1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Ulga w diecie

Zaparcie nie jest groźne, ale dokuczliwe dla dziecka i stresujące dla rodziców. Na szczęście zazwyczaj wystarczy nieco skorygować dietę malucha, by pozbyć się tego problemu.
O zaparciu mówimy nie wtedy, gdy dziecko rzadko robi kupkę, ale gdy jego stolce są suche i twarde, a wypróżnienie sprawia mu wyraźne trudności. Twój maluch ma właśnie takie problemy? Podpowiadamy, jak możesz mu pomóc.

Często serwuj dziecku picie.

Wpłynie to korzystnie na konsystencję stolców i ułatwi wypróżnianie. Jeżeli niemowlę jest karmione piersią, ważne, by mogło ssać na żądanie. Mleko mamy to dla niego nie tylko jedzenie, ale też napój. Dziecku karmionemu mlekiem modyfikowanym podawaj dodatkowo niskozmineralizowaną wodę źródlaną.

Starszemu niemowlęciu od czasu do czasu proponuj soczki owocowe i warzywne, zwłaszcza przecierowe. Są one bogate w błonnik, który wspomaga trawienie. Przy zaparciu polecany jest szczególnie sok z dodatkiem gruszek, moreli, brzoskwini, winogron, malin lub wiśni.

Jeśli karmisz malca mlekiem modyfikowanym, podawaj mu mieszankę wzbogaconą w pre- lub probiotyki.

Wpływają one korzystnie na florę bakteryjną jelit. Kilkumiesięcznemu niemowlęciu można zaproponować też kaszkę z dodatkiem dobroczynnych bakterii. Zawsze przygotowuj mleko według zaleceń producenta. Nawet jeśli wydaje ci się, że maluch je niewiele, nie zmieniaj proporcji mieszanki, by była bardziej kaloryczna. To częsty powód zaparć u niemowląt. Jeśli kłopoty z kupką pojawiły się po przejściu z mleka mamy na mleko modyfikowane, skonsultuj się z lekarzem.

Jeżeli zaparcie pojawiło się po podaniu nowej potrawy, na jakiś czas wycofaj ją z jadłospisu.

Problemy z wypróżnieniem mogą być reakcją na zmianę diety, do której układ pokarmowy dziecka nie dojrzał. Teoretycznie menu można zacząć rozszerzać w piątym miesiącu, ale wcale nie wszystkie dzieci w tym wieku są na to gotowe. Podając malcowi nowe pokarmy, zwracaj uwagę, jak wpływają na konsystencję kupki i rytm wypróżnień. Zaparcie może być sygnałem, że dziecko źle toleruje nowość. Taką reakcję mogą wywołać kaszki, przeciery, ale też bogatsza w żelazo mieszanka (np. przy zmianie mleka oznaczonego cyfrą 1 na 2). Często wystarczy odczekać kilka tygodni, by problem zniknął.

Gdy maluch jada już zupki i przeciery, zwracaj uwagę na ich skład.

Kupując gotowe obiadki i desery, unikaj tych z dodatkiem tartego jabłka, jagód, bananów, ryżu i gotowanej marchewki. Choć są to zdrowe i polecane dla dzieci produkty, mogą działać zapierająco. Także gotując samemu, lepiej z nich zrezygnować. Warto też zwrócić uwagę na zawartość tłuszczu w daniach. Jego nadmiar także może być przyczyną problemu.

Dbaj, by dieta starszego niemowlęcia była bogata w owoce i warzywa.

Są one nie tylko pełne witamin i składników mineralnych, ale także bogate w błonnik. Malcowi warto podawać zwłaszcza gruszki, brzoskwinie, morele, wiśnie, maliny, winogrona, śliwki. Znajdziesz je w wielu gotowych daniach dla niemowląt. Warto sięgnąć też po polecany przy zaparciach przecier z suszonych śliwek. Perystaltykę jelit pobudza agrest, kiwi, melon, arbuz. Miękkie kawałki tych owoców można podać już dziewięciomiesięcznemu niemowlęciu.

Pełne ziarna

Jeśli dziecko jada już pieczywo i dania zbożowe, warto starać się, by większość z nich była zrobiona z pełnoziarnistej mąki, która jest bogatsza w błonnik. Zamiast białej bułki lepiej dać malcowi grahamkę, zamiast kukurydzianych chrupek - wafel z pełnych zbóż, a zwykły makaron zastąpić pełnoziarnistym.

Więcej o: