Literatura odgrywa kluczową rolę w rozwijaniu umiejętności emocjonalnych dziecka. Dzięki książkom najmłodsi uczą się rozpoznawać i nazywać swoje emocje, rozumieć perspektywę innych oraz budować zdrowe relacje oparte na empatii i szacunku. Szczególnie wartościowe pod tym względem są bajki w języku angielskim – nie tylko wprowadzają dzieci w świat emocji, ale także ułatwiają im drogę do dwujęzyczności, która niesie ze sobą szereg dodatkowych korzyści.
Osoby dwujęzyczne zyskują umiejętność funkcjonowania w dwóch rzeczywistościach językowych, co wzbogaca ich sposób myślenia i sprzyja rozwojowi pewnych cech osobowości. Dzięki temu wykazują wyższe kompetencje komunikacyjne, łatwiej regulują emocje i szybciej znajdują rozwiązania w trudnych sytuacjach. Dzieci, które wcześnie odkrywają, że mogą porozumiewać się w więcej niż jednym języku, zyskują większe poczucie sprawstwa, pewność siebie oraz umiejętność budowania relacji z ludźmi o różnych doświadczeniach i kulturach.
Literatura pozwala dzieciom poznać i rozwinąć różnorodne emocje, dodatkowo niektóre książki dotykają również trudniejszych dla dziecka tematów, które mogą okazać się dla niego dobrym źródłem wiedzy i wsparcia. Aby ułatwić rodzicom wybór wartościowej literatury, Adrienne Landry, ekspertka Novakid, przygotowała listę 5 anglojęzycznych opowieści, które uczą dzieci o miłości w różnych jej wymiarach.
Ta ciepła opowieść o pluszowym króliku, który marzy o tym, by stać się prawdziwym zwierzakiem, uczy dzieci, że miłość ma moc przemiany. Historia pokazuje, jak ważna jest akceptacja i autentyczność, a także to, że prawdziwa miłość nie opiera się na wyglądzie czy materialnych aspektach, ale na więzi i emocjach. To piękna lekcja o tym, jak bycie kochanym sprawia, że stajemy się bardziej sobą.
Historia samolubnego olbrzyma, który nie pozwala dzieciom bawić się w swoim ogrodzie, jest klasycznym przykładem opowieści o przemianie serca. Gdy w końcu otwiera swoje serce i dzieli się ogrodem, odkrywa radość, jaką przynosi dobroć i miłość do innych. To niezwykle wartościowa książka, która uczy najmłodszych, jak wielką siłę ma hojność i empatia.
Choć ta klasyczna bajka jest przede wszystkim historią o przygodzie, zawiera również ważne przesłanie o miłości rodzicielskiej. Matka Piotrusia ostrzega go przed niebezpieczeństwem, a jej troska i ostrzeżenia wynikają z głębokiej miłości. Opowieść uczy dzieci, jak ważne jest słuchanie rodziców i docenianie ich troski, nawet jeśli czasem wydaje się ona ograniczająca.
Ta wzruszająca historia o drzewie, które oddaje wszystko, co ma, aby uszczęśliwić chłopca, to piękna metafora bezwarunkowej miłości. Opowieść uczy dzieci o hojności, poświęceniu i tym, jak ważne jest dostrzeganie i docenianie tych, którzy nas kochają. To książka, która skłania do refleksji zarówno najmłodszych, jak i dorosłych.
To jedna z najpiękniejszych współczesnych książek o miłości między rodzicem a dzieckiem. Mały Brązowy Zajączek i Duży Brązowy Zając mierzą swoją miłość w niezwykle uroczy sposób, pokazując, że uczucia mogą być tak duże, że są niemal niemożliwe do opisania. To idealna lektura na wspólne, ciepłe chwile przytulania i rozmów o tym, jak bardzo się kochamy.
[1]https://www.researchgate.net/publication/363031706_The_Relationship_between_Bilingual_and_Empathy
O Novakid:
Novakid to internetowa szkoła języka angielskiego dla dzieci w wieku 4-12 lat założona w 2017 roku w Dolinie Krzemowej (USA) przez Maxa Azarova i Dmitrija Malina. Obecnie platforma liczy ponad 3100 doświadczonych i wykwalifikowanych nauczycieli, którzy w samej Polsce zajmują się edukacją ponad 46 tysięcy uczniów. W 2024 roku internetowa szkoła języka angielskiego Novakid odnotowała w Polsce rekordowy wynik ponad 46 tysięcy aktywnych uczniów, którzy łącznie wzięli udział w niemal 1,2 milionie lekcji. To najlepszy wynik w historii firmy wśród wszystkich 50 państw, w których działają. Na poziomie globalnym Novakid odnotował 26-procentowy wzrost przychodów oraz 23,5-procentowy wzrost liczby uczniów. Do tego sukcesu przyczyniło się m.in. przejęcie platformy Lingumi, wykorzystującej sztuczną inteligencję. Od 2017 roku Novakid zarejestrowało w swojej bazie prawie 820 000 dzieci, które ukończyły ponad 18 milionów lekcji. Firmie zaufało ponad 700 000 rodziców na całym świecie, o czym świadczą opinie na poziomie 4.7-4.9/5.0 na platformach TrustPilot, Facebook i Google.
Program edukacyjny Novakid English as a Second Language (ESL) jest zgodny z Europejskim Systemem Opisu Kształcenia Językowego (CEFR) i został opracowany z myślą o konkretnych zainteresowaniach, potrzebach i wieku uczniów. Wykorzystując grywalizację, wirtualną rzeczywistość i sztuczną inteligencję, Novakid zaprojektował dynamiczne i interaktywne środowisko edukacyjne, które pomaga dzieciom na całym świecie płynnie posługiwać się językiem angielskim. Unikalna metoda oceny postępów Novakid (ponad 1500 parametrów, testy A/B i inne elementy podejścia opartego na danych) zapewnia doskonałe wyniki i pozwala nauczycielom dostosować program do indywidualnych potrzeb i zainteresowań każdego dziecka.
Materiał promocyjny PR marki Novakid.