Skurcze łydek w ciąży. Jak sobie z nimi radzić? [dieta, suplementy]

Skurcze łydek w ciąży pojawiają się u bardzo wielu przyszłych mam. Występują przeważnie w nocy. Jest to dokuczliwa przypadłość. Jak sobie z nią skutecznie poradzić? Co powinna zawierać dieta przyszłej mamy?

Skurcze łydek w nocy: przyczyny powstawania dolegliwości

Skurcze łydek w nocy pojawiają się bardzo często. Najczęściej bolesna dolegliwość dotyczy kobiet w ciąży. Uśmierzenie bólu przynosi masowanie ścierpniętych kończyn, co poprawia ich ukrwienie, jednak nie zapobiega to przed ponownymi skurczami. Jaka jest przyczyna powstawania tego zjawiska u ciężarnych?

  • skurcze łydek w nocy towarzyszą kobietom w zaawansowanej ciąży, pod koniec drugiego i w trzecim trymestrze. Zazwyczaj główną przyczyną tego zjawiska są zaburzenia w gospodarce elektrolitowej organizmu. Rosnące potrzeby dziecka sprawiają, że mamie zaczyna brakować magnezu, potasu i wapnia. Braki te przyczyniają się do powstawania bolesnych kurczy;
  • za skurcze odpowiedzialny może być też uciska na nerwy spowodowany przez rosnący brzuch, który wpływa na zmianę krzywizny kręgosłupa. Również nacisk macicy na naczynia krwionośne może prowadzić do słabszego ukrwienia nóg, co skutkuje bolesną dolegliwością łydek. 

Zobacz też: Twardy brzuch w ciąży - co powinna wiedzieć przyszła matka?

Nocne skurcze łydek: jak sobie z nimi poradzić?

Najlepszą metodą walki z nocnymi skurczami łydek będzie właściwa dieta. Kobieta w ciąży ma większe zapotrzebowanie na składniki odżywcze i mineralne. Dlatego jej jadłospis powinien być zróżnicowany, oparty o produkty bogate w witaminy i składniki mineralne. Nie może w nim zabraknąć artykułów spożywczych obfitujących w magnez, potas i wapń. Poniżej znajdziesz kilka ich przykładów:

  • produkty o wysokiej zawartości wapnia: mleko, jogurt, żółty ser, makrela, łosoś, jarmuż, soja, figi
  • produkty o wysokiej zawartości potasu: ziemniaki, melon, awokado, buraki ćwikłowe, brzoskwinie, śliwki, sok pomidorowy i świeży sok pomarańczowy, fasola, pestki dyni, banany, migdały
  • produkty o wysokiej zawartości magnezu: zielone warzywa, kasze, orzechy, mięso, gorzka czekolada.
Zobacz wideo W których produktach znajduje się najwięcej magnezu?

Co stosować na skurcze łydek w ciąży? Suplementy i aktywność fizyczna

Co jeszcze można stosować na skurcze łydek? Ciąża jest szczególnym czasem, kiedy stosowanie leków czy suplementów zawsze i bezwzględnie powinna poprzedzić konsultacja z lekarzem. Na rynku dostępnych jest wiele preparatów na skurcze, ale nie każdy z nich nadaje się dla przyszłej mamy. Dlatego jeśli masz dokuczliwe skurcze łydek, powiedz o tym lekarzowi prowadzącemu podczas najbliższej wizyty. On zapewne zaleci ci przyjrzenie się diecie i wprowadzenie do niej produktów bogatych w magnez. Jeśli nie odniesie to oczekiwanego skutku, wówczas będzie w stanie dobrać odpowiedni preparat witaminowy, który złagodzi objawy i jednocześnie nie zaszkodzi ani tobie ani dziecku. 

Z bolesnymi skurczami możesz radzić sobie również dbając o właściwą aktywność fizyczną. Skurczom sprzyja bowiem pozostawanie w jednej pozycji przez dłuższy czas. Aby im zapobiec należy jak najwięcej się ruszać. Warto ćwiczyć codziennie - można skorzystać ze specjalnych  zajęć gimnastycznych przeznaczonych dla kobiet w ciąży. Można także wybrać się na masaż, który rozluźni napięte nogi i poprawi ukrwienie w tym rejonie. Warto także na okres ciąży zrezygnować z ciasnych ubrań i wysokich butów. Wygoda powinna być na pierwszym miejscu. Pomocna może okazać się także poduszka ciążowa. Dzięki niej podczas snu jedna noga zostaje lekko uniesiona, co odciąża kręgosłup, i sprawia że sen jest bardziej komfortowy. 

Zobacz też: Nadkwasota w ciąży - występowanie i metody leczenia

Więcej o: