Jak się żywić przed ciążą?

Mam 26 lat. Jako nastolatka bardzo źle się odżywiałam z powodu odchudzania. Teraz staram się odżywiać lepiej - jem owoce, nabiał, produkty pełnoziarniste. Martwię się jednak tym, że nie mogę jeść warzyw (źle je toleruję). Proszę o szczegółowy wykaz produktów, jakie powinna spożywać kobieta przed i w czasie ciąży. Chciałabym zajść w ciążę i urodzić zdrowe dziecko, jednak boję się, że przez złe odżywianie mogłabym mu zaszkodzić. Ewelina

Prawidłowe odżywianie przyszłej mamy ma oczywiście ogromne znaczenie dla zdrowia dziecka. Nie warto jednak popadać w przesadę i obsesję na punkcie diety, w obie strony- zarówno w stronę odchudzania, jak i zdrowego żywienia. Jeśli obecnie Pani masa ciała mieści się w granicach normy i stosuje Pani normalną dietę, wszystko powinno się udać. Restrykcyjne diety stosowane w przeszłości raczej nie mają wpływu na przebieg ciąży. Jeśli nie toleruje Pani warzyw, warto dbać o to, by w diecie znalazło się dużo owoców, orzechów, migdałów, ziaren itp. W codziennym menu powinny też znaleźć się ryby, mięso, nabiał. Warto też zrobić podstawowe badania morfologii krwi i poziomu żelaza. W razie stwierdzenia niedoborów można przyjmować preparaty witamin i mikroelementów dla kobiet przygotowujących się do ciąży, dostępne w aptekach bez recepty.

Nie da się przedstawić szczegółowej listy produktów oraz ich ilości, jakie powinna spożywać kobieta przygotowująca się do ciąży i w czasie jej trwania. Każdy ma nieco inne zapotrzebowanie energetyczne i upodobania kulinarne. Nie warto siadać do stołu z listą rzeczy do zjedzenia. Lepiej kierować się zdrowym rozsądkiem i jeść to, na co ma się aktualnie ochotę. Organizm często sam podpowiada, jakie ma wlaśnie potrzeby. Jeśli jednak lepiej się Pani czuje, jedząc według listy, istnieje wiele poradników i książek kulinarnych dotyczących odżywiania w czasie ciąży, którymi można się wspierać.

lek. med. Agnieszki Kurczuk-Powolny