Wartościowe śniadanie dla dziecka - jak je przygotować? 5 propozycji!

Jak podaje Światowa Organizacja Zdrowia, coraz częściej śniadanie jest pomijane - także przez dzieci[1]. A przecież to najważniejszy posiłek! Pozwala dostarczyć odpowiedniej ilości energii na resztę dnia, bez względu na wiek, płeć czy obowiązki. Wartościowy posiłek o poranku pozwala dziecku zachować energię, koncentrację i skupienie, tak potrzebne podczas zajęć w szkole. Jak przygotować wartościowe śniadanie dla dziecka? Podpowiadamy!

Pożywne śniadanie dla dziecka — kluczowe na dobry początek dnia

Regularne spożywanie śniadań jest nie tylko dobrym nawykiem, ale ma również wpływ na zdrowie[2]:

  •  zwiększa kontrolę apetytu – pożywny poranny posiłek zapobiega podjadaniu, co wspomaga kontrolę masy ciała i zmniejsza ryzyko wystąpienia otyłości u dzieci,
  • poprawia funkcje poznawcze – dobrze odżywiony mózg lepiej radzi sobie z zadaniami, wykazując lepszą koncentrację, kreatywność i zapamiętywanie,
  •  stymuluje wzrost energii – wzrost procesów metabolicznych, spowodowany zjedzonym śniadaniem, sprawia, że do organizmu dociera większa ilość energii pochodzącej z trawionych pokarmów. A to wpływa na dziecięcą aktywność w ciągu dnia,
  •  reguluje wrażliwość na insulinę – prawidłowy poziom insuliny we krwi zapobiega rozwojowi insulinooporności i cukrzycy typu 2,
  • dostarcza witamin – według badań osoby, które pomijają śniadania, mają trudności z osiągnięciem zalecanych norm dziennego spożycia witamin i składników mineralnych.

Wyjaśniamy jaką rolę odgrywa pożywne śniadanie i dlaczego jest ważne!

Źródło zdjęć : freepik.com

Śniadanie dla dziecka — co powinno zawierać?

Zdrowe i pożywne śniadanie dla dziecka powinno być przede wszystkim dobrze zbilansowane i urozmaicone. Warto postawić m.in. na pełnowartościowe owsianki (przygotowane na mleku i z dodatkiem owoców) lub śniadanie bazujące na pełnoziarnistych produktach. Zawierają one węglowodany, które dostarczają energii, witamin z grupy B i dawkę błonnika.

Śniadanie powinno zawierać odpowiednią ilość białka, dlatego warto dodać m.in. produkty mleczne (np. mleko, jogurt) lub dobrej jakości mięso. Składnikiem istotnym w diecie dziecka jest również wapń, który można znaleźć w nabiale.

Wszystko to powinno dodatkowo zawierać porcję warzyw lub owoców, które dostarczą niezbędnych witamin i antyoksydantów.

Śniadanie to także dobry moment na podanie ewentualnych suplementów, np. Möller’s Omega-3 Rybki. To owocowe żelki dla dzieci, które zawierają kwasy Omega-3, wspierające układ odpornościowy dziecka i dostarczające dobrej energii dla mózgu. W składzie suplementu znajduje się także 400 m.j. witaminy D3.

inforgafika

Zdrowe śniadanie dla dziecka — na ciepło czy na zimno?

Wielu specjalistów z zakresu dietetyki zwraca uwagę na to, by śniadanie było rozgrzewające. Nie musi być ono ciepłe, ale powinno zawierać takie składniki, które przyspieszają metabolizm po nocnym okresie jego spowolnienia.

Dlatego spożywając śniadanie na zimno, np. kanapki czy jogurt z dodatkami, warto wzbogacić je o rozgrzewające przyprawy, tj. imbir, cynamon, kardamon lub pieprz.

Dodatkowo zimne produkty wychładzają organizm i prowadzą do wzmożonej produkcji śluzu, co zwiększa ryzyko zapadalności na infekcje.

Co na śniadanie dla dziecka? 5 pożywnych propozycji!

