Napoje dla dzieci

Picie jest dla dziecka równie ważne jak jedzenie. Przeczytaj, co najlepiej dawać maluchowi do picia.

Kompot

Zawiera mniej witamin niż sok. W czasie gotowania bowiem znaczna ich część ulega zniszczeniu. Warto też wiedzieć, że niektóre kompoty, np. jabłkowy i z dyni, sprzyjają zaparciom.

Jeśli maluch woli kompot od bardziej intensywnego w smaku soku, proponujemy kompromisowe rozwiązanie - połączenie obu napojów. Ugotuj kompot tylko z połowy owoców, a z drugiej wyciśnij sok. Kiedy kompot wystygnie, dolej do niego soku i wymieszaj. Maluch będzie miał i łagodny smak, i witaminy. Pamiętaj, że kompot najlepiej przygotowywać z owoców ekologicznych i bez dodatku cukru.

Woda

To napój idealny. Znakomicie gasi pragnienie, nie zawiera cukru ani żadnych niekorzystnych dla zdrowia dodatków. Woda mineralna ma w składzie cenne minerały (wapń, magnez).

Dla małych dzieci nadaje się tylko woda niskozmineralizowana o niskiej zawartości sodu. Taką wodę maluch może pić bez ograniczeń. Lepiej natomiast unikać wód smakowych. Bardzo często zawierają konserwanty i zwykle są dosładzane. Czystą wodę przypominają jedynie z nazwy.

Warto pamiętać, że woda też się psuje. Zanim podasz ją maluchowi, sprawdź termin ważności. Po otwarciu butelki należy ją zużyć w ciągu 48 godzin.

Mleko

To wyjątkowo cenny napój, który zawiera niezbędne do rozwoju dziecka witaminy i minerały, na czele z wapniem.

Maluchom do 3. roku życia, które nie są karmione piersią, najlepiej podawać odpowiednie do wieku mleko modyfikowane. Producenci wzbogacają je w niezbędne witaminy i składniki mineralne. Dla dzieci powyżej roku przeznaczone są mieszanki oznaczone cyframi "3" i "4" i mleko typu "junior".

Maluchowi warto też proponować napoje z mleka ukwaszonego (nadają się dla dzieci powyżej 11. miesiąca życia), np. mleko acidofilne, jogurt, kefir, maślankę, a także zrobione na ich bazie koktajle z dodatkiem owoców lub warzyw. Oprócz białka, wapnia i witamin zawierają dodatkowo pożyteczne dla zdrowia żywe kultury bakterii.

Sok

Tak jak owoce i warzywa- jest bogaty w witaminy, minerały i flawonoidy. Gęste soki przecierowe to źródło wspomagającego trawienie błonnika.

Soki można wyciskać w domu. Ważne, by owoce i warzywa, z których są robione, pochodziły z upraw ekologicznych. Kupując sok dla dziecka, najlepiej wybrać specjalny, przeznaczony dla niemowląt i małych dzieci ("produkt dietetyczny specjalnego przeznaczenia żywieniowego").

Kupując "zwykły" sok dla starszego dziecka, dokładnie przeczytaj skład podany na opakowaniu. Sprawdź, czy masz w ręku sok stuprocentowy, czy też nektar albo napój, który zawiera wodę, cukier, substancje smakowe, sztuczne barwniki, słodziki.

Nawet najlepsze soki serwuj dziecku z umiarem. Ich nadmiar w diecie osłabia apetyt, może być przyczyną rozwolnienia, a także próchnicy. Szklanka dziennie wystarczy. Po otwarciu przechowuj sok w lodówce nie dłużej niż 48 godzin.

Herbatka

Owocowa, bez dodatku czarnej herbaty i cukru, jest zdrowym i smacznym napojem.

Niektóre, jak np. z malin czy dzikiej róży, zawierają witaminę C i są zalecane przy przeziębieniach.

Herbatki ziołowe to napój na specjalne okazje. Melisa złagodzi niepokój, rumianek podziała kojąco i rozkurczowo, mięta pomoże przy kłopotach z brzuszkiem, lipa - przy przeziębieniu.

Małe dzieci nie powinny pić czarnej herbaty. Utrudnia wchłanianie witaminy C i żelaza, hamuje przyswajanie wapnia i działa pobudzająco. Lepiej też nie dawać im herbaty zielonej, białej, czerwonej.

Herbatki granulowane zawierają sporo cukru. Należy je serwować z umiarem.

Więcej o: