1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Szczęśliwe stopy. Ćwiczenia, które warto robić z dzieckiem. To nauka przez zabawę

Zdrowe stopy są bardzo ważne dla prawidłowego rozwoju fizycznego dziecka. Nawet maluchy, u których rozwój ten przebiega we właściwy sposób, powinny regularnie ćwiczyć stopy. Takim ćwiczeniom łatwo nadać formę zabawy, którą dzieciaki pokochają.

Najbardziej intensywny okres kształtowania się stopy dziecka przypada w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. To czas, gdy ćwiczenia stóp przynoszą najlepszy efekt, warto więc robić je regularnie. Brzmi jak nudny obowiązek? Nic podobnego! Ćwiczeniom takim bardzo łatwo nadać formę ciekawej zabawy, która sprawi maluchom wiele radości. To doskonały przykład tego, jak można połączyć przyjemne z pożytecznym. Dobrze dobrany zestaw ćwiczeń wzmocni rozwijające się mięśnie stóp, a to, jak wiadomo, jest niezwykle istotne m.in. dla prawidłowej postawy dziecka.  

Ćwiczenia stóp przygotowane w formie zabawy spodobają się maluchom także dlatego, że powinny być wykonywane boso.  

Ścieżka sensoryczna  

Najprostszą i jednocześnie najlepszą formą ćwiczenia jest chodzenie boso po różnego rodzaju podłożach. Tu musimy wykazać się pomysłowością. Ścieżkę sensoryczną można zrobić w domu lub ogrodzie. Ułóżmy strefy z kamykami nazbieranymi na placu zabaw, surowym makaronem, ususzonymi liśćmi zebranymi w parku lub pogniecionymi kawałkami papieru. Ci, którzy nie boją się bałaganu, mogą wykorzystać też piasek (może być piasek sensoryczny), można także użyć planszy do układania klocków. Do przygotowania ścieżki sensorycznej warto także użyć folii bąbelkowej, guzików, miękkiego dywanika łazienkowego etc. Chodzi o to, żeby sąsiadujące ze sobą strefy jak najbardziej się różniły (strukturą, twardością etc). Taka ścieżka sensoryczna będzie doskonałym pomysłem na ciekawe i pożyteczne spędzenie w domu deszczowego popołudnia. Aby dodatkowo zachęcić dziecko do przejścia po takim torze, można ułożyć historyjkę o dzielnym rycerzu, który musi odbyć niebezpieczną podróż przez góry i doliny. Na końcu oczywiście może czekać słodka nagroda.   

materiał promocyjny

Chodzenie po linie  

Zachęćmy dziecko do chwilowej zmiany w cyrkowca, mistrza ekwilibrystyki. Aby wykonać to ćwiczenie, wystarczy rozłożyć na podłodze sznurek lub przykleić do niej taśmę klejącą w wyrazistym kolorze. Można w ten sposób stworzyć "drogę" przez cały dom. Zadaniem naszej pociechy jest uważne przejście po takiej "linie", oczywiście boso. To doskonałe ćwiczenie dla małych stóp, jednocześnie ćwiczy równowagę. Gdy zacznie być zbyt proste, pora na przemierzenie trasy na palcach lub piętach. Lepiej nie "spaść z liny", bo niżej czeka rzeka lawy lub basen pełen piranii.     

Sprzątanie bez użycia rąk - to zadanie większość maluchów uwielbia. Rozsyp na podłodze różne przedmioty: klocki, kulki zrobione z papieru, maskotki, waciki kosmetyczne i inne drobne przedmioty codziennego użytku. Przygotuj też pojemnik: kartonowe pudełko wiaderko etc. Zadaniem dziecka jest "posprzątanie" bałaganu jedynie przy użyciu stóp, poszczególne przedmioty ma chwytać palcami i wkładać do pojemnika.   

materiał promocyjny

Rolowanie ręcznika na czas  

Do tego ćwiczenia będzie potrzebny ręcznik (najlepiej sprawdza się taki z mikrofibry), ale może być też cienki dywanik. Rozłóżmy go przed krzesłem, na którym usiądzie dziecko. Jego zadaniem jest zrolowanie ręcznika stopami, a w zasadzie w dużej mierze – palcami stóp. Możemy dołączyć do pociechy i zrobić zawody – kto szybciej w taki sposób zwinie ręcznik. Przedszkolaki uwielbiają też mierzenie czasu stoperem i pobijanie swoich rekordów.  

Specjalny masaż piłeczką  

Do tej zabawy potrzebna jest mała piłka. Równie dobrze sprawdzi się piłka do tenisa, ping-ponga, zabawkowa piłka kauczukowa, jak i taka sensoryczna, z kolcami. Zachęć dziecko do dociskania stopą piłki do podłoża i jednocześnie docierania w każde miejsce na jej podeszwie. Ćwiczenie to może wykonywać siedząc na kanapie, w czasie oglądania ulubionej bajki. W międzyczasie można zmienić piłkę na taką o innej twardości i rozmiarze. 

Aby zadbać o zdrowie stóp naszego dziecka, same ćwiczenia, nawet te wykonywane sumiennie i regularnie nie wystarczą. Trzeba wyposażyć malucha w dobrze dobrane obuwie. Najlepiej postawić na buty sprawdzonej marki np. Primigi, bo to daje nam pewność, że zakup spełni wszystkie wymagania stawiane przed butami dla naszej pociechy.