1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Przekąski: tak, ale zdrowe!

Głód można nasycić czymkolwiek. Ale potrzeby organizmu zaspokoją tylko wartościowe i zdrowe przekąski.

Potrzeba pewnej wiedzy, by świadomie wybierać pomiędzy produktami spożywczymi. Tę wiedzę musimy posiadać my, dorośli. Dzieci będą podejmować decyzje w oparciu o swoje upodobania i - co bardzo ważne - przyzwyczajenia. Owszem, gust dziecka będzie się jeszcze nieraz zmieniał, ale pewne nawyki zostaną mu na lata.

Jeśli przyzwyczaimy niemowlę, a później małe dziecko do regularnych, pełno-wartościowych i smacznych posiłków spożywanych w miłej atmosferze w rodzinnym gronie, zapracujemy na prawidłową dietę nastolatka, a później dorosłego człowieka. Chodzi o odruchy: o to, by jeść zdrowo, spokojnie i przy stole, a nie byle co, byle jak i byle gdzie.

OD MAŁEGO

Warto do diety malucha od razu wprowadzać to, co zdrowe i wartościowe: warzywa, owoce, mało przetworzone produkty zbożowe z pełnego ziarna, naturalne produkty mleczne z najwyższej jakości mleka, soki bez dodatku cukru.

Do tego odpowiednie porcje mięsa, ryb i jaj, nienasyconych, dobrych gatunkowo tłuszczy (oliwa z oliwek, olej rzepakowy, tłuszcz rybi). A także (dla maluchów rozdrobnione) pestki i orzechy.

OBY JAK NAJPÓŹNIEJ

Starajmy się jak najbardziej odwlec moment, gdy dziecko zetknie się (bo kiedyś się zetknie) z produktami, które na zdrowie nie wychodzą. Mały człowiek nie wie, co traci, dopóki nie zazna smaku czekolady. Nie będzie miał pociągu do słodyczy, póki go ktoś nimi nie poczęstuje. Zdąży za to polubić smak owoców, jogurtów, pełnoziarnistych wypieków. Jego organizm nie będzie musiał już na wstępie radzić sobie z nagłym wzrostem poziomu cukru (to zaburza metabolizm, sprzyja otyłości, naraża na cukrzycę 2 typu), a pierwsze ząbki nie obklejają się cukrową otoczką, którą uwielbiają bakterie próchnicze. Może dziecko nauczy się także, że nie tylko łasowanie może być nagrodą i przyjemnością, a jedzenie w głównej mierze ma dawać siłę do życia, a nie wypełniać nudę.

A MOŻE WCALE?

Można czasem zobaczyć niemowlęta z lizakiem w buzi czy paczką chipsów w rączce... To już nie jest odstępstwo od zasad, to zaniedbanie potrzeb dziecka i narażanie na szwank jego zdrowia. Nasycony śmieciowym jedzeniem maluch nie zje tego, czego naprawdę potrzebuje do rozwoju. Tego rodzaju przekąsek najlepiej nie podawać malcowi w ogóle. Nie musimy też się zgadzać, by inni częstowali nimi nasze dziecko.

ZAMIAST

•  SZYNKA WIEPRZOWA

POLECAMY

SCHAB PIECZONY W CZOSNKU I MAJERANKU (domowej roboty): zdrowa porcja białka, mniej tłuszczu, a przede wszystkim w domowej pieczeni nie ma środków konserwujących mięso ani nadmiaru soli.

ZAMIAST

(KAJZERKA

POLECAMY

GRAHAMKA - zrobiono ją z mąki i otrąb, dlatego zawiera błonnik, witaminy i minerały. O ile razowy chleb dla niemowlęcia może być trudny do strawienia, o tyle grahamka to dobry wstęp do pełnoziarnistego pieczywa.

ZAMIAST

("PUSZYSTY" TWAROŻEK SMAKOWY

POLECAMY

TWAROŻEK NATURALNY z dodatkiem świeżych ziół, tartego ogórka, czosnku itp. - w odróżnieniu od "puszystego" serka nie zawiera spulchniaczy, soli, aromatów, barwników ani nadmiaru tłuszczu, który w wielu gotowych produktach jest głównym nośnikiem smaku.

ZAMIAST

•  SŁODZONE PŁATKI NA MLEKU

POLECAMY

OWSIANKA LUB NIEMOWLĘCA KASZKA - mleko jest i tu, i tu, ale dodatek zbożowy ma inną formę. Chrupki są mocno przetworzone, słodkie. Płatki owsiane są dużo bliższe ziaren zboża, a niemowlęca kaszka jest wzbogacona witaminami i żelazem.

ZAMIAST

•  KUPNE BISZKOPTY

POLECAMY

WAFLE ZBOŻOWE (np. z brązowego ryżu i kukurydzy, z dodatkiem słonecznika) - sycące węglowodany, ale w zdrowszej wersji, bez proszku do pieczenia, aromatów i cukru. Za to z zawartością witamin, a w wersji wzbogaconej pestkami - zdrowych kwasów tłuszczowych.

ZAMIAST

•  NAPÓJ

POLECAMY

WODA I OWOCE LUB 100 PROC. SOK - najlepiej, jeśli dziecko od początku wie, że do picia służy woda. Sok to coś ekstra, część posiłku. Prawdziwe owoce mają tę przewagę nad sokiem, że zawierają więcej błonnika, wspomagającego trawienie.

ZAMIAST

•  SŁODZONY JOGURT Z DODATKAMI SMAKOWYMI

POLECAMY

JOGURT DLA NIEMOWLĄT - to porcja wapnia w smacznej formie. Wyprodukowany w sterylnych warunkach (dlatego ma długą przydatność do spożycia i nie trzeba go trzymać w lodówce) z najwyższej jakości mleka z dodatkiem owoców, nie zawiera sztucznych barwników ani aromatów.

ZAMIAST

•  LUKROWANA DROŻDŻÓWKA

POLECAMY

DOMOWE CIASTO MARCHEWKOWE - zrobione w domu nie będzie zawierało kiepskiego gatunkowo tłuszczu, nadmiaru cukru, sztucznych aromatów. W marchewkowym cieście jest... marchewka, a także jabłka, rodzynki i olej roślinny.