1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Bezsenność w ciąży: przyczyny. Jak sobie z nią poradzić?

Bezsenność w ciąży to dość powszechny problem przyszłych mam. Wymienia się kilka różnych przyczyn tego zjawiska. Sprawdź, co powoduje bezsenność u ciężarnych i jak sobie z nią skutecznie poradzić.

Bezsenność w ciąży: przyczyny problemów ze snem u ciężarnych

Przyczyn bezsenności u ciężarnych może być kilka. Ciąża to z pewnością wyjątkowy czas dla kobiety. W jej życiu i organizmie zachodzi mnóstwo zmian, na które często nie jest w pełni gotowa. Różne obawy przed tym, co ma wkrótce nastąpić, a także problemy typowo fizjologiczne, mogą prowadzić do wystąpienia właśnie bezsenności w ciąży. U kobiet, u których rozwiązanie zbliża się wielkimi krokami problemy ze snem mogą wynikać ze zwykłej niewygody spowodowanej dużym brzuchem i jego uciskiem, powodującym często uczucie duszności i inne przykre dolegliwości. Co jeszcze może być przyczyną bezsenności w ciąży?

  • najczęstszą przyczyną bezsenności w ciąży są problemy o podłożu psychologicznym. Przyszła mama - nieważne czy po raz pierwszy nią zostaje, czy jest to kolejne dziecko - zmaga się przez cały okres ciąży z różnego rodzaju lękami, które mogą odbić się na jakości jej snu. Obawy o zdrowie dziecka, o przebieg porodu, o to czy na nowo uda nam się poukładać życie rodzinne, gdy pojawi się dziecko, to kwestie, które towarzyszą każdej kobiecie przed porodem. Dręczące niepokoje skutecznie pozbawiają snu, który jest niezbędny zarówno w pierwszych tygodniach ciąży, jak i pod jej koniec;
  • drugi aspekt wpływający na jakość snu w ciąży to sprawa fizjologii. Wraz z powiększającym brzuchem większość kobiet zaczyna odczuwać dyskomfort nie tylko podczas codziennego funkcjonowania, ale również podczas snu. Ból pleców, problemy z oddychaniem, trudność z ustaleniem wygodnej pozycji, konieczność częstego korzystania z toalety - to wszystko przyczynia się do występowania bezsenności. Do tego wiele kobiet zmaga się z bolesnymi skurczami łydek, które mogą być skutkiem niedoboru magnezu, potasu i wapnia, lub też ucisku wywołującego kłopoty z prawidłowym ukrwieniem kończyn. 

Zobacz też: Twardy brzuch w ciąży - co powinna wiedzieć przyszła matka?

Bezsenność w ciąży: sposoby radzenia sobie z problemem

Sposoby radzenia sobie z bezsennością w ciąży nie są skomplikowane. W zależności od tego jaki jest główny czynnik wywołujący problem należy postarać się go wykluczyć.

Aby poprawić jakość snu w ciąży warto zadbać o tzw. "higienę snu":

  • przed snem nie jemy nic ciężkostrawnego; kolację najlepiej spożyć na dwie godziny przed położeniem się do łóżka (warto wybrać produkty lekkie, bogate w białko i pozbawione tłuszczu);
  • nie pijemy napojów zawierających kofeinę (przede wszystkim kawy, ale też dużych ilości herbaty);
  • dbamy, aby dieta była bogata w magnez, co zapobiegnie skurczom - jeśli nie ustąpią warto skonsultować się z lekarzem, w celu doboru preparatu uzupełniającego niedobory;
  • przed snem warto wziąć ciepłą, relaksującą kąpiel z dodatkiem odprężających olejków eterycznych;
  • należy zadbać o komfort termiczny - w sypialni nie powinno być zbyt gorąco; warto przed snem wywietrzyć pomieszczenie;
  • materac, na którym śpimy nie powinien być ani zbyt miękki ani zbyt twardy - musi zapewniać prawidłowe podparcie dla naszego ciała;
  • warto wybrać bawełnianą pościel, która sprawi, że nie będziemy się nadmiernie pocić w nocy;
  • kobiety cierpiące na bóle kręgosłupa powinny korzystać ze specjalnej poduszki dla ciężarnych, która zapewnia dodatkowe podparcie dla nóg, odciąża kręgosłup niwelując uciążliwy ból w plecach.

Niezwykle ważną kwestią jest także wybór pozycji do spania. Kobietom w ciąży zaleca się spanie na lewym boku. Pozycja na plecach nie wchodzi w grę - macica uciska wtedy główne naczynia krwionośne, co skutkuje gorszym krążeniem krwi, trudnościami z oddychaniem, zawrotami głowy, a w najgorszym wypadku nawet niedotlenieniem dziecka. Spanie na brzuchu możliwe będzie dopiero po porodzie z oczywistych względów. Leżenie na prawym boku może powodować ucisk na naczynia krwionośne, co również źle wpływa na krążenie. Dlatego najlepsza pozycja zarówno dla mamy, jak i dziecka to ta na lewym boku. 

Zobacz wideo Najczęstsze choroby kobiet w ciąży