Cześć! Nazywam się Kanken i jestem dziełem sztuki.

Ten sam kształt. Ta sama prosta forma. To samo logo. Od 1978 roku jestem taki sam. Ale nie jestem już tylko zwykłym plecakiem. Teraz jestem dziełem sztuki.

Tak twierdzi Svensk Form - organizacja non-profit zajmująca się promowaniem szwedzkiego designu w kraju i za granicą. W 2016 roku, plecak Kanken, w całej swojej prostocie, został dodany na listę chronionych dzieł sztuki. Svensk Form uznał, że K?nken to coś więcej, niż tylko przedmiot użytkowy. Jego design jest jedyny w swoim rodzaju.

Kanken powstał w 1978 roku, aby zapobiec problemom z kręgosłupem, które pojawiały się wśród dzieci szwedzkich w wieku szkolnym. ?ke Nordin, założyciel Fjällräven, wykorzystał swoją wiedzę i doświadczenie w tworzeniu funkcjonalnych plecaków trekkingowych i zaprojektował plecak do codziennego przemieszczania się po mieście czy krótkich wycieczek poza nim. Wielkość i kształt plecaka zostały pomyślane tak, aby zmieścić segregatory w rozmiarze A4 czy książki w twardej oprawie, a jego wygląd musiał być na tyle atrakcyjny, aby odciągnąć dzieci od używania popularnych w tamtych czasach toreb na jedno ramię.

30 000 sprzedanych egzemplarzy w dwóch pierwszych latach od premiery potwierdziło osiągnięcie celu. Ponadczasowy design i trwały, odporny na wodę materiał Vinylon F sprawiają, że K?nken od prawie 40 lat cieszy się ogromną popularnością nie tylko wśród dzieci. Zakochali się w nim ludzie w każdym wieku, z każdej części świata. "Podobnie jak inne przedmioty które stały się ikonami, K?nken charakteryzuje się ponadczasowym, prostym stylem. Nic więc dziwnego, że na ulicach można spotkać wiele starszych plecaków, które kiedyś używali rodzice obecnych użytkowników" - mówi Henrik Andersson, szef zespołu ds. badań i rozwoju marki Fjällräven.

Do 2015 roku na całym świecie swoich nabywców znalazło ponad 3 miliony Kankenów, a liczba ta ciągle rośnie. Z biegiem lat dodano nowe kolory i rozmiary, ale kształt i prosty design pozostały takie same. To właśnie ta tradycyjna, niezmieniona od lat forma oraz wszechobecność tego, wydawałoby się, niepozornego plecaka, przykuły uwagę jurorów ze Svensk Form. "K?nken ma bardzo prosty styl - każdy z poszczególnych elementów plecaka nie jest specjalnie unikatowy. Ale połączenie ich wszystkich - rozpoznawalny prostokątny kształt, wąskie materiałowe ramiączka krzyżujące się na plecach oraz projekt i umiejscowienie logo - czynią z niego charakterystyczny produkt" - tłumaczy komitet opiniotwórczy Svensk Form - "Kanken posiada indywidualny charakter i tak wysoki poziom oryginalności, że możemy zaliczyć go do owoców twórczości intelektualnej. Dlatego też powinien być prawnie chroniony jako dzieło sztuki użytkowej. K?nken to jeden z najlepiej na świecie sprzedających się plecaków, a także symbol szwedzkiego stylu i niezawodności zarówno w Szwecji, jak i poza nią".

Takie wydarzenie to doskonały pretekst do świętowania. Dlatego najlepsi projektanci marki Fjällräven pracowali wspólnie nad stworzeniem specjalnej kolekcji plecaków Kanken oraz Kanken Mini z wzorzystymi paskami. W sezonie Jesień/Zima 2017 fani będą mogli wybierać między liniami, kratkami, wzorami graficznymi czy zestawieniami w systemie colour blocking. Plecaki będą dostępne już od września - w sam raz na początek nowego roku szkolnego.

Zachęcamy do zaglądania na profile plecaka K?nken na fb: @kankenbackpack i Instagramie: @kankenofficial

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.