1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Co powinna zmienić w życiu kobieta w ciąży? 5 najważniejszych kwestii

Wiele osób powtarza, że ciąża to nie choroba i nie należy nic zmieniać w swoim życiu. To jednak tylko częściowo prawda. W ciąży oczywiście można pracować, być aktywną fizycznie, ale zdecydowanie nie wolno na przykład pracować zmianowo. Co powinna jeszcze zmienić w życiu kobieta w ciąży?

Nie wolno spożywać alkoholu

Zacznijmy od tak zwanych „oczywistych oczywistości”. Kobietom w ciąży nie wolno pić alkoholu. Napoje z procentami niekorzystnie wpływają na rozwój dziecka – zarówno w brzuchu mamy, jak i po jego opuszczeniu.  FAS (fetal alcohol syndrome) to zespół wielu cech, zarówno w rozwoju anatomicznym, jak i poznawczym dziecka wywołany przez picie alkoholu przez matkę w ciąży.

Największy problem z FAS polega na tym, że nie ma tak zwanej bezpiecznej dawki – u każdej kobiety alkohol będzie inaczej wpływał na rozwój płodu. Dlatego mówię, że to największy problem, ponieważ rodzi on wiele mitów i złych zachowań u części kobiet

- przestrzega Mama Ginekolog w jednym z wpisów na blogu.

Nie wolno palić papierosów

Jeszcze nie tak dawno palenie w ciąży było dozwolone. Nasze mamy i babcie nie miały jednak takiej wiedzy, jaką my mamy dziś. Palenie w ciąży – co zostało udowodnione w wielu badaniach – zwiększa ryzyko poronienia, a  także wielu wad wrodzonych u dziecka, przykładem może być wada serca czy rozszczep podniebienia.

Należy ograniczyć lub wykluczyć pewne leki

W ciąży należy być przede wszystkim pod opieką ginekologa. Lekarz zdecyduje czy dotychczas przyjmowane tabletki – na przykład na dokuczliwe migreny – powinniśmy odstawić czy kontynuować nawet podczas ciąży. Ważna będzie także opinia lekarza danej specjalizacji, który opiekuje się nami. Jeśli mamy problemy endokrynologiczne czy diabetologiczne, należy pozostawać w stałym kontakcie z lekarzem.

Zobacz wideo Janachowska o macierzyństwie: "Jestem zwariowaną matką"

Nie powinno się pracować zmianowo

Praca w ciąży jak najbardziej jest możliwa. Jednak warto dostosować ją do swoich nowych możliwości. Przemęczenie w ciąży, dolegliwości towarzyszące mogą utrudnić normalne funkcjonowanie, a co dopiero wypełnianie służbowych obowiązków.

Pamiętajmy, że kobieta w ciąży nie może pracować dłużej niż osiem godzin. Niewskazana jest także praca zmianowa, w szczególności na nocne zmiany.

Nie należy jeść niektórych produktów

Dieta ciężarnej jest bardzo ważna. Kobieta spodziewająca się dziecka nie powinna jeść surowego mięsa, surowych ryb, niemytych warzyw czy owoców. Dodatkowo niewskazane są także produkty z mleka niepasteryzowanego.

Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby pić kawę czy napoje gazowane. Oczywiście w rozsądnych ilościach.