1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Jak czytać etykiety

Producenci żywności robią wiele, by przekonać nas, że ich produkty są zdrowe. Jednak warto dokładnie czytać etykiety, by sprawdzić, co tak naprawdę zawierają.
Pełnoziarniste płatki, w których ziaren z pełnego przemiału jest tyle, co nic. Mleczne desery ze śladową ilością jogurtu, za to dużą ilością cukru. Soki, które owocowy smak zawdzięczają sztucznym dodatkom... Produktów, które na pierw-szy rzut oka wydają się zdrowe, ale wcale takie nie są, jest w sklepach wiele. Żeby się o tym przekonać, wystarczy uważnie czytać etykiety. Problem w tym, że mało kto to robi.

Moc informacji

Tymczasem z etykiety można się dowiedzieć, jaki jest skład produktu. Oprócz listy składników (na początku pojawiają się te, których jest najwięcej) można tam często znaleźć informację o wartości kalorycznej, zawartości białek, tłuszczów i węglowodanów (z podziałem na proste i złożone), dowiedzieć się, jaki procent dziennego zapotrzebowania pokrywa porcja produktu.

Pułapki na opakowaniu

Czytanie informacji napisanych z tyłu drobnym druczkiem jest ważne, bo hasła wydrukowane z przodu bywają mylące. Wiele produktów wbrew deklaracji "Bez konserwantów" ma w składzie chemiczne środki konserwujące. Inne, reklamowane jako nie zawierające cukru, soli czy tłuszczu, mimo obietnic mają je w składzie. Niestety, także mnóstwo produktów opatrzonych nazwami "eko", "zdrowe" czy "fit" takimi nie jest i nie ma stosownych certyfikatów.

Dzieci pod ochroną

Kupując jedzenie dla malucha, warto sprawdzić, czy jest opatrzone nazwą "środek spożywczy specjalnego przeznaczenia żywieniowego". Tylko wtedy możemy być pewni, że warzywa, owoce i zboża pochodzą z kontrolowanych, czasem wręcz ekologicznych upraw, mięso, jaja i inne produkty pochodzenia zwierzęcego zostały dokładnie przebadane. To ważne, bo niedojrzały organizm dziecka jest szczególnie wrażliwy na niekorzystny wpływ zanieczyszczeń zawartych w produkowanej masowo żywności.

Produkty ekologiczne

Są odpowiednio oznakowane, widnieje na nich logo certyfikowanej żywności ekologicznej

Zgodnie z prawem Unii Europejskiej na produktach ekologicznych powinna być nazwa i kod jednostki certyfikującej oraz oznaczenie, że produkt objęto systemem kontroli "Rolnictwo ekologiczne". To gwarancja, że produkt nie zawiera żadnych szkodliwych dodatków, i potwierdzenie, że jest on ekolo-giczny, wyprodukowany w zgodzie z restrykcyjnymi standardami. Rośliny uprawiane ekologicznie są zasilane wyłącznie naturalnymi nawozami, nie stosuje się na nich chemicznych środków do walki ze szkodnikami i chorobami. Mięso, mleko i jaja pochodzą od zwierząt, które otrzymują tylko naturalne pasze, nie dostają antybiotyków ani hormonów, mają zapewnione odpowiednie warunki życia.