spożywczy tak bogaty w substancje odżywcze. Co takiego zawiera?

  • Kwas gamma linolenowy, składnik kobiecego pokarmu. Właśnie z uwagi na jego bardzo wysokie stężenie nazywa się spirulinę "mlekiem Matki Ziemi". Kwas gamma linolenowy (GLA), należy do wielonienasyconych kwasów tłuszczowych z grupy omega-6 i jest uznawany za najbardziej wartościowy w tej grupie.
  • Duże ilości wysokowartościowego białka. Ponieważ jego zawartość jest trzy razy większa niż w mięsie, nazywa się ją "zielonym mięsem" czy "morskim stekiem". Na uwagę zasługuje 18 aminokwasów, w tym osiem, z których zbudowane są białka (to najwyższa koncentracja, jaką można znaleźć w jedzeniu). Białko stanowi 60-70 proc. masy spiruliny. To doskonałe źródło białka dla wegetarian i wegan.
  • Witaminy: A, B, C, E i K, ryboflawinę, niacynę, tiaminę, kwas foliowy, a także minerały: wapń (cztery razy więcej niż mleko!), żelazo (od 25 do 50 razy więcej niż mięso!), magnez, fosfor, potas, cynk, beta-karoten (prawie 40 razy więcej niż marchew!).
  • Barwniki roślinne o wielu właściwościach: fikocyjaninę i chlorofil. Fitocyjanina, czyli niebieski barwnik występujący w spirulinie, ma właściwości przeciwzapalne i oczyszczające, pobudza produkcję komórek macierzystych w szpiku kostnym. Z kolei chlorofil działa oczyszczająco i odtruwająco, pomaga usunąć z organizmu metale ciężkie.

Spirulina charakteryzuje się wysoką przyswajalnością na poziomie 85-95 proc.

Spirulina - działanie

Spirulina jest rośliną, która leczy całe ciało. Jej działanie jest bardzo szerokie, ponieważ alga:

  • neutralizuje wolne rodniki, usuwa toksyny z organizmu (to silny przeciwutleniacz),
  • zwiększa wytwarzanie czerwonych krwinek, pomaga walczyć z anemią,
  • uzupełnia dietę wegetarian (wysoka zawartość białka i żelaza),
  • zwiększa wydajność tlenową organizmu, wspiera budowanie masy mięśniowej, pozbywając się masy tłuszczowej,
  • zmniejsza ryzyko choroby nowotworowej, pomaga zwalczać komórki białaczkowe,
  • wspiera leczenie i regenerację organizmu,
  • reguluje glikemię poposiłkową,
  • obniża poziomu cholesterolu LDL i trójglicerydów we krwi,
  • przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania tarczycy,
  • wspomaga układ odpornościowy, zwiększa odporność,
  • wspiera serce, obniża ciśnienie tętnicze,
  • pomaga wzmocnić układ trawienny, wspiera w leczeniu chorób wątroby, stabilizuje naturalną florę przewodu pokarmowego, przyspiesza metabolizm,
  • dodaje sił witalnych, poprawia kondycję psychofizyczną, pozytywnie wpływa na nastrój,
  • chroni przed szkodliwym działaniem promieniowania UV na skórę, opóźnia procesy starzenia, poprawia wygląd,
  • wspomaga leczenie trądziku, koi podrażnienia skóry i działa antybakteryjnie,
    łagodzi objawy alergicznego nieżytu nosa,
  • pomaga w walce z niedożywieniem.

Spirulina - zastosowanie

Spirulina jest stosowana do produkcji kosmetyków, a także suplementów diety. Sprzedaje się ją w formie proszku lub sprasowanych tabletek. Ważne jest, by algi pochodziły ze sprawdzonych źródeł.

Algę można dodawać do koktajli, wypieku chleba czy batoników energetycznych, do posiłków. Suplement diety należy dawkować zgodnie z zaleceniem producenta.

Spirulina - przeciwwskazania

Choć zażywanie spiruliny jest bezpieczne i nie wywołuje skutków ubocznych, alga nie powinna być spożywana przez chorych na fenyloketonurię, reumatoidalne zapalenie stawów czy stwardnienie rozsiane. Nie należy jej podawać dzieciom oraz kobietom w ciąży i karmiącym piersią.

Przed zastosowania spiruliny najlepiej skonsultować się z lekarzem.

To także może cię zainteresować:

Czy "bio" warzywa i owoce są zdrowsze? [NaZdrowie]

Więcej o: