Wypadki się zdarzają. Jak chronić podróżujące w samochodzie dziecko? Bezpieczna podróż dla kobiet w ciąży i dziecka

Mając dziecko, chcemy dla niego tego, co najlepsze - zdrowia, poczucia bezpieczeństwa, bliskości, a także nowych doświadczeń i wrażeń. Jednym z wielu elementów życia rodzinnego są podróże. Czasem dziecko towarzyszy nam w czasie zwykłych czynności (na przykład jedzie z nami odwiedzić znajomych), a innym razem zabieramy je w daleką trasę. Bez względu na dystans, musimy zadbać o jego bezpieczeństwo.

Przede wszystkim pasy

Przełomowym momentem w dziedzinie motoryzacji było powstanie pasów bezpieczeństwa. Pierwszy raz wprowadzono je do stałej produkcji w autach w Szwecji w latach pięćdziesiątych ubiegłego wieku. W kraju tuż obok, w Norwegii, kilka lat później narodziła się marka BeSafe, która specjalizuje się w tworzeniu innowacyjnych akcesoriów samochodowych z myślą o bezpieczeństwie najmłodszych – nawet tych jeszcze nienarodzonych.

Jednym z produktów firmy jest adapter do pasów dla kobiet spodziewających się dziecka. Dzięki niemu pas znajduje się na wysokości miednicy i nie naciska na brzuch ciężarnej kobiety.

Adapter BeSafeAdapter BeSafe fot. materiały promocyjne

Chociaż polski kodeks drogowy pozwala przyszłym mamom na podróżowanie bez zapiętych pasów, jest to niebezpieczne zarówno dla kobiety, jak i maluszka. Płód w brzuchu mamy jest otoczony wieloma powłokami, które chronią go przed bezpośrednimi urazami. Niestety w wyniku uderzenia może dojść do urazów pośrednich, na przykład odklejenia się łożyska, które jest główną przyczyną zgonów wewnątrzmacicznych w wyniku obrażeń komunikacyjnych.

Bezpiecznym rozwiązaniem będzie stosowanie adaptera do pasów dla kobiet w ciąży, na przykład marki BeSafe, który jako jedyny na rynku został przetestowany w testach dynamicznych i potwierdza poprawne działanie z pasami bezpieczeństwa w samochodzie. Wspomniany adapter nie tylko zabezpiecza przed nadmiernym uciskiem brzucha, lecz także tzw. nurkowaniem, kiedy ciężarna w czasie zderzenia wysuwa się pod pasem biodrowym w stronę deski rozdzielczej.

Fotelik dla maluszka

Przyszli rodzice kompletując wyprawkę stoją również przed wyborem fotelika. Stanowi on podstawowe wyposażenie auta, w którym jeździ mały pasażer. Wiele sprzętów dla niemowlaków możemy kupić z drugiej ręki. Nie rekomenduje się jednak kupowania używanego fotelika. Nigdy nie wiemy, jaka była jego historia – czy nie brał udziału w wypadku lub nie upadł z dużej wysokości. Najlepiej udać się do specjalistycznego sklepu i poradzić, który fotelik będzie najlepszy do naszego auta.

BeSafe iZi ModularBeSafe iZi Modular fot. materiały promocyjne

Jeśli mamy w rodzinie dwa samochody, warto rozważyć koncepcję BeSafe iZi Modular. Polega ona na tym, że fotelik można łatwo oddzielić od bazy ISOfix i przenosić między samochodami. Można mieć wówczas dwie bazy, po jednej w każdym pojeździe. Ponadto baza ISOfix posłuży nam na długo, bo pasują do niej foteliki z różnych grup wiekowych – pierwszy (czyli ten od narodzin do pierwszego roku życia), oraz drugi, który będzie rosnąć z maluchem i zapewniać mu bezpieczne i komfortowe podróże aż do osiągnięcia czwartego roku życia. Co więcej, pierwszy fotelik można również montować na stelaż wózka dziecięcego (iZi Go Modular).

Bardzo wygodną opcją jest też fotelik obrotowy, który „rośnie razem z dzieckiem", na przykład BeSafe iZi Turn B i-Size. Ma on wbudowany, nowoczesny wkład dla noworodka oraz komfortową, wspierającą wkładkę redukcyjną, dzięki czemu łączy w sobie dwa produkty – fotelik dla niemowlaka do pierwszego roku życia i fotelik dla malucha do czterech lat. Ponadto jest on obrotowy – możemy go przekręcić w stronę drzwi samochodu, żeby wygodnie wyjąć i włożyć dziecko oraz jak najlepiej zapiąć pasy, jak również obracać je tyłem lub przodem do kierunku jazdy. Warto tu dodać, że najbezpieczniejsze dla malucha jest podróżowanie tyłem do kierunku jazdy, jak najdłużej się da (najlepiej do czwartego roku życia).

Foteliki BeSafe iZi Turn B i-Size wyposażono również w technologię Universal Level Technology™, która każdorazowo zapewnia prawidłowy kąt siedzenia dla dziecka, co jest niezwykle istotne dla jego bezpieczeństwa. Jest to szczególnie przydane w przypadku samochodów o sportowej linii, które są wyposażone w kanapy o dość ostrym kącie położenia.

A co wybrać dla starszaka?

Podróżowanie w foteliku jest obowiązkowe nie tylko dla maluszków. Kiedyś przepisy zakładały, że dzieci do lat dwunastu musiały jeździć w foteliku. Granica wieku została jednak zniesiona i polskie prawo ujednolicono z prawem europejskim.

Od 2015 roku zgodnie z nowelizacją ustawy Prawo o Ruchu Drogowym z fotelika muszą korzystać dzieci i nastolatkowie, którzy mierzą poniżej 150 centymetrów. Dla nich przeznaczone są foteliki z wysokim oparciem rekomendowane dla wieku od czterech lat wzwyż i wagi w przedziale 15-36 kilogramów. Foteliki dla starszych dzieci mają przede wszystkim zapewnić poprawne ułożenie pasów bezpieczeństwa na ciele dziecka oraz swego rodzaju otulenie go podczas zderzeń, w szczególności bocznych. Producent BeSafe ma w swojej ofercie dwa foteliki z tej kategorii iZi Flex FIX i-Size oraz jego odchudzoną wersję iZi Flex S FIX dedykowaną również dla rodzin, które przewożą na tylnej kanapie aż trzy foteliki.

Starsze dzieci często trudno zachęcić do jeżdżenia w foteliku. Próbują przekonać nas argumentami, że są już duże, pasują na nie „dorosłe pasy" i nie jest im wygodnie w foteliku. Oczywiście nie jest to kwestia, w której możemy pójść dziecku na rękę. Dopóki nie osiągnie odpowiedniego wzrostu, jeżdżenie bez fotelika będzie po prostu niebezpieczne. Warto jednak podawać racjonalne argumenty, dlaczego fotelik jest konieczny i jaki wybraliśmy, by zapewnić mu komfort.

W 2018 roku Niemiecki Instytut Testowy ADAC testował foteliki i okazało się, że model BeSafe iZi Flex FIX i-Size był jedynym w tym teście, któremu udało się połączyć wyjątkowe wyniki w kategorii zderzenia bocznego z doskonałymi wynikami w kategoriach "przestrzeni dla dziecka" i "zajmowanej przestrzeni w samochodzie". Ma on regulowany zagłówek w kształcie litery V (zapewnia świetne wsparcie dla głowy w czasie snu, a jednocześnie bardzo dobry widok), przez co można go dostosować do wzrostu pasażera. Ponadto fotelik wyposażony jest w poduszkę Pad+, dzięki której pas nie uciska klatki piersiowej, a jednocześnie stanowi dodatkową ochronę w przypadku zderzenia czołowego.

Więcej o: