Jak przygotować nastolatka na spotkanie z social mediami

Średni wiek, kiedy dziewczynki po raz pierwszy używają filtra do modyfikowania swoich zdjęć, to obecnie 10 lat, a uśredniona ilość kont, jakie posiadają w różnych serwisach społecznościowych, to 8. Spędzają tam ok. 2h dziennie, ale 1/4 dziewczynek - nawet ok. 3h. Dane opublikowane przez Dove w raporcie "Piękno bez filtra", to jasny dowód na to, że świat social mediów to naturalne środowisko obecnej młodzieży. Ważne, by przygotować dziecko do prawidłowego odczytywania tej rzeczywistości.

Czemu social media są tak istotne

Social media to dla nastolatka miejsce, gdzie:

· może spotkać się z innymi i utrzymywać stały kontakt

· samorealizuje się i wyraża własne „ja"

· poszukuje i zdobywa uznanie

· zyskuje poczucie wpływu

Nie sposób więc odciąć młodego człowieka od tego świata. Jednocześnie jednak z raportu opublikowanego przez Dove wynika, że 91% nastolatek modyfikowało wygląd albo używało filtrów i nakładek, by poprawić swoje zdjęcia lub filmy podczas kontaktów online z rówieśnikami czy używania stories. Co 3-cia nastolatka podoba się sobie bardziej po użyciu filtra, a co czwarta uważa, że bez użycia nakładki filtrującej, nie wygląda wystarczająco dobrze. Percepcja własnego ciała ma istotny wpływ na psychiczne i fizyczne zdrowie nastolatków, na relacje międzyludzkie oraz na rozwój społeczny, a social media sprzyjają krytyce i zaniżaniu poczucia własnej wartości.

Co można zrobić

Badania przeprowadzone dzięki kampanii „Piękno bez filtra" ukazują również kolejne 2 ważne sprawy:

1. Dorośli są dla nastolatków wzorem do naśladowania, zwłaszcza w zakresie postrzegania swojego ciała i budowania samoakceptacji.

2. Nastolatkowie wyraźnie komunikują, że chcieliby czuć się lepiej we własnym ciele i że prawda oraz naturalność pokazywana w social mediach bardzo im w tym pomaga.

Co może zrobić rodzic, by ułatwić dziecku wejście w świat social mediów i nauczyć go mądrze z nich korzystać, bez obciążeń związanych z wyidealizowanymi, instagramowymi zdjęciami? Zapoznać się z pojęciem ciałopozytywności, zacząć od siebie i od… przeczytania poradnika „Pokochajcie siebie!" wydanym przez Dove na potrzeby kampanii i dostępnym na stronie internetowej. Celem poradnika jest pomoc w zrozumieniu aktywności w mediach społecznościowych nowego pokolenia i nauczeniu nastolatków korzystania z nich kreatywnie, odpowiedzialnie i bezpiecznie.

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.