1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Motywacja do zdrowego stylu życia w kilku prostych krokach

Brakuje Ci energii do wprowadzenia zdrowego stylu życia? Zobacz, jak to zmienić i wyeliminuj wszelkie trudności w utrzymaniu zdrowego stylu życia.

Jak zmotywować się do zdrowego trybu życia?

O zdrowym stylu życia mówi się coraz więcej i coraz głośniej. Współczesny człowiek zdaje sobie sprawę z wagi właściwego odżywiania się, regularnej aktywności fizycznej oraz ograniczenia używek. Mamy świadomość ogromnego wpływu tych elementów zdrowego stylu życia na nasz wygląd i samopoczucie oraz zdrowie.

Po dziesięcioleciach, w których królowała medycyna naprawcza, zaczynamy dostrzegać potęgę działań profilaktycznych, wśród których zdrowy tryb życia wydaje się być rozwiązaniem o holistycznym charakterze, a przez to kompletnym i skutecznym. Antonina Ostrowska, w książce „Styl życia a zdrowie” podkreśla, że uwzględnianie wpływu własnego postępowania na zdrowie zaczęło być traktowane przez medycynę na serio dopiero w latach siedemdziesiątych XX wieku. Jakie są zasady zdrowego stylu życia? Jak zmotywować się do ich stosowania na co dzień?

Zasady zdrowego stylu życia

Styl życia to jedno z niewielu pojęć o korzeniach w naukach społecznych, które zrobiło tak dużą karierę w sferze zdrowia publicznego, a co za tym idzie – w medycynie. Od połowy lat osiemdziesiątych pojawia się ono systematycznie w publikacjach naukowych i oficjalnych dokumentach Światowej Organizacji Zdrowia (World Health Organization). Jest to wyraz poszukiwania przez medycynę nowych dróg wiodących do poprawy zdrowotności społeczeństw, a zarazem symptomem jej przemian, przechodzenia od ,,ery medycznej” do „postmedycznej” (Kickbusch 1986) – pisze Antonina Ostrowska we wspomnianej we wstępie książce.

Styl życia a kształtowanie naszego zdrowia

Wśród podstawowych czynników mających wpływ na nasze zdrowie to właśnie stylowi życia przypisuje się rolę największą i szacuje się, że są one odpowiedzialne za kształtowanie naszego zdrowia w około 50%. Pozostałe 50% to czynniki środowiskowe i biologiczne oraz opieka zdrowotna. Style życia to nic innego jak wzory wyborów zachowań spośród alternatywnych możliwości, jakie dostępne są ludziom w zależności od ich sytuacji społeczno-ekonomicznej i łatwości, z jaką są w stanie przełożyć określone zachowania nad inne (Nancy Milio, 1986 – tą definicją najczęściej posługuje się WHO). Za prozdrowotny styl życia uważa się takie wzory świadomych zachowań, które, najogólniej mówiąc, służą naszemu zdrowiu.

Najważniejsze zasady prozdrowotnego stylu życia

Skoro zdrowy styl życia jest tak ważny, powinniśmy dołożyć wszelkich starań, by poznać, a następnie wdrożyć wszystkie jego zasady. Ponadto, jak podkreśla Wisława Ostręga w opracowaniu Aktywność fizyczna jako kluczowy element zdrowego stylu życia (Instytut Matki i Dziecka), to właśnie styl życia jest tym obszarem, który możemy najbardziej kontrolować. Potencjał prozdrowotny zwiększają następujące zachowania i zasady:

Aktywność fizyczna

Aktywność fizyczna stanowi podstawę współczesnej Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej (drugi człon nazwy został dodany po wprowadzeniu zmiany, czyli dodaniu do piramidy sportu), którą coraz częściej określa się po prostu mianem Piramidy Zdrowego Stylu Życia. Regularne uprawianie aktywności fizycznej minimum 3-4 razy w tygodniu po 30-45 minut, pozwala na dłużej zachować dobrą kondycję i sprawność fizyczną oraz przekłada się na lepsze samopoczucie.

Sposób odżywiania

Zdrowe odżywianie to odżywianie w oparciu o odpowiednio zbilansowaną, dobraną do indywidualnych potrzeb dietę, która dostarcza naszemu organizmowi niezbędnych składników odżywczych, witamin i minerałów – wszystkiego w odpowiednich ilościach i proporcjach. Podstawowe zasady zdrowego odżywiania reguluje Piramida Zdrowego Żywienia.

Sen i odpoczynek

Czas na regenerację organizmu jest bardzo ważny w kontekście dbania o zdrowie, dlatego powinniśmy zadbać zarówno o odpowiednią ilość snu (w przypadku osób dorosłych 7-8 godzin), jak również jego jakość – należy stworzyć sobie warunki optymalne do nocnego odpoczynku, z wygodnym materacem, w zaciemnionym i wyciszonym pomieszczeniu.

Stosowanie zasad higieny

Stosowanie wszystkich zasad higieny, np. dotyczących mycia rąk czy dbania o higienę jamy ustnej jest niezmiernie ważne.

