Zabawy integracyjne - zajęcia wspierające umiejętności komunikacyjne. Kiedy je wprowadzić?

Zabawy integracyjne, to nie tylko zajęcia odpowiednie dla dzieci w przedszkolu - choć dla tej grupy wiekowej niewątpliwie bardzo potrzebne. Jakie znaczenie mają zajęcia integracyjne i jak można je przeprowadzać? O tym wszystkim w naszym artykule.

Zabawy integracyjne mają nauczyć dzieci komunikacji z rówieśnikami i dorosłymi. Dzięki nim maluchy wiedzą, jak pracować w grupie i nawiązują przyjaźnie. Kiedy należy wprowadzić taki rodzaj gier? 

Gry i zabawy integracyjne - jaki cel mają takie zajęcia?

Gry i zabawy integracyjne wśród przedszkolaków mają zwłaszcza charakter ruchowy. Można skorzystać z nich szczególnie wówczas, kiedy grupa wykazuje oznaki zmęczenia czy zniechęcenia, a w relacjach odczuwalny jest brak energii. Jaki właściwie cel mają tego rodzaju zajęcia?

  • Podnoszą gotowość do współdziałania,
  • doskonalą umiejętności komunikacyjne w grupie,
  • rozwijają przyjazne stosunki z rówieśnikami,
  • zaspokajają potrzebę akceptacji,
  • podnoszą poczucie własnej wartości,
  • kształtują umiejętności związane z wyrażaniem własnych emocji, uczuć i myśli.
Zobacz wideo Jak zrobić domową piankolinę [Pracownia Bronka]

Zabawy integracyjne dla dzieci - liczy się pierwsze wrażenie

Zabawy integracyjne dla dzieci warto przeprowadzać od najmłodszych lat, szczególnie wówczas, gdy nasze pociechy wchodzą w nowe środowisko. Tego rodzaju zajęcia - prowadzone w formie zabaw - pozwolą bowiem poznać imiona nowych członków grupy, dowiedzieć się czegoś o rówieśnikach, zniwelować stres związany z wejściem w nowe środowisko i stworzyć dobry klimat dla dalszego rozwoju malucha. Tego rodzaju zajęcia, odbywające się pod czujnym okiem pedagogów, pozwolą młodemu człowiekowi z mniejszymi emocjami wchodzić w nową sytuację związaną z pójściem do przedszkola czy do szkoły. Pozytywny aspekt tego rodzaju ćwiczeń jest również taki, że maluchy - z reguły - bardzo chętnie biorą w nich udział, co pozwala na połączenie przyjemnego z pożytecznym.

Zabawy integracyjne w przedszkolu, czyli aktywne wspomaganie dla najmłodszych

Zabawy integracyjne w przedszkolu to niezwykle istotne zajęcia w codzienności naszych najmłodszych. Rzadko który przedszkolak przechodzi ten etap swojego dzieciństwa zupełnie "bezboleśnie" - znalezienie się w nowej rzeczywistości to sytuacja stresująca. W takich momentach zabawy integracyjne mogą się stać sposobem na przedszkolne smutki naszej pociechy. Sprzyjają nie tylko rozładowaniu stresu, lecz także doskonale zniwelują znudzenie oraz zmęczenie w starszych grupach.

Jakie zabawy integracyjne będą właściwe dla przedszkolaków?

  • "Powitanie" na dobry początek dnia. Zabawa polega na powitaniu każdego dziecka na melodię piosenki "Panie Janie". Wszystkie dzieci śpiewają:

Witaj (imię dziecka), witaj (imię dziecka) + (łapią się za ręce),
Jak się masz, jak się masz? + (poklepują się delikatnie po plecach),
Wszyscy Cię witamy + (machają do siebie nawzajem),
Wszyscy Cię kochamy + (kładą rączkę w okolicach serca),
Bądź wśród nas + (kłaniają się sobie nawzajem).

Tego rodzaju zabawa jest doskonałą formą integracji w nowych grupach, pozwala bowiem poznać swoje imiona, utrwalić je, a także poczuć się "przyjętym" przez rówieśników.

