SMYK inauguruje sezon świąteczny, prezentując wyniki badania zwyczajów polskich rodziców związanych z kupowaniem prezentów dla dzieci

SMYK, największa w Polsce sieć sklepów dla dzieci, rozpoczyna sezon świąteczny od ogłoszenia wyników badania na temat marzeń gwiazdkowych najmłodszych oraz zwyczajów rodziców związanych z planowaniem i kupowaniem prezentów świątecznych dla swoich pociech.

Badanie "Polscy rodzice o prezentach gwiazdkowych dla swoich dzieci"* zostało zrealizowane na zlecenie SMYKA na reprezentatywnej próbie polskich rodziców mających dzieci w wieku 0-14 lat.

Pierwsza część badania poświęcona jest marzeniom dzieci dotyczących tego, co chciałyby znaleźć w tym roku pod choinką. Okazuje się, że Polscy rodzice bardzo dobrze znają marzenia swoich pociech (zadeklarowało tak aż 76% badanych). Aby wejść w posiadanie tej wiedzy i jak najlepiej dopasować plany zakupowe do dziecięcych marzeń, rodzice stosują rozmaite zabiegi.

59% badanych rozmawia ze swoimi dziećmi na ten temat. 36% badanych zachęca je do pisania listu do Świętego Mikołaja, w którego wierzy 63% polskich dzieci. Niektórzy (12%), głównie rodzice starszych dzieci, proszą je o sporządzenie listy wymarzonych podarunków. 13% respondentów nie szuka informacji dotyczących marzeń dziecka - są to przede wszystkim rodzice maluchów w wieku do 3 r.ż., które jeszcze nie są w stanie dokładnie określić swoich potrzeb. Rodzice w tym przypadku bazują przede wszystkim na własnej ocenie tego, czego aktualnie potrzebuje dziecko.

- Respondenci przeprowadzonego na nasze zlecenie badania zadeklarowali, że ich dzieci marzą przede wszystkim o zabawkach (56%), w dalszej kolejności o sprzęcie elektronicznym (22%), grach komputerowych i tradycyjnych (po 11%) a także o ubraniach (8%). Co bardzo ważne, 95% rodziców zamierza spełnić gwiazdkowe marzenia swoich dzieci. Zgodnie z misją SMYKA chcemy oferować wszystko, o czym marzą dzieci i wychodzić naprzeciw oczekiwaniom ich rodziców, więc tym bardziej cieszę się, że wszystkie kategorie produktów pojawiające się w dziecięcych marzeniach są dostępne w ofercie naszych sklepów - powiedział Marek Janeczko, Dyrektor Operacyjny i członek zarządu firmy SMYK.

W drugiej części badania zostały opisane zwyczaje związane z obdarowywaniem dzieci prezentami świątecznymi w polskich domach. Okazuje się, że większość dzieci w naszym kraju znajdzie pod choinką 3-4 prezenty, w tym jeden prezent od rodziców oraz kilka podarunków od innych osób. Liczba prezentów zależy od marzeń i oczekiwań dzieci (43%), ich aktualnych potrzeb (36%), a także od budżetu, jaki rodzice przeznaczają na zakupy świąteczne.

Rodzice przewidują, że wśród tegorocznych prezentów będą dominowały zabawki (53% wskazań), ubrania (41%), słodycze (26%) oraz książki (20%). Dopiero w dalszej kolejności wspominają o grach komputerowych czy sprzęcie elektronicznym. Wśród zabawek, które otrzymają pod choinkę polskie dzieci, znajdą się przede wszystkim klocki (35%), zabawki edukacyjne (32%) oraz akcesoria dla najmłodszych (bujaczki, grzechotki itp., 26%).

- Kiedy zestawimy ze sobą odpowiedzi na pytania dotyczące marzeń dzieci na temat podarunków świątecznych z listą prezentów, które według przewidywań rodziców faktycznie otrzymają najmłodsi, zobaczymy, że na obu listach na pierwszym miejscu pojawiają się zabawki. To bardzo dobra informacja, ponieważ zabawki, zarówno te edukacyjne, jak i tradycyjne, stanowią niezmiernie ważny element wspomagający rozwój emocjonalny i fizyczny dzieci w każdym wieku. - tłumaczy dr Magdalena Śniegulska, psycholog dziecięcy współpracujący z siecią SMYK. - Kiedy spojrzymy na dalsze pozycje obu list, zobaczymy jednak pewne rozbieżności. W dziecięcych marzeniach wysokie pozycje zajmują sprzęt elektroniczny i gry komputerowe. Dobrze, że rodzice nie pozostają bezkrytyczni w stosunku do dziecięcych pragnień i jednak częściej kupują im np. książki. - dodaje dr Magdalena Śniegulska.

W ostatniej części badania pytano rodziców o wydatki związane z zakupem podarunków świątecznych dla dzieci. Okazuje się, że ponad 50% polskich rodziców na prezent gwiazdkowy dla swojego dziecka przeznacza kwotę od 50 do 100 zł. Kwota ta w przypadku większości badanych jest podobna do tej sprzed roku, choć 15% respondentów ocenia, że wyda na ten cel mniej niż w ubiegłe święta.

Rodzice kupują podarunki dla swoich pociech przede wszystkim w supermarketach i hipermarketach (60%). Popularnym źródłem zakupów jest też portal aukcyjny Allegro (40%). Z usług sieciowych sklepów z zabawkami, takich jak SMYK, korzysta ponad jedna czwarta rodziców (27%). Ponad 20% respondentów kupuje prezenty w sklepach internetowych, np. smyk.com.

Większość respondentów (65%) planuje budżet w ciągu miesiąca poprzedzającego Święta Bożego Narodzenia. Na ostatnią chwilę (tydzień i krócej) odkłada to 25% badanych, natomiast 21% w ogóle nie ustala wielkości budżetu przeznaczonego na prezenty dla dzieci.

Publikując wyniki badania "Polscy rodzice o prezentach gwiazdkowych swoich dzieci" sieć SMYK otwiera sezon świąteczny w swoich sklepach. - Nasza  bożonarodzeniowa oferta jest niezwykle szeroka, zarówno jeśli chodzi o zabawki, wszelkiego rodzaju akcesoria dziecięce, jak i ubrania, dlatego jestem pewien, że rodzice nie będą mieli problemu ze znalezieniem odpowiednich prezentów świątecznych, które pomogą im spełnić marzenia swoich dzieci - powiedział Marek Janeczko.

***

*Badanie "Polscy rodzice o prezentach gwiazdkowych swoich dzieci" zostało zrealizowane przez TNS Polska na zlecenie firmy SMYK w październiku 2014 r. na próbie 500 rodziców i opiekunów dzieci w wieku 0-14 lat. Badanie przeprowadzono metodą wywiadów telefonicznych wspomaganych komputerowo (CATI).

SMYK to największa w Polsce sieć sklepów specjalistycznych dla dzieci, wchodząca w skład Grupy Empik Media & Fashion (Grupa EM&F). Jej historia sięga lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku. Dynamiczny rozwój sieci SMYK rozpoczął się w roku 2000, kiedy powołano samodzielną spółkę: SMYK Sp. z o.o. Obecnie sieć sklepów SMYK obejmuje ponad 110 punktów sprzedaży zlokalizowanych w najatrakcyjniejszych centrach handlowych w Polsce. Sklepy SMYK działają również w Rosji, na Ukrainie, w Czechach i Rumunii. Dodatkowe informacje o sieci SMYK można znaleźć w Internecie, pod adresem: www.smykgroup.com

Copyright © Agora SA