1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Skóra

a dokładniej rzecz biorąc - dylemat: co obierać ze skórki przed spożyciem, a czego nie. W przypadku dań mięsnych, szczególnie tych pieczonych, skórka bywa łakomym kąskiem - chrupka, przypieczona i smakowita. Ale uwaga - to właśnie pod nią i w niej znajduje się mnóstwo tłuszczu i cholesterolu. 100 g mięsa z piersi kurczaka bez skóry ma 99 kcal, 1,3 g tłuszczu i 58 mg cholesterolu, sama skórka to 379 kcal, 38 g tłuszczu i 135 mg cholesterolu w 100 g. Dlatego mięso lepiej ze skóry obierać.

A co z owocami i warzywami, niegdyś pracowicie pozbawianymi skórek przed podaniem dzieciom? Oczywiście, na początku rozszerzania diety maluch musi dostawać jabłka czy ogórki pozbawione skóry i rozdrobnione na mus. Ale gdy dziecko uczy się żuć i sięga po coraz bardziej "dorosłe" dania, stopniowo podawajmy mu nie obierane warzywa i owoce (rzecz jasna te, które i my jadamy nieobrane). Nie ma żadnego powodu, by dwulatkowi nadal obierać jabłuszko czy gruszkę. Gryzienie twardszych kawałków dobrze wpływa na zgryz, a wraz ze skórką dziecko spożywa dodatkowe porcje błonnika i składników odżywczych.

Produkty, które obieramy ze skóry (cytrusy, banany) przed obraniem dokładnie myjemy, by zanieczyszczeń i mikrobów z powierzchni nie przenieść do miąższu. Warzywa (marchew, ziemniaki) także szorujemy przed obraniem, a nie po nim, by woda nie wypłukiwała z nich cennych składników

Więcej o: