1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Czy kobieta w ciąży może jeść grzyby? Właściwości grzybów

Wiele osób ma wątpliwości, czy kobieta w ciąży może jeść grzyby. Są one wszak ciężkostrawne. Jednakże specjaliści uspokajają: spożywanie grzybów jadalnych nie tylko nie zaszkodzi przyszłej mamie i jej dziecku, ale także może korzystnie wpływać na ich zdrowie.

Ciąża a grzyby – czy kobieta spodziewająca się dziecka powinna ograniczyć spożycie grzybów?

W temacie ciąża a grzyby narosło wiele mitów, a szukając szczegółowych informacji można natknąć się na sporo nieaktualnych zaleceń. Kwestia spożywania grzybów w ciąży wciąż wzbudza wiele kontrowersji, prawdopodobnie dlatego, że grzyby przez długie lata uważane były za pokarm o małej wartości odżywczej, podnoszący jedynie walory smakowe potraw. Najnowsze badania pozwoliły jednak na zmianę poglądu na temat ich wartości odżywczych. Grzyby zostały zaliczone do tzw. żywności funkcjonalnej, czyli wykazującej korzystny wpływ na stan zdrowia.

Obecnie specjaliści przekonują, że grzyby, które są niskokaloryczne i zawierają wiele cennych składników odżywczych, mogą stanowić ważny element diety ciężarnych kobiet, między innymi pomagając chronić przyszłą matkę przed anemią oraz wspomagając prawidłowy wzrost dziecka. Trzeba jednak pamiętać, że grzyby należą do produktów ciężkostrawnych, dlatego nie należy ich spożywać w przypadku nasilonych mdłości w pierwszych miesiącach ciąży czy uporczywej zgagi dokuczającej kobietom tuż przed rozwiązaniem.

Zobacz też: Od kiedy dzieci mogą jeść grzyby? Wielu rodziców popełnia błąd i karmi nimi za wcześnie

Grzyby w ciąży: czy można jeść je w każdej postaci?

Jedząc grzyby w ciąży mamy możliwość dostarczenia organizmowi wielu cennych składników odżywczych. Należy jednak pamiętać, by wybierać grzyby z pewnego źródła, sprawdzone, jadalne i nie stanowiące zagrożenia dla zdrowia. Ważne też, by były świeże, dokładnie wyczyszczone i umyte oraz poddane obróbce cieplnej. Nie wolno spożywać surowych grzybów. Najlepiej dusić grzyby w sosie własnym, wówczas są one najmniej ciężkostrawne. Warto zrezygnować z dodawania do grzybów sosów śmietanowych, czy też zasmażek. Natomiast doskonałym pomysłem będzie wzbogacenie potrawy ziołami usprawniającymi trawienie, takimi jak na przykład:

  • tymianek,
  • jałowiec,
  • kminek,
  • cząber.

Absolutnie nie należy łączyć grzybów z innymi ciężkostrawnymi produktami, takimi jak choćby rośliny strączkowe. Warto natomiast przyrządzić na przykład zupę grzybową na bazie bulionu drobiowego bądź warzywnego, z dodatkiem sporej ilości ziół, ale bez zabielania jej śmietaną. Dozwolona jest również konsumpcja grzybów marynowanych, ale w rozsądnych ilościach.

Grzyby w ciąży – jakie są korzyści ze spożywania grzybów?

Jedząc grzyby w ciąży można ubogacić swoją dietę w składniki odżywcze, a szczególnie witaminy i minerały. Z badań wynika, że grzyby to nie tylko naturalny wzmacniacz smaku potraw, ale także źródło:

Grzyby spożywane w ciąży, jako źródło witamin z grupy B, wspomagają prawidłowy rozwój dziecka. Tiamina, kwas pantotenowy i niacyna dostarczane ciężarnej, wzmacniają centralny układ nerwowy dziecka oraz wpływają na osiągnięcie przez nie optymalnej wagi urodzeniowej. Dla kobiety w ciąży istotne jest również zawarte w grzybach żelazo, które chroni przed anemią oraz zmniejsza ryzyko przedwczesnego porodu. Wysoka zawartość selenu w grzybach pomoże wzmocnić odporność oraz wspomoże prawidłowe funkcjonowanie tarczycy, jak również usuwanie z organizmu wolnych rodników. Dostarczany przez grzyby fosfor jest minerałem o ogromnym znaczeniu dla mocnych i zdrowych kości i zębów, zaś potas wspomaga utrzymanie równowagi płynów w organizmie, pracę mięśni oraz reguluje ciśnienie krwi. Grzyby dostarczają też ciężarnym cynk, konieczny do produkcji enzymów i insuliny. Uregulowaniu przyswajania wapnia oraz utworzeniu zawiązków zdrowych zębów u rozwijającego się dziecka sprzyja dostarczana przez grzyby witamina D.

Zobacz też: Sok z czarnej porzeczki w ciąży: właściwości i przeciwwskazania

Dieta w ciąży – grzyby, po które szczególnie warto sięgać

Dla zdrowia matki oraz jej dziecka ogromne znaczenie ma dieta w ciąży. Grzyby mogą stanowić jej cenne urozmaicenie. Szczególnie warto sięgać po grzyby o ciemnym zabarwieniu (np. pieczarki portobello, crimini), zawierające duże ilości potasu. Kobietom w ciąży polecane są też boczniaki, które nie tylko zawierają potas, ale stanowią bogate źródło kwasu foliowego. W diecie kobiet w ciąży powinny znaleźć się również smardze, zawierające dużą ilość żelaza oraz pokrywające prawie 20 procent dziennego zapotrzebowania na cynk. Żelaza dostarczają też pieprzniki jadalne. Warto też do jadłospisu kobiet w ciąży włączyć pieczarki, kurki, borowiki, podgrzybki oraz grzyby shiitake.

Zobacz wideo Czego nie można jeść w ciąży?