Dieta w ciąży - czego nie mogą jeść ciężarne?

Zdrowa mama to zdrowe dziecko! Dieta kobiet w ciąży powinna być zdrowa i odpowiednio zbilansowana pod kątem potrzeb przyszłej mamy. Jadłospis musi bazować na świeżych, jak najmniej przetworzonych produktach. Jednocześnie należy pamiętać o liście produktów przeciwwskazanych. Jakich artykułów spożywczych nie mogą jeść ciężarne?

Surowe mięso i ryby

Z diety kobiety w ciąży należy wykluczyć surowe mięso i wędliny oraz surowe ryby i owoce morza. W surowym mięsie mogą znajdować się pasożyty, wywołujące toksoplazmozę i listeriozę. W przypadku ciężarnych zatrucia pokarmowe są bardzo niebezpieczne i bezpośrednio zagrażają życiu dziecka.

Jeśli jesteś w ciąży i jesz mięso, zwracaj szczególną uwagę na jego pochodzenie. Kluczowe znaczenie ma również odpowiednia obróbka termiczna (gotowanie, pieczenie, smażenie). Unikaj niedopieczonych mięs i wędzonek. 

Produkty z mleka niepasteryzowanego i surowe jaja

Niebezpieczne zatrucia pokarmowe mogą być spowodowane również przez bakterie znajdujące się w surowych jajach i produktach z niepasteryzowanego mleka. Dlatego kobiety ciężarne powinny wykluczyć ze swojej diety nie tylko surowe jajka i większość serów pleśniowych, ale również zsiadłe mleko i oscypki.

Obecnie większość serów pleśniowych produkowana jest z mleka pasteryzowanego. Przed włożeniem produktu do koszyka zawsze warto uważnie przeczytać jego etykietę i dokładnie przestudiować skład.

Niemyte owoce i warzywa

Niemyte owoce i warzywa zwiększają ryzyko zatrucia pokarmowego. Na brudnej skórce mogą znajdować się bakterie, pasożyty oraz pestycydy. Przed spożyciem należy dokładnie umyć cały owoc/warzywo, a najlepiej dodatkowo obrać ze skórki. 

Dieta ciężarnej - o tym trzeba pamiętać

Kobiety w ciąży muszą bezwzględnie unikać alkoholu i innych używek. Nawet niewielkie ilości alkoholu wypijanego przez ciężarną przenikają przez barierę łożyskową i nieodwracalnie uszkadzają płód. Ze szczególną ostrożnością należy podchodzić do napojów 0% - niektóre z nich mają w składzie śladowe ilości alkoholu.

Zachcianki w ciąży to rzecz całkowicie normalna. W jadłospisie przyszłej mamy może od czasu do czasu pojawić się fast-food czy słodki wyrób cukierniczy. Należy pamiętać, żeby nie jeść tych produktów w nadmiarze. Żywność wysoko przetworzona (fast-food, gotowe dania ze sklepu, słodkie i słone przekąski oraz wyroby cukiernicze, słodzone napoje gazowane) spożywana w dużych ilościach jest najczęstszą przyczyną otyłości i chorób układu krążenia.

Chcesz na co dzień jeść zdrowo, ale nie masz czasu gotować? Jesteś w ciąży i szukasz diety, która uwzględni wszystkie Twoje potrzeby? Zapoznaj się z ofertą cateringu dietetycznego w Twojej okolicy. Dieta pudełkowa to doskonałe rozwiązanie dla wszystkich zapracowanych i tych, którzy każdego dnia chcą jeść zdrowo, pożywnie i smacznie.

A może już jesteś mamą i szukasz pomysłów na posiłki dla dziecka? Sprawdź inspiracje na: https://www.maczfit.pl/blog/dieta-dla-dzieci-smaczna-zdrowa-i-kolorowa/.