Badanie jakościowo-ilościowe dotyczące postaw rodziców wobec kieszonkowego, przeprowadzone na zlecenie Banku BNP Paribas, pokazało, że zdaniem rodziców dzieci mają do dyspozycji za dużo pieniędzy, które dostają przy różnych okazjach, niekoniecznie w ramach kieszonkowego. To rodzi ich obawy, że nie będą potrafili nauczyć swoich pociech mądrego gospodarowania pieniędzmi w świecie, który promuje konsumpcjonizm i materializm. Podjęcie tematu edukacji finansowej to ważny temat dla wielu rodziców. Wprowadzając swoje pociech w świat finansów, już od najmłodszych lat, mogą uniknąć problemów z jakimi sami borykają się w życiu dorosłym, np. z wycenianiem swojej własnej pracy czy rozmów z pracodawcą na temat podwyżki.
- Pieniądze otrzymywane regularnie przez dziecko, to znakomite narzędzie do nauki samodzielnego zarządzania własnym budżetem. Jak pokazało badanie, rodzice doceniają ten edukacyjny walor kieszonkowego, a jednocześnie potrzebują podpowiedzi, które pomogą im w kształtowaniu odpowiedzialnego podejścia do pieniędzy u dzieci. Dlatego powołaliśmy kapitułę ekspertów, reprezentujących różne dyscypliny – m.in. psychologię, socjologię, ekonomię – którzy na specjalnie przygotowanej przez Bank BNP Paribas stronie dzielą się swoimi poradami dla rodziców – mówi Agnieszka Konarzewska, dyrektorka Departamentu Komunikacji Marketingowej w Banku BNP Paribas.
Bank BNP Paribas zaprosił do współpracy sześcioro ekspertów, są to: Natalia Tur – socjolożka rodziny, Tatiana Mindewicz-Puacz – psychoterapeutka, Monika Sajkowska – prezeska zarządu Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, Maciej Samcik – publicysta finansowy, Aleksander Naganowski – dyrektor ds. rozwoju rozwiązań cyfrowych w polskim oddziale Mastercard Europe, Grzegorz Markowski – dziennikarz, partner w CPC Brand Consultants. Kapituła wspólnie opracowała „Kieszonkowy poradnik rodzica", w którym podpowiadają, jak rozmawiać z dziećmi o kieszonkowym. W ramach strony misjasamodzialnosc.pl bank przygotował specjalną podstronę "Misji Kieszonkowe 2022". Oprócz poradnika rodzice znajdą tam także odpowiedzi na najbardziej nurtujące pytania dotyczące kieszonkowego oraz wskazówki ze strony ekspertów, którzy w oparciu o naukowe przesłanki pomogą podjąć racjonalne decyzje dotyczące finansów dziecka.
Akcji towarzyszy również program edukacyjny „Misja Kieszonkowe" w szkołach, który rozpoczął się w marcu. Na bazie autorskich materiałów nauczyciele będą przeprowadzali lekcje edukacji finansowej w klasach III-VI. Klasy będą mogły wziąć udział w przygotowanym przez bank konkursie z nagrodami.
Bank BNP Paribas inicjuje szereg działań z zakresu edukacji finansowej. Na stronie misjasamodzielnosc.pl udostępnia rodzicom artykuły, podcasty i inne narzędzia do nauki przez zabawę, a najmłodszym – edukacyjne gry. W ubiegłym roku zaprosił rodziców i dzieci na warsztaty „Samodzielniaki ogarniają budżet". Misja Kieszonkowe realizuje także dwa z siedemnastu Celów Zrównoważonego Rozwoju (cel 4. – dobra jakość edukacji i cel 10. – mniej nierówności), które bank traktuje jako drogowskaz w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu.