Z szacunków amerykańskiej Cleveland Clinic wynika, że około 300 milionów osób na całym świecie doświadcza jakiejś formy trudności w rozróżnianiu barw. Według danych, problem ten dotyka 1 na 12 mężczyzn i 1 na 200 kobiet. Celem Mattel jest przełamywanie barier uniemożliwiających udział we wspólnej rozgrywce oraz zwiększanie świadomości na temat problemu, jakim jest zaburzenie rozpoznawania kolorów.
Polscy miłośnicy gier mogą już cieszyć się nowymi wersjami gier Blokus™ i UNO™ dostosowanymi do potrzeb osób nierozróżniających kolorów – w końcu gry mają łączyć, a nie dzielić!
Firma Mattel ogłosiła, że do końca 2025 roku 90% oferowanych przez nią gier będzie dostosowanych do potrzeb osób nierozróżniających kolorów. Deklaracja Mattel związana jest ze zobowiązaniem firmy do wprowadzania inkluzywnych rozwiązań, które pozwolą wszystkim cieszyć się rozgrywką.
Zmiany obejmą między innymi najpopularniejszą tradycyjną grę na świecie, czyli UNO®, oraz dynamiczną grę strategiczną Blokus® i inne ulubione tytuły fanów, takie jak Phase 10®, DOS™ czy Tumblin’ Monkeys®.
"Jesteśmy dumni, że nasze gry nadal łączą, niezależnie od języka i kultury. Inicjatywa wprowadzenia gier bardziej dostępnych dla osób z daltonizmem jest kolejnym krokiem na naszej drodze ku większej inkluzywności. Cieszymy się, że możemy zwiększyć świadomość na temat trudności, z jakimi boryka się społeczność daltonistów i sprawić, że dzięki naszym produktom wszyscy fani będą mogli wspólnie cieszyć się rozgrywką" – powiedział Ray Adler, Wiceprezes i Globalny Szef Działu Gier w Mattel.
Aby dostosować swoje gry do potrzeb osób z daltonizmem, firma Mattel nawiązała współpracę z ekspertami w dziedzinie zaburzeń widzenia kolorów. Przeprowadziła także badania stacjonarne i internetowe z udziałem osób, które doświadczają trudności w rozpoznawaniu barw.
Dzięki tym szeroko zakrojonym konsultacjom firma Mattel opracowała niestandardowe rozwiązania. Zastosowała specjalne wzory, wskazówki dotykowe czy symbole, dzięki którym kolor nie będzie już jedynym sposobem na rozróżnianie elementów gry.
Nowe edycje gier dostosowanych do potrzeb osób z zaburzeniami rozróżniania barw mają na opakowaniu specjalny znaczek oraz adnotację informującą, że dana gra nie wymaga rozróżniania kolorów.
Wszystkie niezbędne informacje na temat tego, jak korzystać z ikon lub wskazówek dotykowych znajdujących się na elementach gry, można znaleźć w instrukcji. Sekcja "Dla graczy, którzy nie rozróżniają kolorów" zawiera legendę z ikonami i odpowiadającymi im kolorami oraz bardziej szczegółowe informacje.
Blokus™ to idealna propozycja dla miłośników gier strategicznych i rywalizacji. Do opanowania zasad gry wystarczy niecała minuta, ale zwycięstwo wymaga sprytu, planowania i przewidywania ruchów przeciwnika, dzięki czemu każda rozgrywka stanowi ekscytujący pojedynek! Każdy gracz otrzymuje elementy w wybranym kolorze, a następnie kolejno umieszcza je na planszy. Obowiązuje jedna reguła: każdy dodawany element może dotykać tylko rogiem innego w tym samym kolorze. Zwycięża gracz, który umieści jak najwięcej swoich elementów na planszy. Blokus™ został wyróżniony nagrodami w sześciu krajach, a stowarzyszenie MENSA zakwalifikowało go do pierwszej piątki najlepszych gier 2003 roku.
UNO™ to szybka i emocjonująca gra karciana, która wciąga bez reszty. Proste zasady sprawiają, że jest to idealna gra na rodzinne spotkania czy wieczory z przyjaciółmi. Karty UNO™ to idealny sposób na podgrzanie atmosfery podczas rodzinnego wieczoru gier, domówki ze znajomymi czy w trakcie podróży. W UNO™ No Mercy Bez litości emocje sięgną zenitu – nowa wersja ma więcej kart, dużo surowsze kary i reguły, które tworzą najbardziej zaciekłą rozgrywkę UNO w dziejach. W tej wersji można zwyciężyć na dwa sposoby: pozbywając się wszystkich kart albo eliminując pozostałych graczy. W ofercie Mattel znajdują się także bardziej zaawansowane gry z rodziny UNO™. Skip-Bo™ sprawdza umiejętność strategicznego myślenia, a zadaniem uczestników jest ułożenie kart w odpowiednie sekwencje. Z kolei Phase10™ to gra karciana rozgrywana w rundach, podczas których zawodnicy układają kombinacje kart nazywane "fazami".
Aby dowiedzieć się więcej o inicjatywie Mattel dotyczącej daltonizmu, odwiedź stronę: https://shopping.mattel.com/pl-pl/pages/mattel-games-colorblind-accessibility-faqs
Materiał Promocyjny PR marki Mattel.