Jak dzieci chcą ratować środowisko? Pomysły zaskakują

Aby ekologia weszła w nawyk, trzeba jej uczyć od najmłodszych lat. Dzieci chcą o niej wiedzieć jak najwięcej. Wystarczy otworzyć się na ich świat, by rozwinąć ich potencjał i czerpać z ich świeżych pomysłów. Pokazuje to realizowany przez firmę Procter & Gamble i Fundację Nasza Ziemia autorski projekt "Czysta Ziemia", w ramach którego wybrane szkoły otrzymały właśnie granty na realizację najlepszych projektów ekologicznych.

Negatywne zmiany w środowisku postępują, a my coraz częściej jesteśmy ich świadkami. Jednym ze skutków globalnego ocieplenia są anomalie pogodowe. Ulewne deszcze, silne, wręcz huraganowe wiatry, a z drugiej upały prowadzące do suszy, niszczącej plony – takich skrajnych warunków pogodowych doświadczamy z coraz większą częstotliwością. Ekologia nie jest tylko modnym frazesem, jest koniecznością. A rolę do odegrania mamy wszyscy, w tym także najmłodsze pokolenia. Dzieci powinny dorastać w przekonaniu, że natura to dobro, o które trzeba dbać i które trzeba pielęgnować wspólnie. 

Czym skorupka za młodu… 

Dzieci niesamowicie chłoną wiedzę, mają ogromny potencjał i świeże pomysły. Dlatego ekologii trzeba uczyć ich od najmłodszych lat. Istotne jest, by uświadamiać im, dlaczego ochrona środowiska jest istotna i jaki ma wpływ na życie każdego z nas. Często jednak w szkołach czy w domach, brakuje nam pomysłów na to, jak rozmawiać z dzieckiem o środowisku i jak zachęcić je do aktywnych działań. Aby ułatwić edukację najmłodszych, firma Procter & Gamble i Fundacja Nasza Ziemia, opracowały program edukacyjny „Czysta Ziemia", poświęcony ekologii. 

Program podzielony jest na dwa projekty odpowiednio dopasowane do wieku uczniów. W ramach obu Fundacja Nasza Ziemia i Procter & Gamble przygotowały materiały promujące pozytywne, proekologiczne nawyki w codziennym życiu, dzięki którym dzieci od najmłodszych lat mogą żyć w sposób przyjazny środowisku. Uczniowie dowiadują się m.in. jak oszczędniej korzystać z wody podczas takich czynności, jak mycie czy zmywanie, jakie są proste sposoby, by generować mniej odpadów i jak je odpowiednio segregować czy jak zużywać mniej energii elektrycznej.  Propozycje zajęć dają możliwość wykorzystania ich zarówno podczas lekcji, jak również zajęć pozalekcyjnych czy w domach. 

Jak dzieci chcą ratować środowisko? Pomysły zaskakująJak dzieci chcą ratować środowisko? Pomysły zaskakują 

Wszystkie materiały powstały przy udziale ekspertów – ekologów i metodyków. Opracowane przez nich scenariusze lekcji, karty pracy oraz plany projektów specjalnych pomogły nauczycielom i rodzicom zaangażować w działania na rzecz planety dotychczas ponad 30 tysięcy uczniów. Projekt został kilkukrotnie nagrodzony jako przykład dobrych praktyk – otrzymał dwukrotnie wyróżnienie od Forum Odpowiedzialnego Biznesu, zdobył również Brązowy Spinacz – nagrodę przyznawaną przez Związek Firm Public Relations. 

Pomysły z potencjałem 

Aby zachęcić dzieci do aktywnego włączenia się w ochronę środowiska, w ramach projektu „Czysta Ziemia" szkoły podstawowe mogły również wziąć udział w konkursie grantowym na najciekawsze pomysły wspierające lokalne środowisko naturalne. W tegorocznej edycji, która właśnie się zakończyła, udział wzięło prawie 100 szkół podstawowych. – Duże zainteresowanie konkursem realizowanym wspólnie z Procter & Gamble bardzo nas cieszy, bo wierzymy, że zmiana codziennych nawyków na te chroniące środowisko już od najmłodszych lat będzie miała wpływ na to, jak skutecznie będziemy w stanie zapobiegać zmianom klimatycznym w przyszłości – mówi Beata Butwicka, prezes zarządu Fundacji Nasza Ziemia. 

Stojaki na rowery i kwietne łąki 

Fundacja Nasza Ziemia i Procter & Gamble doceniły 10 projektów, przyznając ich autorom 2 tys. zł na realizację zielonych pomysłów.

Jak dzieci chcą ratować środowisko? Pomysły zaskakująJak dzieci chcą ratować środowisko? Pomysły zaskakują 

Uczniowie z Pszczyny chcą promować ekologiczne środki transportu, a szkoła za otrzymany grant przygotować stojaki na rowery, hulajnogi czy deskorolki. Uczniowie z Blichowa chcą stworzyć spot o ekologii, a w Bachowicach łąkę kwietną z domkami dla owadów. Wiele projektów ma charakter edukacyjny – dzieci chcą dzielić się informacjami zdobytymi na lekcjach ekologii. 

Rola każdego z nas 

Edukacja ekologiczna obejmująca obszary takie jak oszczędzanie wody czy energii lub segregacja śmieci, ma ogromne znaczenie w budowaniu prawidłowych nawyków, które przekładają się na bardziej zrównoważony styl życia. Pamiętać jednak należy, że przykład idzie z góry. Jeśli chcemy skutecznie edukować, musimy dawać przykład swoimi postawami. Mamy wiele możliwości, by to robić na co dzień. – W Procter & Gamble od wielu lat podejmujemy działania, które mają na celu spowolnienie zmian klimatycznych. Czujemy się odpowiedzialni za to, żeby pomóc konsumentom dokonywać zrównoważonych wyborów i dawać im takie możliwości, by mogli żyć w sposób bardziej ekologiczny, korzystając z naszych produktów. Wierzymy również w to, że w tym procesie niezwykle ważna jest edukacja. Nasi klienci muszą mieć nie tylko możliwość dokonywania ekologicznych wyborów, ale także wiedzieć, jak wywierać mniejszy negatywny wpływ na środowisko. A dobre nawyki w tym obszarze warto pokazywać już od najmłodszych lat. Stąd nasze projekty realizowane z Fundacją Nasza Ziemia, a kierowane do uczniów szkół podstawowych  – mówi Justyna Rymkiewicz, dyrektor ds. Komunikacji Korporacyjnej Procter & Gamble w Europie Centralnej. Jednym z przykładów innowacji produktów, które pozwalają korzystać z nich w sposób bardziej ekologiczny są kapsułki Ariel, dzięki którym można prać w niższej temperaturze, bez utraty jakości prania, ale za to oszczędzając energię. Takie zmiany może wprowadzić każdy z nas. Działając wspólnie na wielu płaszczyznach i niezależnie od wieku – mamy szansę realnie wpłynąć na nasz wpływ na środowisko i zapobiegać zmianom klimatu.

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.