1. I trymestr ci捫y

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ci捫y

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ci捫y

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok 篡cia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowan dat porodu lub dat urodzin dziecka

Jad這spis na 5

Zdaniem dietetyk闚 najlepiej, by maluch jada pi耩 razy dziennie. ζtwo powiedzie, ale... jak to zrobi?
PIERWSZE 吉IADANIE

Ma dziecku przede wszystkim dostarczy energii na rozpoczynaj帷y si dzie. Powinno si wi璚 w nim znale潭 sporo w璕lowodan闚 i tak potrzebnego maluchowi mleka oraz odrobina zdrowego t逝szczu.

Dobr propozycj jest tradycyjna zupa mleczna, ale nie zawsze spotyka si ona z uznaniem. Wiele maluch闚 ch皻niej zje kanapk i wypije jogurt lub koktajl mleczny. Warto przyzwyczaja dziecko, 瞠 na kanapce opr鏂z sera, przygotowanej w domu pasty, jajka czy plasterka domowej pieczeni znajduje si zawsze co zielonego - li嗆 sa豉ty, rzodkiewka, pomidor, szczypiorek. Je郵i maluch nie lubi ani zup mlecznych, ani kanapek, podaj mu mleko lub jogurt naturalny z drobnymi (lub pokrojonymi) owocami i chrupkimi nies這dzonymi p豉tkami.

DRUGIE 吉IADANIE

Powinno stanowi raczej przek御k ni solidny posi貫k. Mo瞠 by to owoc, pokrojone w s逝pki warzywa podane z dipem jogurtowym, kromka chrupkiego pieczywa z twaro磬iem. Lepiej, 瞠by nie by這 to nic s這dkiego, bo dziecko straci apetyt na obiad.

OBIAD

Zwykle mi璠zy pierwsz a drug maluch g這dnieje, czas wi璚 na kolejny solidny posi貫k. Przygotowuj帷 obiad, nale篡 unika potraw sma穎nych, ci篹kostrawnych, bardzo ostro przyprawionych. Do przygotowania zup wykorzystujemy domowy wywar warzywny (w pierwszym roku 篡cia dziecka, ze wzgl璠u na ryzyko alergii, nie gotujemy zup na mi瘰ie ani nie dodajemy do nich kostki roso這wej). Nie przejmuj si, je郵i tw鎩 maluch nie cierpi p造waj帷ych w zupie kawa趾闚 warzyw. Cz窷 warto軼iowych sk豉dnik闚 od篡wczych jarzyn, jak sole mineralne, przechodzi do wywaru. Je郵i po這wy w talerzu bardzo ci denerwuj, proponuj dziecku klarowne zupy (np. pomidorow z ry瞠m czy bulion warzywny z lanymi kluseczkami) lub zupy kremy (np. przetart jarzynow z dodatkiem groszku ptysiowego). Je郵i na drugie danie podajesz mi瘰o, najlepiej, by by這 ono pieczone lub gotowane. Jeden, dwa razy w tygodniu warto je zast徙i ryb lub jajkami. Opr鏂z tradycyjnych ziemniak闚 serwuj ma貫mu sto這wnikowi tak瞠 rozmaite kasze, r騜ne rodzaje ry簑 i oczywi軼ie kluski. Cz瘰to spotykaj si one ze znacznie wi瘯szym uznaniem. Nie zapomnij o sur闚ce. Je郵i maluch lubi 豉godne smaki, najlepiej podawaj j z dodatkiem tartego jab趾a i odrobin kremowego jogurtu lub 鄉ietany. Je郵i dziecko woli ostrzejsze potrawy, jako dodatki wypr鏏uj drobno posiekan cebul, papryk, oliw, sos winegret. W lecie dziecko niech schrupie m這d marchewk lub og鏎eczka albo posmakuje dojrza貫go na s這鎍u pomidora.

Je郵i chcesz, by maluch zjad na obiad oba dania, pami皻aj, 瞠 porcje powinny by naprawd niewielkie.

PODWIECZOREK

Mo瞠 by naprawd lekki - wystarczy kisiel (ale nie "z torebki", lecz przygotowany z soku owocowego i m彗i ziemniaczanej), galaretka owocowa (r闚nie domowej roboty), budy, jogurt naturalny z owocami lub sa豉tka owocowa.

KOLACJA

Powinna uzupe軟ia to, czego dziecko nie dosta這 w ci庵u dnia. Lepiej nie podawa jej tu przed snem, tylko godzin, dwie wcze郾iej. Warto, 瞠by zawiera豉 w璕lowodany z這穎ne, syc帷e dziecko przez d逝窺zy czas.

Sztuka gotowania

Najlepsza dla ca貫j waszej rodziny b璠zie zr騜nicowana dieta oparta na 鈍ie篡m jedzeniu, z du膨 ilo軼i warzyw i owoc闚.

•  Ograniczajcie sól (w pierwszym roku 篡cia dziecka nie stosujcie jej wcale), nie u篡wajcie przypraw zawieraj帷ych sztuczne dodatki.

•  Unikajcie sma瞠nia - zdrowsze jest pieczenie i duszenie.

•  Rozsmakujcie si w potrawach gotowanych na parze (straty witamin s wtedy najmniejsze). Kilka rodzajów urz康ze umo磧iwia gotowanie na parze (w tak funkcj wyposa穎ne s nawet niektóre kuchenki mikrofalowe i piekar- niki). Wygodne s parowary, w których mo積a ugotowa kilka potraw naraz (nawet ry i kasz).

•  Dobrym sposobem jest gotowanie w szybkowarze. Pod wp造wem ci郾ienia w szczelnie zamkni皻ym garnku proces gotowania trwa krócej. Dzi瘯i temu potrawa jest zdrowsza.

•  Mi瘰o i ryby mo瞠cie piec w r瘯awie foliowym w piekarniku.

•  Jarzyny gotujcie pod przykryciem, w ma貫j ilo軼i wrz徠ku lub na parze (straty witamin b璠 mniejsze). Wywar z gotowania jarzyn wykorzystajcie do przygotowania zupy.

•  Nie przechowujcie zbyt d逝go przygotowanych przez was potraw. Ka盥e podgrzanie dania powoduje strat cennych sk豉dników od篡wczych (nie mówi帷 o pogorszeniu smaku).