  • "Bajkowe kalambury" - ćwiczenia współpracy w grupie. Przed rozpoczęciem zabawy dzieci zostają podzielone na dwie drużyny. Dziecko z jednej drużyny ma za zadanie pokazać za pomocą gestów, bez używania słów, postać bajkową lub tytuł bajki, w taki sposób, aby drużyna przeciwna odgadła kalambury. Zabawa przebiega na zmianę, raz osoba z jednej grupy pokazuje, a przeciwna drużyna zgaduje i na odwrót.
  • "Rozpoznawanie emocji", czyli mały wstęp do wielkiej sztuki empatii. Drukujemy zdjęcia dzieci lub rysunki postaci, przedstawiające ich róże stany emocjonalne Dziecko losuje karteczkę i ma za zadanie odgadnąć, jakie emocje towarzyszą postaci z obrazka lub zdjęcia. Nazywanie emocji to nie lada sztuka dla młodego człowieka, ale i doskonały wstęp do późniejszego zrozumienia emocji innych i ich okazywania. Oprócz nazwania emocji, w bardzo prosty sposób, np. śmieje się, płacze, jest zdziwiony, można również zadać pytanie: jak myślisz, dlaczego się tak śmieje (płacze, jest zdziwiony)? Przy tej okazji dziecko może spróbować wymyślić krótką historyjkę związaną z omawianą emocją. 

Zabawy integracyjne dla dzieci w wieku szkolnym 

Nie tylko przedszkolaki mogą mieć trudność z zaadoptowaniem się do nowego środowiska. Szkoła to także zupełnie nowe miejsce, dlatego warto poćwiczyć umiejętności wchodzenia w grupę i wspomóc młodych ludzi w zakresie komunikowania się z rówieśnikami. Jakie zabawy integracyjne dla dzieci w wieku szkolnym będą odpowiednie?

  1. "Tradycyjny" głuchy telefon. Dzieci siadają w kółeczku, a nauczyciel mówi jednemu z nich na ucho jeden wyraz lub całe zdanie. Następnie rówieśnicy przekazują sobie kolejno zasłyszaną frazę, szepcząc na ucho. Ostatnia osoba mów na głos, co usłyszała. Zabawa gwarantuje dobrą zabawę, dużo śmiechu i pozytywną energię.
  2. "Lustro", czyli naśladowanie kolegi lub koleżanki. Dzieci łączymy w pary, jedno z dzieciaków pokazuje różne miny i ruchy, a drugie ma za zadanie go naśladować. Zabawa gwarantuje dużo śmiechu i pozwala rozładować atmosferę.
  3. "Historie wspólnie wymyślone", czyli twórcze opowieści. Zabawa polega na tym, aby wybrane dziecko rozpoczęło historię zaczynającą się od słów: "Dawno, dawno temu..." - a następnie każdy kolejny rówieśnik ma za zadanie dołożyć jedno zdanie do wspólnie wymyślonej historii. Tego rodzaju zajęcia nie tylko uczą słuchania i twórczego myślenia, lecz także integrują grupę i mobilizują do działania, dzięki wspólnemu wysiłkowi. 

Zabawy integracyjne dla młodzieży

Zabawy integracyjne są świetną formą rozluźnienia, idealnym sposobem na przełamie lodów lub po prostu doskonałym rozwiązaniem na ponowne spotkanie się klasy po wakacjach. Kilka prostych zabaw może sprawić, że nawet młodzieży będzie łatwiej się pracowało. Jakie zabawy integracyjne można zaproponować młodzieży?

  • "Picasso" - świetna zabawa zarówno dla nowej grupy, jak i dla tej młodzieży, która spędziła ze sobą już trochę więcej czasu. Młodzi ludzie muszą wcielić się w rolę malarza i stworzyć portret kolegi lub koleżanki z ławki. Wykonanie tego dzieła odbywa się jednak w specyficzny sposób, tzn. bez patrzenia na obraz, a jedynie na obiekt, który mają namalować, czyli bez odrywania oczu od kolegi czy koleżanki. Następnie, uczniowie oddają portret temu, kogo malują, aby ten dokończył dzieło, czyli pokolorował je lub dołożył element, który w jego przekonaniu, powinien się na nim znaleźć. Podpisane portrety rozkładamy po całej klasie, w taki sposób, aby wszyscy rówieśnicy mogli do nich podejść i napisać na nich jeden komplement dotyczący jego właściciela,
  • "Imienny akronim", czyli prosty sposób na dowiedzenie się kilku rzeczy o sobie nawzajem. Zabawa polega na stworzeniu skrótowca z liter swojego imienia. Opisywanie poszczególnych liter powinno się odbywać za pomocą cech nas charakteryzujących lub opisujących, np. A - ambitna, N - nowoczesna, I - inteligentna, A - aktywna, itp.
  • "Rzecz na 5 " - świetna gra rozwijająca kreatywność oraz pokazująca dynamikę w grupie. Reguły są niezwykle proste, prowadzący grę wypowiada słowo wskazujące na jakąś rzecz, np. stół, a grupa rówieśników ma za zadanie utworzyć z siebie stół w czasie, gdy prowadzący doliczy do pięciu.
Więcej o:
Copyright © Agora SA