Przygotowanie zdrowego śniadania dla dziecka nie musi być czasochłonne ani drogie. Poniższe propozycje śniadań nie tylko urozmaicą dziecięce menu, ale jednocześnie dostarczą odpowiednią dawkę witamin i składników mineralnych.

Wszystko dla zapewnienia dobrej energii na cały dzień!

Szybkie śniadanie na ciepło dla dziecka – omlety

Zrobienie omleta trwa tylko chwilę, a to potrawa sycąca i bardzo uniwersalna ze względu na możliwe dodatki. Przygotowanie omleta możesz maksymalnie przyspieszyć, szykując dodatki wieczorem – trąc ser, krojąc warzywa lub przygotowując owoce.

Źródło zdjęć : freepik.com

Rano wystarczy tylko podsmażyć warzywa i zalać je rozkłóconymi jajkami lub zrobić omlet i udekorować owocami w wersji na słodko.

Lekkie śniadanie dla dziecka – pasty twarogowe

Twarożek z dodatkami to idealny pomysł na śniadanie dla dziecka, szczególnie w letnie poranki. Na słodko lub na wytrawnie – inwencję ogranicza tylko wyobraźnia. Do pasty wystarczy pajda pełnoziarnistego chleba i ciepła herbata. W ten sposób można zapewnić dziecku odpowiednie ilości białka, wapnia i energii na cały dzień!

Śniadaniowa klasyka – jajecznica

Jajecznica to pomysł na szybkie i pożywne śniadanie dla dziecka. Jej przygotowanie trwa zaledwie moment, a dzięki dodatkom za każdym razem może wyglądać i smakować inaczej. Z pomidorami, papryką a może orzechami? Jajecznica będzie zawsze dobrą opcją!

Rozgrzewające i pożywne sandwicze

Sandwicze są kolejną propozycją, która nie tylko jest lubiana przez dzieci, ale ma mnóstwo wariantów. Z szynką, serem i warzywami, jajkiem i ogórkiem, a może na słodko — z białym serem, bananem i odrobiną masła orzechowego?

Źródło zdjęć : freepik.com

To szybkie i pożywne śniadanie dla dziecka, które dostarcza nie tylko energii, ale również zróżnicowanych składników odżywczych, w zależności od końcowej kompozycji.

Wartościowe śniadanie dla dziecka – owsianki

Owsianki również mogą mieć wiele odsłon. Nie trzeba trzymać się samych płatków owsianych, równie dobrze sprawdzą się płatki żytnie czy kasza jaglana.

Przygotowując klasyczną owsiankę, warto zadbać o to, by posiłek zawierał białko, którego pozbawione są owsianki przygotowywane na wodzie. Zamiast klasycznego mleka możesz użyć mleka migdałowego lub sojowego, a dzięki kolorowym dodatkom (owocom, orzechom) śniadanie będzie nie tylko pożywne, ale również interesujące nawet dla niejadków.

Źródło zdjęć: freepik.com

Śniadanie dla dziecka — podsumowanie

Śniadanie jest podstawowym posiłkiem w ciągu dnia, które dostarcza dzieciom energii potrzebnej w szkole do nauki i zabawy. Dlatego warto zadbać, by było ono nie tylko smaczne, ale przede wszystkim pożywne i bogate w niezbędne składniki odżywcze. W ten sposób zapewnisz dziecku dobry start w nowy dzień pełen wyzwań.

Bibliografia:

1 Sievert K, Hussain SM, Page MJ, Wang Y, Hughes HJ, Malek M, Cicuttini FM. Effect of breakfast on weight and energy intake: systematic review and meta-analysis of randomised controlled trials. BMJ. 2019 Jan 30;364:l42. doi: 10.1136/bmj.l42. PMID: 30700403; PMCID: PMC6352874.

2 Pendergast FJ, Livingstone KM, Worsley A, McNaughton SA. Correlates of meal skipping in young adults: a systematic review. Int J Behav Nutr Phys Act. 2016 Dec 1;13(1):125. doi: 10.1186/s12966-016-0451-1. PMID: 27905981; PMCID: PMC5133750.

Reklama marki: Mollers

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.