1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

7 tydzień ciąży

Kalendarz ciąży

Podaj przewidywaną datę porodu
Opracowanie: Joanna Szulc i Joanna Biszewska

Kalendarz ciąży: Twój przewodnik po niezwykłym czasie ciąży tydzień po tygodniu

Skoro tu jesteś, to znaczy, że za kilka miesięcy przyjdzie na świat Twoje dziecko. Serdeczne gratulacje! W przygotowanym przez nas kalendarzu ciąży tydzień po tygodniu informujemy, radzimy i towarzyszymy w kolejnych tygodniach ciąży. Dzięki kalendarzowi przebiegu ciąży dowiesz się jak przebiega ciążą, jak zmienia się Twoje ciało i jak rozwija się Twoje dziecko. Będziemy z Tobą już od pierwszego miesiąca ciąży - kiedy wiele kobiet nadal nie domyśla się nawet istnienia w nich nowego życia - tydzień po tygodniu, aż do porodu.

Jak obliczyć tydzień ciąży?

Nasz kalendarz przebiegu ciąży pomoże Ci szybko ustalić w którym dokładnie jesteś tygodniu ciąży. Możesz to zrobić za pomocą naszego kalkulatora tygodnia ciąży. Wystarczy, że wpiszesz pierwszy dzień ostatniej miesiączki. Jeśli wiesz, który to tydzień ciąży, możesz od razu wybrać tydzień ciąży, który Cię interesuje i przeczytać co się dzieje z Tobą i rozwijającym się w brzuchu dzieckiem. Kalendarz ciąży rozpisaliśmy w przejrzysty sposób na każdy tydzień ciąży.

Ciąża tydzień po tygodniu: czego dowiesz się o rozwoju dziecka

Kiedy człowiek w brzuchu zaczyna ssać kciuk, ziewać, mrugać, czy się tam nudzi, bawi, śpi? Ile maluszek waży i ile mierzy w kolejnych tygodniach ciąży? Kiedy rosną paznokcie, rzęsy, a kiedy dziecko zacznie kopać i jakie to uczucie? Jak i w którym trymestrze ciąży kształtują się narządy wewnętrzne człowieka? Nasz kalendarz ciążowy zaspokoi ciekawość związaną z rozwojem płodu. Przy każdym tygodniu ciąży znajdziesz przygotowane pod okiem ekspertów treści dotyczące rozwoju płodu. Przeczytaj, jak, od momentu poczęcia, aż do porodu, tydzień po tygodniu, rozwija się i rośnie dziecko. Niektóre z etapów rozwoju płodu przedstawiamy w formie wideo.

Kalendarz ciąży: co dzieje się z Tobą, jak zmienia się Twoje ciało

W przygotowanym przez nas kalendarzu ciąży i porodu zebraliśmy wiele starych i nowych prawd, powszechnych opinii, utartych poglądów np. o przesądach ciążowych, czy o zachciankach przyszłych mam. Znajdziesz u nas treści o tym jak wybrać imię dla dziecka, jak skompletować wyprawkę. Nasz kalendarz ciąży tydzień po tygodniu przeprowadzi Cię przez ten wyjątkowy czas.

Jednak nasz kalendarz przebiegu ciąży to przede wszystkim praktyczny przewodnik po objawach, zmianach, dolegliwościach towarzyszących przyszłej mamie na każdym etapie ciąży.

Znajdziesz tu m.in.:
- wskazówki oraz porady ekspertów (ginekologów, położnych) dotyczących zdrowia i pielęgnacji w ciąży, w tym materiały w formie wideo,
- ważne informacje zgodne z kalendarzem Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego dotyczące badań i zakresu badań, jakie musisz wykonać podczas ciąży,
- artykuły i poradniki na temat objawów ciąży, zmian w ciele matki, dolegliwości w ciąży, emocji w kolejnych trymestrach ciąży, diety przyszłej mamy,
- dokładny opis przebiegu porodu,
- wskazówki i podpowiedzi jak poradzić sobie z uciążliwymi dolegliwościami typowymi dla kolejnych tygodni i trymestrów ciąży,
- odpowiedzi ekspertów na najczęściej zadawane pytania dotyczące przebiegu ciąży.

Kalendarz ciąży nie zastąpi lekarza

Przygotowany przez nas kalendarz ciąży dostarcza wiedzy, porad, informacji. Ma pomóc i rozwiać wiele niepewności, ale należy pamiętać, że nie zastąpi konsultacji lekarskich. Obiektywnie prowadzony, regularny nadzór medyczny podczas ciąży tj. wizyty u lekarza ginekologa lub położnej dają podstawę do tego, żeby czuć się bezpiecznie. Jeśli nie jesteś pewna, czy powinnaś skorzystać z którejś z zamieszczonych w naszym kalendarzu przebiegu ciąży rady, propozycji, omów to ze swoim lekarzem/położną.

