Rozszerzanie diety dziecka - gotowe dania dla niemowląt HiPP BIO

W pierwszych miesiącach życia maluszka jego jedynym posiłkiem jest mleko. Jednak przychodzi taki czas, kiedy należy zacząć rozszerzać dietę dziecka i włączać do niej kolejne produkty. Już od końca 17. tygodnia życia niemowlęcia, czyli od początku 5. miesiąca, można wprowadzać nowe produkty. Nie ma ścisłych wytycznych, które mówią, jakie dokładnie elementy powinny być w składzie pierwszego posiłku dziecka, ale zwykle zaleca się, aby były to najpierw warzywa, a owoce lepiej wprowadzać trochę później. Dlaczego? Dziecko łatwiej przyzwyczaja się do słodkiego smaku, dlatego dobrze jest mu zaproponować najpierw wytrawny smak warzyw. Bardzo wygodnym sposobem na pierwsze posiłki maluszka są gotowe dania w słoiczkach, które zostały przygotowane specjalnie dla niemowlaków.

HiPP BIO – idealne rozwiązanie na początek rozszerzania diety niemowlaka

Rozszerzanie diety niemowlęcia można rozpocząć już po 17. tygodniu życia, ale nie później niż w 26. tygodniu. Wcześniejsze lub późniejsze wprowadzanie nowych posiłków nie jest zalecane, więc przygodę z nowymi smakami potraw najlepiej rozpocząć właśnie w tym przedziale czasowym. Jeżeli mama zdecyduje, że chce przez pierwsze 6 miesięcy karmić maluszka tylko mlekiem z piersi, to rozszerzanie diety może rozpocząć dopiero na początku 7. miesiąca, czyli w 25.-26. tygodniu. Wprowadzenie do diety maluszka nowych produktów wcale nie oznacza, że karmienie piersią powinno się teraz zakończyć! Dziecko może pić mleko mamy tak długo, jak tylko oboje będą tego chcieli.

W wybranym czasie mieszczącym się w tych widełkach można zacząć podawać niemowlakowi pierwsze stałe posiłki. Takie obiadki dla dziecka powinny na samym początku składać się z warzyw, a dokładniej mówiąc z jednego warzywa. Dobrze w tym czasie sprawdzą się słoiczki HiPP BIO z warzywami, np. Pierwsza marchewka BIO albo Pierwsza dynia BIO. Dopiero po takich jednoskładnikowych daniach można podać posiłek dwuskładnikowy np. Młoda marchew z ziemniakami BIO lub Dynia z ziemniakami BIO. Kiedy dziecko zaakceptuje warzywa, można zacząć podawać mu pierwsze owoce. Niemowlęta, które swoją dietę rozpoczynały od warzyw, jako starszaki o wiele chętniej je jedzą, a to przecież bardzo ważne, jeżeli chodzi o zdrowe żywienie w przyszłości.

Młoda marchew z ziemniakami HiPP BIOMłoda marchew z ziemniakami HiPP BIO 

Dynia z ziemniakami HiPP BIODynia z ziemniakami HiPP BIO 

Rozpoczęcie rozszerzania diety dziecka o pojedyncze warzywa ma jeszcze jeden ważny powód. Taki sposób postępowania pozwala na obserwowanie reakcji maluszka na każdy składnik pokarmowy i wczesne wyłapanie produktów, które mogą go potencjalnie uczulać. 

Planując rozszerzanie diety maluszka, musimy pamiętać o kilku ważnych rzeczach. Przede wszystkim wprowadzanie do jadłospisu nowych smaków nie może być robione na siłę. Jeśli dziecko odwraca głowę od łyżeczki z jedzeniem, nie jest zainteresowane nowym posiłkiem albo domaga się piersi, to lepiej czasem poczekać jeszcze tydzień lub nawet kilka tygodni. Jedzenie nie powinno kojarzyć się negatywnie, dlatego należy obserwować swoje dziecko i wybrać najlepszy moment pomiędzy 17. a 26. tygodniem. Każdy maluszek jest inny, więc u jednych nowe obiadki zostaną przyjęte z entuzjazmem, a u innych poznawanie nowych smaków będzie przebiegać wolniej. Zjedzenie tylko łyżeczki czy dwóch nowego posiłku zawsze będzie o wiele lepsze niż wmuszanie jedzenia na siłę. Pamiętajmy, że to niemowlę reguluje, ile danego posiłku zje i czy w ogóle ma niego ochotę. Co ważne, rozszerzanie diety można rozpocząć, kiedy dziecko potrafi już stabilnie siedzieć i utrzymać sztywno główkę.

Słoiczki dla niemowląt, które idealnie sprawdzą się jako pierwsze posiłki podczas rozszerzania diety malucha, znajdziesz na stronie hipp.pl.

Kolejny etap w rozszerzaniu diety niemowlaka – posiłki warzywno-mięsne

Kiedy dziecko przyzwyczai się do smaku warzyw i owoców, przychodzi czas na wprowadzenie kolejnej grupy produktów, czyli mięsa np. indyka, królika, kurczaka czy cielęciny.  W okolicach 6. miesiąca życia, zapas żelaza zgromadzony w organizmie maluszka od czasu życia płodowego zaczyna się wyczerpywać. Jeżeli nie wprowadzimy do diety dziecka źródła żelaza, może dojść do powstania niedoboru tego składnika mineralnego. 

Krem z marchwi i ryżu z cielęcinąKrem z marchwi i ryżu z cielęciną 

Puree z ziemniaczków z kukurydzą i indykiemPuree z ziemniaczków z kukurydzą i indykiem 

W tym czasie warto sięgnąć po kolejne słoiczki dla dzieci, które tym razem będą zawierały także mięso. Dobrze sprawdzą się obiadki HiPP np. Krem z marchwi i ryżu z cielęciną BIO, Puree z ziemniaczków z kukurydzą i indykiem BIO albo Dynia z indykiem BIO. Obojętnie, jaki rodzaj mięsa będziemy chcieli wprowadzić do diety malucha, zwróćmy uwagę na to, aby zakupione słoiczki były wysokiej jakości i opatrzone odpowiednimi certyfikatami. Surowce, które znajdują się w takich gotowych posiłkach, powinny pochodzić z kontrolowanych upraw. Podając właśnie takie jedzenie dziecku, mamy pewność, że nie będzie w nim azotanów, metali ciężkich, substancji hormonalnych czy jakichkolwiek pozostałości po toksycznych środkach ochrony roślin. 

Zobacz więcej o obiadkach dla niemowląt HiPP, które będą dobrym źródłem żelaza.

Jak powinny wyglądać posiłki dla starszego dziecka?

Maluszek rośnie i cały czas się rozwija, dlatego zmienia się również jego zapotrzebowanie na składniki odżywcze. Im jest starszy, tym więcej różnorodnych produktów spożywczych powinno znaleźć się w jego diecie. Od 7.-8. miesiąca życia jedzenia nie trzeba już miksować na gładkie puree i można wprowadzać dziecku coraz ciekawsze konsystencje np. owoce z wyraźnymi grudkami, posiekane jajko czy nawet całe kawałeczki miękkich warzyw. W tym czasie w diecie niemowlęcia pojawia się coraz więcej rodzajów mięs oraz ryby. Gotowane warzywa i owoce można powoli zamieniać na ich surową wersję.

Nie bójmy się też wprowadzać składników, które mogą alergizować. Pierwszym krokiem podczas rozszerzania diety są kaszki bezglutenowe, ale po jakimś czasie można podać dziecku też te zawierające gluten. Podobnie sprawa wygląda z jajkami czy niewielkimi ilościami fermentowanych produktów mlecznych. Już w 7. miesiącu życia maluszek może zjeść łyżeczkę jogurtu naturalnego, a około 11. miesiąca jogurt, kefir lub serek może stanowić cały posiłek. Nie spieszmy się jedynie z podawaniem mleka krowiego, bo dzieci nie powinny go pić przed ukończeniem roku. 

Jeżeli w obiadku niemowlaka ma się pojawić coś nowego do jedzenia, to pamiętajmy, żeby tego samego dnia nie dokładać już kolejnego nowego produktu. Tym sposobem można łatwo zauważyć, na jakie jedzenie brzuszek dziecka reaguje dobrze, a z czym ma problem. Bardzo ważne jest też to, aby podawać tylko zdrowe, nieprzetworzone produkty. W diecie takiego maluszka nie ma miejsca na dania ciężkostrawne, smażone, z konserwantami czy słodycze. Nie dodawajmy też soli i cukru do posiłków dziecka. Jeśli chodzi o napoje to niemowlę powinno pić wyłącznie mleko mamy bądź mleko modyfikowane oraz wodę aż do ukończenia 1. roku życia.

Jakie dania mogą pojawić się na talerzyku maluszka? Dobrym wyborem będą pełnowartościowe ekologiczne posiłki warzywno-mięsne z większymi cząstkami od HiPP. 7-miesięczny niemowlak może zjeść takie dania jak Młode jarzynki z ryżem i cielęciną BIO, Ziemniaki z buraczkami, jabłkiem i delikatną wołowiną BIO albo Kuskus z warzywami i kurczakiem BIO. Po 9. miesiącu maluszek ma do wyboru np. Kluseczki z pomidorami i cielęciną BIO, Ziemniaczki z kurczakiem w pomidorach BIO lub Kaszę bulgur z warzywami, mango i kurczakiem BIO. Za to już po 11. miesiącu życia dziecko może zjeść na obiadek Kaszę bulgur z warzywami, cieciorką i wołowiną BIO, Spaghetti Bolognese BIO czy Risotto warzywne z delikatnym indykiem BIO. A to tylko kilka propozycji!

Zobacz więcej rodzajów obiadków dla dzieci HiPP w różnych miesiącach życia.

Menu dziecka, gdy skończy pierwszy rok życia

Posiłki dla rocznego dziecka nadal powinny być bogate w pełnowartościowe produkty. Zdrowe nawyki żywieniowe najłatwiej wprowadzić w dzieciństwie, dlatego warto zwracać uwagę na to, co pojawia się na talerzu roczniaka. Podstawą diety nadal są warzywa, owoce, mięso, ryby, jaja, produkty zbożowe, produkty mleczne i zdrowe tłuszcze. Dbajmy też o różnorodność, dzięki czemu zdrowe posiłki nie staną się dla dziecka nudne, a jedzenie będzie czystą przyjemnością!