1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Napoje dla dzieci

Picie jest dla dziecka równie ważne jak jedzenie. Przeczytaj, co najlepiej dawać maluchowi do picia.
Kompot

Zawiera mniej witamin niż sok. W czasie gotowania bowiem znaczna ich część ulega zniszczeniu. Warto też wiedzieć, że niektóre kompoty, np. jabłkowy i z dyni, sprzyjają zaparciom.

Jeśli maluch woli kompot od bardziej intensywnego w smaku soku, proponujemy kompromisowe rozwiązanie - połączenie obu napojów. Ugotuj kompot tylko z połowy owoców, a z drugiej wyciśnij sok. Kiedy kompot wystygnie, dolej do niego soku i wymieszaj. Maluch będzie miał i łagodny smak, i witaminy. Pamiętaj, że kompot najlepiej przygotowywać z owoców ekologicznych i bez dodatku cukru.

Woda

To napój idealny. Znakomicie gasi pragnienie, nie zawiera cukru ani żadnych niekorzystnych dla zdrowia dodatków. Woda mineralna ma w składzie cenne minerały (wapń, magnez).

Dla małych dzieci nadaje się tylko woda niskozmineralizowana o niskiej zawartości sodu. Taką wodę maluch może pić bez ograniczeń. Lepiej natomiast unikać wód smakowych. Bardzo często zawierają konserwanty i zwykle są dosładzane. Czystą wodę przypominają jedynie z nazwy.

Warto pamiętać, że woda też się psuje. Zanim podasz ją maluchowi, sprawdź termin ważności. Po otwarciu butelki należy ją zużyć w ciągu 48 godzin.

Mleko

To wyjątkowo cenny napój, który zawiera niezbędne do rozwoju dziecka witaminy i minerały, na czele z wapniem.

Maluchom do 3. roku życia, które nie są karmione piersią, najlepiej podawać odpowiednie do wieku mleko modyfikowane. Producenci wzbogacają je w niezbędne witaminy i składniki mineralne. Dla dzieci powyżej roku przeznaczone są mieszanki oznaczone cyframi "3" i "4" i mleko typu "junior".

Maluchowi warto też proponować napoje z mleka ukwaszonego (nadają się dla dzieci powyżej 11. miesiąca życia), np. mleko acidofilne, jogurt, kefir, maślankę, a także zrobione na ich bazie koktajle z dodatkiem owoców lub warzyw. Oprócz białka, wapnia i witamin zawierają dodatkowo pożyteczne dla zdrowia żywe kultury bakterii.

Sok

Tak jak owoce i warzywa- jest bogaty w witaminy, minerały i flawonoidy. Gęste soki przecierowe to źródło wspomagającego trawienie błonnika.

Soki można wyciskać w domu. Ważne, by owoce i warzywa, z których są robione, pochodziły z upraw ekologicznych. Kupując sok dla dziecka, najlepiej wybrać specjalny, przeznaczony dla niemowląt i małych dzieci ("produkt dietetyczny specjalnego przeznaczenia żywieniowego").

Kupując "zwykły" sok dla starszego dziecka, dokładnie przeczytaj skład podany na opakowaniu. Sprawdź, czy masz w ręku sok stuprocentowy, czy też nektar albo napój, który zawiera wodę, cukier, substancje smakowe, sztuczne barwniki, słodziki.

Nawet najlepsze soki serwuj dziecku z umiarem. Ich nadmiar w diecie osłabia apetyt, może być przyczyną rozwolnienia, a także próchnicy. Szklanka dziennie wystarczy. Po otwarciu przechowuj sok w lodówce nie dłużej niż 48 godzin.

Herbatka

Owocowa, bez dodatku czarnej herbaty i cukru, jest zdrowym i smacznym napojem.

Niektóre, jak np. z malin czy dzikiej róży, zawierają witaminę C i są zalecane przy przeziębieniach.

Herbatki ziołowe to napój na specjalne okazje. Melisa złagodzi niepokój, rumianek podziała kojąco i rozkurczowo, mięta pomoże przy kłopotach z brzuszkiem, lipa - przy przeziębieniu.

Małe dzieci nie powinny pić czarnej herbaty. Utrudnia wchłanianie witaminy C i żelaza, hamuje przyswajanie wapnia i działa pobudzająco. Lepiej też nie dawać im herbaty zielonej, białej, czerwonej.

Herbatki granulowane zawierają sporo cukru. Należy je serwować z umiarem.