1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Jak rodzice najmłodszych dzieci pomagają przez Internet?

Badanie społeczne ?Mamy Pomagamy? na zlecenie NUTRICIA Polska na temat zaangażowania rodziców dzieci do 3. roku życia w pomoc przez Internet

Jak rodzice najmłodszych dzieci pomagają przez Internet?

Jak pomagają?

Rodzice niemowląt i małych dzieci korzystają z sieci nie tylko w celach edukacyjnych lub rozrywkowych – dla dużej części z nich internet to narzędzie, dzięki któremu z łatwością mogą wspomóc potrzebujących. W niesienie pomocy drogą internetową częściej angażują się mamy (73,4%) niż ojcowie (56,5%). Najpopularniejszą formą pomocy jest wśród badanych przekazanie 1% podatku OPP w ramach rozliczenia PIT (86,9 %). Na drugim miejscu wskazują oni projekty typu klikaj i pomagaj (53,6%) – realizowane głównie częściej niż raz w miesiącu (40,6%), kolejne są finansowanie społecznościowe i wpłata pieniędzy przez Internet na OPP (po 31,1%) – formy te badani realizują kilka razy w roku.

Poziom wsparcia

56,9% badanych rodziców uważa, że status ekonomiczny ich rodzin pozwala na pomoc potrzebującym. Taki sam odsetek udzielił twierdzącej odpowiedzi na pytanie o przekazywanie żywności potrzebującym. Aż 83,1% respondentów wskazało żywność jako kategorię produktów niezbędnych dla dzieci i niemowląt. Średnia kwota, jaką ponad połowa respondentów jednorazowo przekazuje przez Internet mieści się w przedziale od 11 do 50 zł (51,3%). Oznacza to, że rodzice jednorazowo przekazują równowartość nawet do 17 produktów w słoiczkach lub niemal dwóch opakowań mleka modyfikowanego.*

„Polacy coraz częściej dostrzegają zalety niesienia pomocy online. Właśnie dlatego, wspólnie z NUTRICIA i Allegro stworzyliśmy akcję, która wykorzystuje ten potencjał w grupie rodziców najmłodszych dzieci. Dzięki temu mają oni okazję pomóc dzieciom kobiet będących pod opieką organizacji typu domy samotnej matki, z którymi współpracują Banki Żywności” – mówi Maria Kowalewska, dyrektorka ds. komunikacji i edukacji Federacji Polskich Banków Żywności.

Pomoc pod kontrolą

Pomagający drogą internetową rodzice w większości śledzą losy celu, który wspierają. Ponad połowa (58,4%) badanych udzielających pomocy w akcjach internetowych, interesuje się ich przebiegiem – m.in. śledzą profile w mediach społecznościowych, monitorują strony internetowe oraz stan zgromadzonych po zakończeniu akcji środków.

Nieufność wobec pomocy internetowej

A jakie są powody rodziców, którzy nie wyrażają chęci pomocy? Najczęstszą przyczyną braku zaangażowania jest brak czasu (52,1%), spora część tej grupy jest także sceptyczna – ponad 1/3 wskazań dotyczyła odpowiedzi: „nieufność wobec tej formy pomocy” (34,5%), na „brak przekonania” wskazało z kolei 31,1%. Dlaczego matki i ojcowie chcą pomagać? Ponad 60% badanych rodziców uznaje, że instytucje państwowe są nieefektywne w zakresie pomocy potrzebującym (63,7%).

Wirtualny znaczy realny

Pomaganie innym funkcjonuje często na zasadzie domino – jeden dobroczyńca tworzy kolejnego. Ponad 1/5 badanych rodziców zgodziła się ze zdaniem o tym, że sami kiedyś byli w potrzebie i uzyskali pomoc, więc teraz się odwdzięczają (27,5%). Co więcej, w przypadku aż 40% uczestników sondażu, pomoc udzielona za pośrednictwem Internetu przekształciła się w pomaganie osobiste w świecie rzeczywistym.

Pomoc w przyszłości

Trzy najczęściej wskazywane sposoby, w jakich rodzice dzieci do lat 3 chcieliby pomagać online w przyszłości, to: wpłata na konto organizacji, projekty typu klikaj i pomagaj oraz przekazywanie żywności poprzez zakupy w sklepie internetowym. Tę ostatnią formę wykorzystuje trwająca właśnie konsumencka akcja społeczna NUTRICIA i Allegro „Mamy! Pomagamy”. W jej ramach, poprzez platformę mamypomagamy.allegro.pl, rodzice i opiekunowie mogą wesprzeć najmłodszych podopiecznych Federacji Polskich Banków Żywności.

* Na podstawie słoiczka BoboVita marchewka (2,89 zł) i opakowania Bebiko 2 z Nutriflor+ (28,80).