1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Witaminy dla dzieci - 4 rzeczy, o których warto wiedzieć

Dzieci rozwijają się bardzo dynamicznie. W swej codziennej diecie potrzebują witamin i minerałów, które zapewniają prawidłowe funkcjonowanie wszystkich narządów ich organizmu. Co warto wiedzieć o witaminach w diecie dziecka?

Zasady prawidłowego żywienia dziecka nie różnią się mocno od tych, które dotyczą dorosłego człowieka. A jednak, mimo że staramy się właściwie komponować posiłki dziecka, często pewnych witamin i minerałów jednak w nich brakuje. W rezultacie dzieci są podatne na choroby i przeziębienia (co widoczne jest szczególnie w okresie jesienno-zimowym), bywają zmęczone, apatyczne, czasem rozdrażnione. Na co zatem zwrócić uwagę, komponując posiłki dla dziecka tak, aby zapewnić mu prawidłowy rozwój fizyczny i psychiczny? Pomocna jest w tym piramida zdrowego żywienia i stylu życia dzieci i młodzieży, a także świadomość działania i występowania pewnych witamin.

Witaminy są niezbędne w diecie dziecka

Witaminy pełnią w organizmie człowieka funkcje regulacyjne. Jako że nie są syntetyzowane w naszym ciele, należy je dostarczać wraz z posiłkiem. Konsekwencje niedoboru witamin w diecie dziecka mogą być poważne: Należą do nich obniżona odporność, krzywica, zły stan uzębienia, choroba krwotoczna, a także zaburzenia w działaniu systemu nerwowego i anemia. Aby im zapobiec, należy zapewnić dziecku codzienną dawkę wszystkich niezbędnych witamin.

Tu pojawiają się jednak dwie ważne kwestie. Po pierwsze, organizm nie wymaga takich samych dawek każdej witaminy – jednych potrzeba w codziennej diecie mniej, innych więcej. Po drugie, należy uważać na ilość witamin dostarczanych dziecku wraz z posiłkiem; prawidłowe funkcjonowanie organizmu zaburza bowiem zarówno ich niedobór (awitaminoza), jak również nadmiar (hiperwitaminoza).

Jakie witaminy dla dzieci?

Odpowiednio zbilansowana dieta zawiera wszystkie witaminy i składniki mineralne niezbędne do prawidłowego wzrostu i rozwoju   dziecka. Za najważniejsze witaminy dla dzieci uważa się witaminy z grupy B, witaminę A, C, D oraz K. Witamina A wpływa przede wszystkim na właściwy widzenie.   Zapewnia prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego. Witaminy z grupy B oddziałują na cały organizm: Wspomagają działanie układu nerwowego, odpornościowego i kostnego. Witamina C jest z kolei silnym antyoksydantemchroni komórki przed stresem oksydacyjnym. Wspomaga też działanie układu odpornościowego i kontroluje stan naczyń krwionośnych, kości, chrząstek i więzadeł. Witamina D jest niezbędna do prawidłowego wzrostu kości i zębów, zwiększa wchłanianie wapnia i fosforu z żywności, a witamina K – odpowiada za krzepnięcie krwi. Obie są szczególnie potrzebne dzieciom w okresie silnego wzrostu, gdyż zapobiegają krzywicy.

Gdzie szukać witamin A, C, K i z grupy B?

Prawidłowo zbilansowana dieta jest wystarczającym źródłem witamin w diecie dziecka. Znajdziemy je w różnych pokarmach: witaminę A – m.in. w żółtych serach, tranie, wątróbce, żółtkach jaj, rybach, w maśle i margarynie, sałacie, szczawiu, szpinaku, groszku i jagodach; witaminy z grupy B – w kaszy jęczmiennej, płatkach owsianych i brązowym ryżu, w mięsie, rybach, żółtkach jaj, mleku i w jego przetworach, wątróbce, drożdżach, a także w kiełkach pszenicy, ziemniakach, marchwi, soi i burakach; witaminę C – szczególnie w owocach: jagodach, truskawkach, owocach dzikiej róży, w czarnej porzeczce, jabłkach i cytrusach, a także w kiszonych ogórkach, natce pietruszki, papryce, chrzanie, pomidorach i jarmużu; witaminę K – w szpinaku, sałacie, brokułach, kalafiorze, brukselce, mleku, żółtym serze, żółtkach jaj i zielonej herbacie.

Mimo że naturalne witaminy są lepiej przyswajane przez organizm, bywają sytuacje (np. po chorobie albo gdy dziecko nagle się buntuje i nie chce jeść warzyw czy owoców), gdy suplementacja witaminami jest wskazana. Preparaty takie jak witamina C dla dzieci czy multiwitamina dla dzieci wspomagają dietę, a przy tym mają – jak na przykład preparaty Centrum przygotowane z myślą o najmłodszych – przyjazną formę żelek czy tabletek do ssania o przyjemnym dla podniebienia, pomarańczowym lub truskawkowo-malinowym smaku.

Co z witaminą D?

Źródłem witaminy D z pożywienia są żółtka jaj, masło, sery, śmietana i mleko, w większości jednak witamina ta jest syntetyzowana w skórze człowieka pod wpływem promieni słonecznych. To oznacza, że codzienna ekspozycja na słońce niezbędna dla zdrowia dziecka. Codzienne spacery są bardzo istotne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu dzieci również z innych powodów. Świeże powietrze wspomaga higienę układu nerwowego, układu oddechowego i krążenia, wspiera układ ruchowy i dotlenia organizm, dzięki czemu łatwiej radzi on sobie z infekcjami i ma więcej energii. Jedynym przeciwwskazaniem do spacerów, bez względu na wiek dziecka, są skrajne warunki atmosferyczne: zbyt silny wiatr, ulewny deszcz, upał lub temperatura poniżej –15°C.

Witaminy są dzieciom niezbędne. Dzięki nim rozwijają się zdrowo i mają mnóstwo energii do odkrywania świata, który je otacza. Zbilansowana dieta to klucz do tego rozwoju.

Źródło:

1. dr inż. Katarzyna Wolnicka, mgr inż. Anna Taraszewska, Piramida Zdrowego Żywienia i Stylu Życia Dzieci i Młodzieży – co nowego?, Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej, https://ncez.pl/abc-zywienia-/zasady-zdrowego-zywienia/piramida-zdrowego-zywienia-i-stylu-zycia-dzieci-i-mlodziezy---co-nowego-

2. https://www.witaminy-centrum.pl/

3. prof. dr hab. med. Janusz Książyk, prof. dr hab. med. Jerzy Szczapa, dr med. Piotr Sawiec, Witaminy w diecie dziecka, Medycyna Praktyczna,
https://www.mp.pl/pacjent/pediatria/zywienie/52608,witaminy-w-diecie-dziecka

                                                                                                                                

                                                                   Materiał stanowi reklamę suplementu diety Centrum

                                                                            Producent: Pfizer Trading Polska Sp. z o.o.