1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Woda dla dzieci a woda dla niemowlaka? Jak nauczyć dziecko pić wodę?

O kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych naszych pociech powinniśmy dbać od samego początku ich życia, już w okresie niemowlęcym. To, co piją nasze maluchy, jest bardzo ważne, bo wpływa na ich późniejsze preferencje smakowe. Jaki jest najlepszy wybór w momencie rozszerzenia diety o płyny inne niż mleko matki? Oczywiście woda!

Woda jest w każdej komórce naszego ciała. Osoba dorosła składa się w niej w ok. 60 proc., a niemowlak nawet w 75 proc. Nie mamy przy tym możliwości jej magazynowania. Naukowcy są zgodni, że pierwsze 1000 dni małego człowieka, czyli od poczęcia przez pierwsze lata życia to okres najintensywniejszego rozwoju i wzrostu dziecka. Jeśli w tym czasie dziecko nauczy się zaspokajać pragnienie wodą, może wyrobić sobie prawidłowy nawyk na całe życie. Woda nie wzmacnia też preferencji smaku słodkiego – wybieranie jej zamiast słodkich napojów czy soków może się przełożyć na mniejszą ochotę na słodkie przekąski. Picie wody może być też istotne w przypadku niejadków – w przeciwieństwie do innych napojów nie ma ryzyka, że zaburzy apetyt twojego dziecka.

Dlaczego woda jest najlepsza dla dzieci?

Woda wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu pokarmowego dziecka, wspiera pracę układu nerwowego, w tym mózgu. Woda poprawia także ukrwienie komórek mózgowych dziecka i korzystnie wpływa na jego układ nerwowy. Nawet niewielkie odwodnienie dziecka może skutkować obniżeniem koncentracji, powodować bóle głowy i wywołać zaburzenia pamięci krótkotrwałej. Woda bierze udział chyba we wszystkich procesach zachodzących w organizmie – trawieniu, wydalaniu zbędnych substancji czy kształtowaniu tkanki mięśniowej. Dzieci, które piją głównie wodę, mają znacznie mniejsze ryzyko wystąpienia nadwagi bądź otyłości a tym samym związanych z nimi konsekwencji zdrowotnych. Regularne picie wody pomaga również zapobiegać próchnicy.

Jeżeli nasze dzieci uwielbiają aktywność fizyczną, powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na ich właściwe nawodnienie z powodu wzmożonej utraty wody wraz z potem. Mali sportowcy powinni pić wodę również dlatego, że dzięki niej wzrasta wytrzymałość organizmu i zdolność do jego regeneracji.

Dopajanie noworodka i niemowlaka. Jaka woda dla niemowlaka?

Zgodnie z aktualnymi wytycznymi, do szóstego miesiąca życia niemowlęciu powinno wystarczać karmienie piersią lub – jeśli z jakiegoś powodu nie ma takiej możliwości – mlekiem modyfikowanym.

Co więc z dopajaniem noworodka i niemowlaka wodą? Może się oczywiście zdarzyć, że w upalne dni lub przy niedoborze pokarmu pojenie wodą będzie konieczne, ale o tym powinien zdecydować lekarz. Woda dla niemowlaka i noworodka musi być jednak doskonałej jakości i pochodzić z pewnego źródła, czyli m.in. posiadać opinię odpowiednich instytucji oceniających produkty dla najmłodszych. Jaka woda dla niemowlaka jest więc najlepsza? Taka, która ma niską zawartość azotanów i azotynów, fluorków czy sodu. Warto zwracać uwagę na te parametry szczególnie wtedy, gdy sięgasz po wodę kranową. Dopuszczalne limity tych substancji są w niej wyższe niż dla wody butelkowanej odpowiedniej do przygotowania żywności dla niemowląt. W przypadku azotanów dopuszczalna ilość jest nawet pięciokrotnie wyższa, dla fluorków dwukrotnie a dla siarczanów aż ośmiokrotnie. W odniesieniu do niemowląt może mieć to duże znaczenie.

Jaka woda najlepsza dla dzieci? Jak nauczyć dziecko picia wody?

Czy każda woda nadaje się dla dzieci? Niekoniecznie!

Wodą odpowiednią do picia na co dzień przez dzieci w każdym wieku jest woda źródlana lub niskozmineralizowana, taka jak np. Żywiec Zdrój. Ma ona optymalną, a więc bezpieczną zawartość składników mineralnych, takich jak sód, chlorki, fluorki, a także azotany i azotyny. Nie zawiera też składników, których nadmiar powinien być ograniczany w diecie najmłodszych. Jest to o tyle istotne, że rozwijające się nerki czy wątroba młodego człowieka nie będą w stanie pozbyć się ich nadmiaru. Dodatkowo, woda źródlana ma bardzo delikatny smak, dzięki czemu dzieciom łatwiej jest go zaakceptować.

A co zrobić, jeśli dziecko nie chce pić wody? Sposobów jest kilka. Maluch z pewnością chętniej sięgnie po wodę, gdy podamy mu ją w jego ulubionym kolorowym kubeczku lub butelce.

Możemy także zaproponować mu wodę w opakowaniu przeznaczonym specjalnie dla dzieci – o niewielkiej pojemności i ergonomicznym kształcie, przystosowanym do umiejętności chwytania dziecka (np. Zdrojek od Żywiec Zdrój). Wyprofilowany „dziubek” butelki sprawi z kolei, że dziecku będzie wygodnie pić. Kolorowe etykiety z ulubionymi bohaterami z bajek również są dla dzieci atrakcją, która dodatkowo może zachęcić je do sięgnięcia po wodę. Ważne jest również, by woda była zawsze „pod ręką” i w zasięgu wzroku dziecka – na spacerze, w domu obok łóżeczka czy na stoliku z zabawkami.

fot.fot. shutterstock

Kluczem do sukcesu w kształtowaniu prawidłowego nawyku picia wody przez dzieci jest bez wątpienia dobry przykład, który idzie z góry. Sięgajmy więc po wodę jak najczęściej i pokazujmy dziecku, jak bardzo ważna jest w naszej codziennej diecie