1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Ćwiczysz i karmisz piersią? Twoje mleko ma więcej wartości odżywczych i zmniejsza ryzyko wielu chorób

Naukowcy z Ohio State University Wexner Medical Center przeprowadzili badanie, z którego wynika, że regularny wysiłek fizyczny ma wpływ na mleko matki karmiącej. I to pozytywny! Pokarm jest bardziej wartościowy, ma więcej składników odżywczych i może uchronić przed poważnymi chorobami w przyszłości.

Matki karmiące piersią i ćwiczenia

Umiarkowana aktywność fizyczna jest zalecana przez całą ciążę. Nie zmienia się to także po porodzie. Oczywiście do ćwiczeń można wrócić po zakończonym połogu i po konsultacji z lekarzem ginekologiem. Ćwiczenia nie tylko poprawią samopoczucie, pomogą szybciej wrócić do formy sprzed ciąży, lecz także wpłyną na mleko produkowane w kobiecych piersiach. Bardzo ciekawe badania na ten temat opublikowało czasopismo Nature Metabolism.

Naukowcy wyjaśniają

Najnowsze badanie naukowców z Centrum Badań Cukrzycy i Metabolizmu w Ohio State Wexner Medical Center udowadnia, że dziecko, które spożywa pokarm z piersi kobiety aktywnej fizycznie ma znacznie mniejsze ryzyko zachorowania na cukrzycę, choroby serca czy mierzenia się w przyszłości z otyłością.

Zobacz wideo Agnieszka Kaczorowska-Pela o porodzie

Opiekun projektu Kristin Stanford, wyjaśniła, że nie po raz pierwszy badanie, które wykazało korzyści w tym względzie:

Przeprowadziliśmy w przeszłości badania, które wykazały wpływ ćwiczeń u matek na ich mleko. Jednak w nowych badaniach chcieliśmy wyjaśnić, dlaczego tak się dzieje.

Badania obejmowały dwie części - na zwierzętach doświadczalnych i na ludziach.

W pierwszej części badania uwzględniono myszy laboratoryjne. Niektóre myszy karmiono mlekiem ich biologicznych matek, które były aktywne w ciąży. Druga część dostawała mleko od myszy, które nie ruszały się w ciąży. Trzecia dostawała - dzieci myszy osiadłych - także mleko od aktywnych matek, ale już nie od ich biologicznych. Wyniki były zaskakujące.

Niemowlęta od osiadłych matek, które karmiono mlekiem od aktywnych myszy matek, miały korzyści zdrowotne widoczne u biologicznych dzieci aktywnych matek. Ponieważ aktywne matki przekazywały korzyści zarówno swoim własnym dzieciom, jak i dzieciom zastępczym osiadłych matek, udowodniliśmy, że korzyści były przekazywane przez mleko matki, a nie geny. Wszystkie te dzieci karmione mlekiem od aktywnych matek okazały się mieć mniejsze ryzyko chorób serca, otyłości itp.

- wyjaśniają badacze.

Wpływ ćwiczeń fizycznych na kobiety karmiące

W drugiej części badania zespół obserwował 150 matek w ciąży i matek, które już urodziły. Śledzono aktywność matek i po pewnym czasie ujawniono wyniki. Matki, które ćwiczyły, miały wyższy poziom związku 3SL w mleku.

Naukowcy uważają, że związek 3SL jest kluczowym czynnikiem, który zapewnia dziecku lepszą odporność. Stanford, profesor fizjologii i biologii komórkowej w Dorothy M. Davis Heart and Lung Research Institute z Ohio State, tłumaczyła:

Wzrost 3SL niekoniecznie był związany z intensywnością ćwiczeń. Nawet umiarkowane ćwiczenia, takie jak codzienny spacer, są wystarczające, aby czerpać zdrowotne korzyści .
Więcej o: