Twardy brzuch w ciąży - co powinna wiedzieć przyszła matka?

Twardy brzuch w ciąży to stan, z którym zmagają się niejednokrotnie przyszłe mamy. Zwykle jest to całkowicie naturalne, a przy tym niegroźne dla zdrowia kobiety i dziecka, warto jednak wiedzieć, co powinno wzbudzić niepokój.

Twardy brzuch, nazywany przez ciężarne także ''stawianiem się brzucha'', występuje u kobiet w zaawansowanej ciąży. W przypadku, gdy towarzyszą mu typowe dolegliwości, nie trzeba się obawiać, ponieważ to normalna kolej rzeczy. Zdarzają się jednak sytuacje, w których nie należy go lekceważyć, gdyż może być zwiastunem czegoś naprawdę niebezpiecznego dla malucha lub jego matki.

Zobacz też: Ułożenie dziecka w brzuchu: jakie są typy ułożenia płodu?

Stawianie się brzucha w ciąży: przyczyny

Po 20 tygodniu u każdej kobiety może wystąpić stawianie się brzucha w ciąży. Przyczyny tego stanu należy się dopatrywać w przepowiadających skurczach macicy, fachowo nazywanych skurczami Braxtona-Hicksa. Wraz z nimi może się pojawić chwilowe twardnienie brzucha, rozchodzące się stopniowo od góry do dołu oraz uczucie napięcia. Zwykle trwają kilka sekund i ustępują, jednak mogą się pojawiać nawet parokrotnie w ciągu dnia. Są dużo słabsze niż skurcze porodowe, ale zdecydowanie dostrzegalne przez kobietę. Zwykle nie powodują one bólu, a jedynie pewien dyskomfort zbliżony do tego, jaki towarzyszy skurczom menstruacyjnym. W ten sposób macica przygotowuje się na poród.

Skurcze przepowiadające, którym towarzyszy twardnienie brzucha, są zwykle nieco słabsze niż zazwyczaj. Nie trzeba się ich obawiać – wystarczy wiedzieć, że nie są zbyt regularne ani tak rozpierające, jak skurcze porodowe, a w dalszej części ciąży mogą trwać maksymalnie do dwóch minut.

Trzeba mieć również świadomość, że twardy brzuch w ciąży może być także spowodowany brakiem właściwego nawodnienia. Z tego powodu kobieta w ciąży powinna szczególnie dbać o to, by nie odwadniać swojego organizmu, przyjmując duże ilości wody.

Zobacz wideo Skurcze przepowiadające i porodowe. Jak je od siebie odróżnić?

Napięty brzuch w ciąży: objawy typowe

Kobiety często skarżą się na napięty brzuch w ciąży. Objawy typowe dla tego stanu, które nie powinny wzbudzać ich obaw, to:

  • krótkotrwałe, bezbolesne skurcze macicy, pojawiające się nieregularnie;
  • uczucie napięcia rozchodzące się od góry do dołu brzucha;
  • drętwienie brzucha;
  • uczucie ciężkości.

Napięty brzuch w ciąży można uznać za typowy stan, jeśli występuje po 20 tygodniu ciąży.

Twardy brzuch w ciąży: niepokojące objawy

Zdarza się jednak, że wśród powodów do niepokoju znajduje się także twardy brzuch w ciąży. Niepokojące objawy, jakie towarzyszą twardemu i napiętemu brzuchowi, powinny skłonić przyszłą matkę do konsultacji z lekarzem. Należą do nich:

  • silny, obezwładniający ból brzucha;
  • krwawienie z dróg rodnych;
  • nagły i wyczuwalny spadek aktywności dziecka w łonie matki;
  • twardość brzucha, która utrzymuje się przez dłuższy czas i nie chce ustąpić;
  • pojawienie się twardości brzucha we wczesnym etapie ciąży.

Wiele z wymienionych wyżej objawów może wskazywać na odklejenie się łożyska albo na przedwczesną akcję porodową. Zaniepokoić powinna też sytuacja, w której dochodzi do twardnienia brzucha, gdy ciężarna leży, a stanowi temu towarzyszy uporczywe kłucie.

Twardy brzuch w ciąży: zapobieganie

Co robić, gdy ma się twardy brzuch w ciąży? Zapobieganie temu często niegroźnemu, ale jednak nieprzyjemnemu stanowi, nie jest wcale takie trudne. Oto kilka sposobów na napięty brzuch, powodujący pewnego rodzaju dyskomfort u przyszłych matek:

  • jeśli twardy brzuch towarzyszy skurczom przepowiadającym, warto spróbować rozluźnić mięśnie macicy poprzez zmianę ułożenia ciała na bardziej wygodną – można na przykład unieść nogi, by znajdowały się wyżej niż brzuch;
  • dotlenienie organizmu pomoże w tej samej sytuacji – wystarczy przejść się po pomieszczeniu i uspokoić oddech. Dobrze będzie też skorzystać z możliwości przebywania na świeżym powietrzu;
  • jeśli napięcie brzucha następuje po większym wysiłku fizycznym, warto usiąść i chwilę odpocząć;
  • przyjmowanie magnezu w łatwo przyswajalnej postaci sprawia, że skurcze stają się mniej odczuwalne (należy pamiętać, że każdy suplement diety, jaki chce się wprowadzić podczas ciąży, trzeba obowiązkowo skonsultować z lekarzem);
  • zdrowa dieta, w tym unikanie tłustych potraw i regularne nawadnianie organizmu poprzez częste picie napojów niegazowanych i wody;
  • jeśli twardy brzuch pojawia się przy chodzeniu, dobrze będzie położyć się na dłuższą chwilę;
  • powstrzymanie się od gwałtowniejszych aktywności fizycznych i oszczędzanie organizmu;
  • ciepły, lecz nie gorący prysznic pomoże w rozluźnieniu macicy, a także całego organizmu, przynosząc potrzebną ulgę.

Warto powstrzymać się od masowania twardego brzucha, ponieważ zamiast ulgi, może on nasilić ruchy dziecka, a tym samym doprowadzić do zwiększenia częstotliwości skurczów.

Zobacz też: Nadkwasota w ciąży - występowanie i metody leczenia

Więcej o: