1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Bezsenność u dzieci - co robić, kiedy dziecko nie chce spać?

Bezsenność jest częstą przypadłością nie tylko w przypadku dorosłych. Szacuje się, że tego typu problem dotyczy od 25 do nawet 40 procent dzieci! I mowa tu o dzieciach w wieku szkolnym oraz nastoletnim, a nie o niemowlakach. Jakie są przyczyny bezsenności u dzieci oraz jak z punktu widzenia rodzica pomóc swoim pociechom dobrze spać? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz poniżej!

Sen dziecka a sen dorosłego

Czy dzieci śpią (i śnią) tak samo jak dorośli? Według badań naukowych sen dziecka nie różni się zbytnio od snu osoby pełnoletniej. W przypadku obu grup wiekowych sen dzieli się na dwie fazy główne: NREM (czyli bez szybkich ruchów gałek ocznych) oraz REM (z szybkimi ruchami gałek ocznych). Ta pierwsza jest charakterystyczna dla głębokiego snu, natomiast w tej drugiej pojawiają się marzenia senne, czyli to, co popularnie zwie się snami. Jedyna różnica polega na tym, że w przypadku dzieci liczba tych faz jest zwykle inna niż u dorosłego. Jednak zasada jest prosta: im dziecko jest starsze, tym śpi (i śni) podobniej jak osoba dorosła.

Przyczyny bezsenności u najmłodszych

Najczęstsze przyczyny problemu ze snem u dzieci mają podłoże psychologiczne lub behawioralne:

  • nieprzygotowanie do snu i złe nawyki przed snem. To wszelkiego rodzaju „rozpraszacze”, czyli telewizja, komputer, gry czy nauka do późna uniemożliwiają wyrobienie zdrowych nawyków. Podczas tych czynności mózg jeszcze bardziej się uaktywnia, dając do zrozumienia, że teraz nie jest pora na odpoczynek, co oczywiście jest błędne w stosunku do rzeczywistego stanu rzeczy. Aby dziecko miało szansę na zdrowy, spokojny sen, powinno położyć się do łóżka zgodnie z wyznaczonym przez swój organizm i zegar biologiczny rytmem dobowym. Kluczową rolę odgrywa też wyrobiona rutyna przed snem.
  • Różnorodne lęki i stres. Paradoksalnie dzieciom w wieku szkolnym i nastoletnim takich obaw nie brakuje: problemy w nauce, kłótnie rodziców, lęk separacyjny, brak akceptacji ze strony rówieśników – można by tak wymieniać i wymieniać. W takich sytuacjach często też, obok braku snu, pojawiają się koszmary. Ważne zatem, aby wspierać swoje pociechy i rozmawiać z nimi o ich lękach. Można oczywiście rozpocząć także odpowiednie leczenie psychologiczne.

Ponadto bezsenność u dzieci może być objawem problemów zdrowotnych, np. zaburzeń ze spektrum autystycznego lub związanych z ADHD. Warto zwrócić też na genetyczne pochodzenie problemu – czy w rodzinie ktoś lunatykuje albo zmaga się z bruksizmem, czyli zgrzytaniem zębami? W takich przypadkach niezbędne będzie stosowne leczenie.

Jak radzić sobie z zaburzeniami snu u swojego dziecka?

Rodzicu! Przede wszystkim nie bądź obojętny i nie wychodź z założenia, że to „tylko przejściowe” albo że „dziecko z tego wyrośnie”. Bądź cierpliwy, wyrozumiały i zapewnij swojej pociesze odpowiednie warunki zarówno przed, jak i w trakcie snu. Wyżej wspomnieliśmy już o zapewnieniu rutyny oraz odstawieniu „rozpraszaczy”, a do tego dokładamy jeszcze:

  • Lekkie kolacje, czyli lekkostrawne i bez nadmiernej ilości cukru. Dziecko nie powinno też przed pójściem spać jeść lub pić niczego, co zawiera kofeinę, np. herbaty czy słodzonych, gazowanych napojów.
  • Ważne są wczesne i stałe pory snu oraz odpowiednia liczba godzin spania. Dzieci powinny spać między 9 a 10 godzin na dobę, dlatego dopasuj porę kładzenia się spać do porannego alarmu do szkoły.
  • Bajka do czytania? Jak najbardziej, ale tylko przy lekko zapalonym świetle i ściszonym głosem. Czytaj tak długo, aż dziecko całkowicie zaśnie.
  • Zapewnij dziecku wygodne miejsce do spania. Zwróć uwagę na materace dziecięce dostępne na rynku – różnią się nieco od tych dla dorosłych. Postaw na materac Hilding Dobranocka, który zapewnia idealne dopasowanie do małego ciałka oraz pomaga w utrzymaniu higieny snu.