Unikanie stresu

Stres może mieć destrukcyjny wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie, dlatego, na ile to możliwe, należy go unikać lub uczyć się efektywnego redukowania stresu i odpowiedniego radzenia sobie w sytuacjach podwyższonego napięcia. Dobrym pomysłem jest opanowanie wybranych metod relaksacyjnych.

Używki i leki

Zdrowy styl życia wymaga od nas bezwzględnej rezygnacji z palenia tytoniu oraz stosowania innych szkodliwych substancji, przede wszystkim narkotyków. Wykluczyć lub maksymalnie ograniczyć powinniśmy również spożywanie alkoholu.

Inne zachowania

W tym obszarze warto zwrócić uwagę m.in. na bezpieczne zachowania seksualne, przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w pracy, szkole i ruchu drogowym, a także badania profilaktyczne (w tym samokontrolę, np. regularne samobadanie piersi).

Znaczenie żywności funkcjonalnej w zdrowym stylu życia

Żywność funkcjonalna to produkty spożywcze, które wykazują udokumentowany, pozytywny wpływ na organizm człowieka, dodatkowy w stosunku do efektu odżywczego, wynikającego z zawartych w nich składników odżywczych. Żywność funkcjonalna może poprawiać zdrowie i samopoczucie, m.in. poprzez poprawę wydolności fizycznej i umysłowej, poprawę odporności czy regulację apetytu i usprawnianie pracy jelit. Jedną z grup produktów, po które warto sięgnąć, są produkty wzbogacone w probiotyki i prebiotyki.

Guut – w zdrowym stylu!

Guut to koncepcja wspierania współczesnego człowieka w zdrowym stylu życia, zgodnego z jego indywidualnymi potrzebami i odpowiadającego jego oczekiwaniom. Guut Immunity, Guut Metabolism, Guut Mood i Guut Vitality to starannie skomponowane składniki aktywne zamknięte w dwóch kapsułkach (probiotycznej i nieprobiotycznej), stanowiących zalecaną, dzienną porcję suplementu. Nowoczesna, maksymalnie wygodna forma niewielkiej saszetki ułatwia codzienną rutynę związaną z suplementacją.

Przeczytaj więcej w poradniku: „Suplementy diety, a zdrowy styl życia”.

GuutFood to suplement diety będący skoncentrowanym źródłem witamin lub składników mineralnych, którego celem jest uzupełnienie normalnej diety.

Jak prowadzić zdrowy styl życia? Motywacja!

Skoro znamy najważniejsze elementy składające się na zdrowy styl życia – powinniśmy je systematycznie i konsekwentnie wdrażać do naszych codziennych zachowań, równocześnie stopniowo eliminując i/lub ograniczając czynniki szkodliwe. Świadomość wagi i skuteczności (w kontekście zdrowia) prozdrowotnego stylu życia, a także jego dostępności (większość prozdrowotnych decyzji leży w zasięgu możliwości każdego z nas) sprawiają, że zdrowy tryb życia powinien być naturalnym i racjonalnym wyborem.

Dlaczego więc wciąż wiele osób nie podejmuje tych prozdrowotnych decyzji? Szukając odpowiedzi na to pytanie należy zwrócić uwagę na fakt, że sposób postrzegania świata oraz dokonywane przez nas wybory są w znacznej mierze zdeterminowane niezależną od świadomości strukturą (…) nazywaną tutaj habitusem (Pierre’a Bourdieu, 1984). To rodzaj społecznego, dziedziczonego z pokolenia na pokolenie kapitału, który wymusza na nas pewne zachowania i sposób „bycia w świecie”, będąc swego rodzaju, wewnętrznym, nieuświadomionym nakazem, który najczęściej spełniamy odruchowo. Najbardziej wyrazistym przykładem tego wewnętrznego nakazu jest choćby automatyczne sięganie po papierosa w sytuacji stresu.

Nie ma jednak sytuacji bez wyjścia i schematów, których nie udałoby się przełamać! Wyposażeni w wiedzę i łatwo dostępne narzędzia (usługi dietetyków, catering dietetyczny, programy treningowe w Internecie, usługi trenerów personalnych na siłowniach itp.) – możemy krok po kroku wdrażać kolejne elementy prozdrowotnego stylu życia, by w efekcie stać się jego beneficjentami. Niezbędna jest oczywiście motywacja do zdrowego trybu życia, czyli wewnętrzny stan gotowości do podjęcia określonych działań, które z kolei pozwolą nam osiągnąć zamierzone cele – życie w dobrej kondycji psychicznej i fizycznej.

Należy pamiętać o tym, że suplement nie zastępuje zróżnicowanej diety.

Źródła:

  • http://www.imid.med.pl/files/imid/Do%20pobrania/1.1.ZDROWA%20JA%20Aktywno%C5%9B%C4%87%20fizyczna%20po%20korekcie%20MZ.pdf
  • http://rcin.org.pl/Content/16348/WA004_16062_U77164_Ostrowska-Styl.pdf
  • http://wydawnictwo.pttz.org/wp-content/uploads/2017/12/11_Swiderski.pdf