1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Sok z czarnej porzeczki w ciąży: właściwości i przeciwwskazania

Sok z czarnej porzeczki znany jest ze swoich prozdrowotnych właściwości. Czy jednak nadaje się dla kobiet w ciąży? Odpowiadamy.

Żywienie kobiet w ciąży: na co ma wpływ dieta ciężarnej?

Żywienie kobiet w ciąży ma na celu nie tylko dostarczenie organizmowi matki i jej dziecka niezbędnych składników odżywczych. Właściwa dieta wpływa m.in. na odpowiedni przyrost masy ciała w ciąży, a to z kolei rzutuje na kwestie, takie jak:

  • dobre samopoczucie - odpowiednia dieta ogranicza szansę na nadmierne przytycie, co zazwyczaj sprawia, że przyszłe mamy lepiej czują się w nowej sytuacji
  • poród - odpowiednia dieta jest czynnikiem zapobiegającym wystąpieniu przedwczesnego porodu
  • dochodzenie do siebie po porodzie - właściwy jadłospis w ciąży przyczynia się do tego, że organizm wyczerpany trudami porodu ma wystarczające zapasy, aby dobrze się regenerować.

Dlatego tak ważne jest, aby kobieta ciężarna zwracała uwagę to, co znajduje się na jej talerzu oraz w jakiej ilości. Zbilansowana dieta powinna zawierać produkty bogate w:

  • białko, które jest składnikiem budulcowym komórek rosnącego płodu oraz ciężarnej
  • witaminę C, która pozytywnie wpływa na wzrost, naprawę uszkodzonych tkanek, rozwój silnego kośćca i zębów dziecka
  • wapń, który jest niezbędny nie tylko dla prawidłowego rozwoju kości, ale też dla funkcjonowania serca, mięśni, krzepliwości krwi
  • węglowodany złożone znajdujące się np. w pieczywie pełnoziarnistym, gdyż dostarczają dużą ilość witamin z grupy B, a także cynk, selen, chrom i magnez, które są niezbędne do właściwego rozwoju płodu
  • żelazo wpływa przede wszystkim na procesy krwiotwórcze, dlatego większość mam musi je suplementować, gdyż dostarczenie odpowiedniej ilości wyłącznie w diecie jest niemal niemożliwe.
Zobacz wideo Dieta w ciąży? "Ciężarna na pewno nie musi jeść za dwoje"

Czy w ciąży można pić sok z czarnej porzeczki?

Wiele kobiet, kiedy zachodzi w ciążę zaczyna racjonalnie podchodzić do komponowania swojej diety. W związku z tym nachodzą je również wątpliwości, co do produktów, które powinny i mogą znaleźć się w ich jadłospisie. I tu pojawia się pytanie, czy w ciąży można pić sok z czarnej porzeczki? Oczywiście, że tak. Jest on bogatym źródłem witaminy C, której potrzeba zarówno organizmowi matki, jak i rosnącego dziecka. Pół szklanki tego pożywnego napoju zawiera 400 mg witaminy C. Pamiętać należy jednak o umiarze - przekroczenie dobowych zalecanych dawek wspomnianej witaminy może negatywnie wpływać na rozwijający się płód.

Zobacz też: Mak w ciąży: czy można go jeść?

Czarna porzeczka: właściwości zdrowotne

Czarna porzeczka jest owocem, który jest bardzo bogaty w witaminę C. Już 100 gram świeżych owoców pokrywa dwukrotnie dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę. Dlatego też z owocu tego wykonuje się wiele wartościowych przetworów, takich jak soki, dżemy, konfitury. Zimą zastosować je można podczas typowych dla tego okresu infekcji górnych dróg oddechowych. Sok pomaga także przy problemach jelitowo-żołądkowych.

Czarne porzeczki zawierają także flawonoidy i kwasy fenolowe, które słyną ze swoich właściwości antyoksydacyjnych. Substancje te zapobiegają rozwojowi chorób nowotworowych oraz starzeniu się organizmu. Wpływają także na unormowanie ciśnienia krwi, poziomu cukru we krwi czy poziomu cholesterolu.

Czarna porzeczka: przeciwwskazania do spożycia

Czarna porzeczka, zarówno w formie świeżego owocu, jak i w przetworach jest bardzo wartościowym składnikiem. Jednak nie każdemu służy. Czarna porzeczka znana jest z tego, że wzmaga apetyt, dlatego nie jest wskazana dla osób, które muszą dbać o linię. 

Ponadto przeciwwskazania do spożycia czarnej porzeczki dotyczą osób, zmagających się z:

Należy pamiętać, że czarne porzeczki mogą wywołać reakcje alergiczne. Szczególną uwagę trzeba zachować wprowadzając je do diety małych dzieci.

Zobacz też: Jaki wpływ na kolor stolca ma sok z czarnej porzeczki?

Więcej o: