W co się bawić?

Siedzisz w domu z maluchem i nie masz pomysłu, czym go zająć? Chciałabyś się pobawić z nim w coś rozwijającego? Skorzystaj z naszych podpowiedzi.

Dziecku w tym wieku właściwie każda aktywność kojarzy się z zabawą. Oto kilka pomysłów, które nie tylko zajmują uwagę malucha, ale także wspomagają jego rozwój.

A kuku!

Potrzebne będą:

Chustka, prześcieradło albo ręcznik.

1. Znajdźcie spokojne miejsce, aby nie było wokół rozpraszających zabawek ani ciekawych domowych sprzętów. Możecie np. siąść na łóżku.

2. Upewnij się, że maluch widzi cię, jak zakrywasz głowę materiałem, spytaj: "A gdzie jest mama/tata?".

3. Twój maluch pewnie zacznie badać "górę", w którą zmieniła się twoja głowa, i będzie chciał ją odkryć.

4. Zachęć go do dalszego badania, wyciągając rękę i machając do niego.

5. Gdy wasze dziecko odkryje, gdzie jesteś, pomóż mu zdjąć materiał i zawołaj: "Tu jestem!".

6. Dzieci uwielbiają tę zabawę i mogą się w nią bawić bardzo długo!

Wariant

Zamiana ról. Spróbuj delikatnie zakryć głowę dziecka materiałem i powiedz: "Gdzie jest Jaś? Gdzie on się podział?". Ostrożnie odsłaniaj części ciała, mówiąc: "O, co to jest? To jest chyba noga Jasia!", aż w końcu odkryj całego malucha z okrzykiem: "O, tu jesteś!", i mocno go przytul. Ta zabawa prowokuje mnóstwo śmiechu.

Zabawa rozwija: świadomość stałości obiektu, umiejętność naśladowania, budowanie więzi emocjonalnej.

Grzechotki domowej roboty

Potrzebne będą:

Dwie rolki po papierze toaletowym, parę kartek, nożyczki, taśma klejąca, coś lekkiego, co grzechocze (np. ryż).

1. Wytnij z papieru cztery kółka, trochę większe niż średnica rolek.

2. Za pomocą wyciętych kółek i taśmy klejącej zaklej końce każdej rolki, tak aby utworzyły się pojemniki, do których można coś wsypać.

3. Pozwól dziecku nasypać ryż do rolek (do jednej trzeciej wysokości).

4. Używając pozostałych dwóch kółek, zaklej odsłonięte końce rolek.

Włącz muzykę i zacznij potrząsać grzechotką w rytm muzyki, maluch zapewne zacznie cię radośnie naśladować.

Zabawa rozwija: zdolności motoryczne, koordynację wzrokowo-ruchową, poczucie rytmu.

Gdzie się podziała fasola?

Potrzebne będą:

Fasola jaś, nieduże kartonowe pudło (np. po butach), nożyczki, taśma klejąca, pojemniki różnej wielkości, drewniane łyżki, rolki po papierze toaletowym.

1. Zaklej pudło, tak by nie można go było zbyt łatwo otworzyć.

2. Wytnij w nim dziurę wielkości piąstki dziecka.

3. Nasyp do pudła fasolę, a następnie zachęć dziecko, aby wymyśliło, jak wyciągnąć ją ze środka (pokaż, jak grzechocze).

Pojemniki różnej wielkości przydadzą się, gdy fasolę uda się wydostać z pudła - można ją przesypywać i mieszać.

Wariant:

Zrób tunel z rurek po papierze toaletowym. Pokaż dziecku, jak wkładać fasolę do środka, będzie zafascynowane tym, jak ziarna fasoli znikają, a potem pojawiają się na końcu rurki.

Zabawa rozwija: koordynację wzrokowo-ruchową, myślenie przyczynowo- -skutkowe, świadomość stałości obiektu.

Mączna piaskownica

Potrzebne będą:

Mąka, duża miska, pojemniki różnej wielkości, miarki, lejek i duża doza tolerancji na to, że dziecko pod koniec zabawy będzie całe w mące.

1. Wyłóż podłogę folią, dziecko pewnie z chęcią ci pomoże, bo szelest folii będzie dla niego fascynujący.

2. Postaw miskę na podłodze i nasyp do niej mąkę.

3. Pokaż dziecku, jak można przesypywać mąkę z dużej miski do małych pojemników, używając łyżek.

Wariant:

Mąka kukurydziana - zwróć uwagę na inny kolor i że jest inna w dotyku.

Zabawa rozwija: wrażliwość zmysłową, otwartość na nowe doświadczenia, koordynację wzrokowo-ruchową.

Mamo, tato pamiętajcie, że w tym wieku:

1. Nadal bardzo potrzebuję wiele waszej opieki i uwagi. Jestem bardzo ciekaw świata, a nie znam jeszcze wszystkich niebezpieczeństw.

2. Lubię próbować, jak robić wiele rzeczy bez waszej pomocy, ale pod waszym bacznym okiem, pozwólcie mi na to, wiele się wtedy uczę!

3. Rozumiem więcej, niż potrafię powiedzieć. Mówcie do mnie o tym, co robicie i co się dzieje wokół mnie. Pomoże mi to uczyć się mówić.

4. Nie zmuszajcie mnie do dzielenia się zabawkami, lepiej pomóżcie mi znaleźć zabawkę dla moich przyjaciół. Nie rozumiem, co to znaczy "pożyczyć", potrzebuję jeszcze około roku, aby się tego nauczyć.

Copyright © Agora SA