Witaminy dla dzieci - 4 rzeczy, o których warto wiedzieć

Dzieci rozwijają się bardzo dynamicznie. W swej codziennej diecie potrzebują witamin i minerałów, które zapewniają prawidłowe funkcjonowanie wszystkich narządów ich organizmu. Co warto wiedzieć o witaminach w diecie dziecka?

Zasady prawidłowego żywienia dziecka nie różnią się mocno od tych, które dotyczą dorosłego człowieka. A jednak, mimo że staramy się właściwie komponować posiłki dziecka, często pewnych witamin i minerałów jednak w nich brakuje. W rezultacie dzieci są podatne na choroby i przeziębienia (co widoczne jest szczególnie w okresie jesienno-zimowym), bywają zmęczone, apatyczne, czasem rozdrażnione. Na co zatem zwrócić uwagę, komponując posiłki dla dziecka tak, aby zapewnić mu prawidłowy rozwój fizyczny i psychiczny? Pomocna jest w tym piramida zdrowego żywienia i stylu życia dzieci i młodzieży, a także świadomość działania i występowania pewnych witamin.

Witaminy są niezbędne w diecie dziecka

Witaminy pełnią w organizmie człowieka funkcje regulacyjne. Jako że nie są syntetyzowane w naszym ciele, należy je dostarczać wraz z posiłkiem. Konsekwencje niedoboru witamin w diecie dziecka mogą być poważne: Należą do nich obniżona odporność, krzywica, zły stan uzębienia, choroba krwotoczna, a także zaburzenia w działaniu systemu nerwowego i anemia. Aby im zapobiec, należy zapewnić dziecku codzienną dawkę wszystkich niezbędnych witamin.

Tu pojawiają się jednak dwie ważne kwestie. Po pierwsze, organizm nie wymaga takich samych dawek każdej witaminy – jednych potrzeba w codziennej diecie mniej, innych więcej. Po drugie, należy uważać na ilość witamin dostarczanych dziecku wraz z posiłkiem; prawidłowe funkcjonowanie organizmu zaburza bowiem zarówno ich niedobór (awitaminoza), jak również nadmiar (hiperwitaminoza).

Jakie witaminy dla dzieci?

Odpowiednio zbilansowana dieta zawiera wszystkie witaminy i składniki mineralne niezbędne do prawidłowego wzrostu i rozwoju   dziecka. Za najważniejsze witaminy dla dzieci uważa się witaminy z grupy B, witaminę A, C, D oraz K. Witamina A wpływa przede wszystkim na właściwy widzenie.   Zapewnia prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego. Witaminy z grupy B oddziałują na cały organizm: Wspomagają działanie układu nerwowego, odpornościowego i kostnego. Witamina C jest z kolei silnym antyoksydantemchroni komórki przed stresem oksydacyjnym. Wspomaga też działanie układu odpornościowego i kontroluje stan naczyń krwionośnych, kości, chrząstek i więzadeł. Witamina D jest niezbędna do prawidłowego wzrostu kości i zębów, zwiększa wchłanianie wapnia i fosforu z żywności, a witamina K – odpowiada za krzepnięcie krwi. Obie są szczególnie potrzebne dzieciom w okresie silnego wzrostu, gdyż zapobiegają krzywicy.

Gdzie szukać witamin A, C, K i z grupy B?

Prawidłowo zbilansowana dieta jest wystarczającym źródłem witamin w diecie dziecka. Znajdziemy je w różnych pokarmach: witaminę A – m.in. w żółtych serach, tranie, wątróbce, żółtkach jaj, rybach, w maśle i margarynie, sałacie, szczawiu, szpinaku, groszku i jagodach; witaminy z grupy B – w kaszy jęczmiennej, płatkach owsianych i brązowym ryżu, w mięsie, rybach, żółtkach jaj, mleku i w jego przetworach, wątróbce, drożdżach, a także w kiełkach pszenicy, ziemniakach, marchwi, soi i burakach; witaminę C – szczególnie w owocach: jagodach, truskawkach, owocach dzikiej róży, w czarnej porzeczce, jabłkach i cytrusach, a także w kiszonych ogórkach, natce pietruszki, papryce, chrzanie, pomidorach i jarmużu; witaminę K – w szpinaku, sałacie, brokułach, kalafiorze, brukselce, mleku, żółtym serze, żółtkach jaj i zielonej herbacie.

Mimo że naturalne witaminy są lepiej przyswajane przez organizm, bywają sytuacje (np. po chorobie albo gdy dziecko nagle się buntuje i nie chce jeść warzyw czy owoców), gdy suplementacja witaminami jest wskazana. Preparaty takie jak witamina C dla dzieci czy multiwitamina dla dzieci wspomagają dietę, a przy tym mają – jak na przykład preparaty Centrum przygotowane z myślą o najmłodszych – przyjazną formę żelek czy tabletek do ssania o przyjemnym dla podniebienia, pomarańczowym lub truskawkowo-malinowym smaku.

Co z witaminą D?

Źródłem witaminy D z pożywienia są żółtka jaj, masło, sery, śmietana i mleko, w większości jednak witamina ta jest syntetyzowana w skórze człowieka pod wpływem promieni słonecznych. To oznacza, że codzienna ekspozycja na słońce niezbędna dla zdrowia dziecka. Codzienne spacery są bardzo istotne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu dzieci również z innych powodów. Świeże powietrze wspomaga higienę układu nerwowego, układu oddechowego i krążenia, wspiera układ ruchowy i dotlenia organizm, dzięki czemu łatwiej radzi on sobie z infekcjami i ma więcej energii. Jedynym przeciwwskazaniem do spacerów, bez względu na wiek dziecka, są skrajne warunki atmosferyczne: zbyt silny wiatr, ulewny deszcz, upał lub temperatura poniżej –15°C.

Witaminy są dzieciom niezbędne. Dzięki nim rozwijają się zdrowo i mają mnóstwo energii do odkrywania świata, który je otacza. Zbilansowana dieta to klucz do tego rozwoju.

Źródło:

1. dr inż. Katarzyna Wolnicka, mgr inż. Anna Taraszewska, Piramida Zdrowego Żywienia i Stylu Życia Dzieci i Młodzieży – co nowego?, Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej, https://ncez.pl/abc-zywienia-/zasady-zdrowego-zywienia/piramida-zdrowego-zywienia-i-stylu-zycia-dzieci-i-mlodziezy---co-nowego-

2. https://www.witaminy-centrum.pl/

3. prof. dr hab. med. Janusz Książyk, prof. dr hab. med. Jerzy Szczapa, dr med. Piotr Sawiec, Witaminy w diecie dziecka, Medycyna Praktyczna,
https://www.mp.pl/pacjent/pediatria/zywienie/52608,witaminy-w-diecie-dziecka

                                                                                                                                

                                                                   Materiał stanowi reklamę suplementu diety Centrum

                                                                            Producent: Pfizer Trading Polska Sp. z o.o.