Dostępna jest też aplikacja na telefon komórkowy "Moja ciąża z eDziecko.pl".

7 tydzień ciąży: Twoje dziecko

7 tydzień ciąży - wielkość zarodka. W tym tygodniu ciąży zarodek podwaja swoją długość, jest teraz wielkości maliny.

Wraz ze wzrostem głowy powstaje narząd gardłowy, z którego wykształci się podniebienie, język, części szczęk i żuchwy, mięśnie twarzy. Teraz można już zobaczyć zarys twarzy, widoczne są na nim zaczątki nosa, oczu i ust.

Pod koniec 7 tygodnia ciąży po bokach guzowatej głowy pojawiają się dwie plamki - to zawiązki oczu. W 8 tygodniu ciąży, gdy będzie już w nich barwnik siatkówki, staną się wyraźniejsze. Wydłużają się rączki i nóżki, a na ich końcach zarysowuje się kształt dłoni i stóp. Pojawiają się ruchy tułowia i kończyn. Są one przypadkowe, ale płynne.

Od 6 tygodnia można zobaczyć zarodek na USG. NFZ nie refunduje wczesnego badania USG przed 11 tygodniem ciąży, ale można takie badanie wykonać prywatnie. Podczas badania USG lekarz jest już w stanie potwierdzić prawidłową ciążę oraz podstawowe cechy budowy płodu. Wczesne USG sprawdzi bicie serca zarodka, oraz to, czy zarodek zagnieździł się we właściwym miejscu. Badanie często jest wykonywane przezpochwowo. Jest to badanie bezbolesne i dyskretne, jednak ty i twój partner musicie być na to przygotowani.

W drugim miesiącu ciąży zarodek rośnie około 1 mm dziennie. Serce jest już prawie ukształtowane, pompuje krew i bije około 144 razy w ciągu minuty.

7 tydzień ciąży: co dzieje się z Tobą

W 7 tygodniu ciąży powinnaś mieć już za sobą niezbędne badania krwi, które zlecił Ci lekarz na pierwszej wizycie. Zapotrzebowanie organizmu na witaminy i składniki mineralne wzrasta teraz aż o 185 proc. Jeśli Twoja dieta jest uboga lub monotonna, a jej urozmaicenie nie jest możliwe (bo np. jesteś alergiczką), sięgnij po preparaty witaminowe dla kobiet w ciąży. W ten sposób dostarczysz odpowiednią dawkę witamin i składników mineralnych sobie i dziecku.

Serce podejmuje teraz zwiększony wysiłek, przepompowuje dużą ilość krwi niezbędnej dziecku do prawidłowego rozwoju. Stąd bije znacznie szybciej, przy stałym ciśnieniu tętniczym. Wzrasta częstotliwość oddechu, dlatego możesz zacząć odczuwać lekką zadyszkę. To nic niepokojącego, to dobry znak oznaczający, że Twój organizm dostarcza dziecku odpowiednią ilość tlenu.

Możesz czuć lekkie napięcie w dole brzucha. To oznaka, że macica rośnie. Teraz jest wielkości małej pomarańczy, a elastyczne więzadła utrzymujące macicę zaczęły się rozciągać.

W siódmym tygodniu ciąży może pojawić się nadmierne wydzielanie śliny. Syndrom ten jest skorelowane z natężeniem porannych nudności. Dolegliwość ta powinna ustąpić wraz z końcem pierwszego trymestru, około 14 tygodnia ciąży.

Odżywianie w ciąży

Co powinnaś jeść?

Jedz zdrowo i wtedy, kiedy jesteś głodna. Nie ma potrzeby jeść za dwoje. Kobieta w ciąży potrzebuje tylko 100 dodatkowych kalorii dziennie. Zwracaj uwagę na jakość swoich posiłków. Dieta bogata w błonnik zapobiega zaparciom, które często dokuczają podczas ciąży. Występuje on w owocach, warzywach i pełnoziarnistym pieczywie. Przyszłe mamy wegetarianki wcale nie muszą odstępować od swoich przyzwyczajeń. Dieta bezmięsna może zawierać niezbędne składniki pokarmowe, pod warunkiem, że jest dobrze zbilansowana. Niekiedy trzeba ją jednak wzbogacać preparatami żelaza.
Oprócz kwasu foliowego Polskie Towarzystwo Ginekologów i Położników zaleca w ciąży również suplementację witaminy D, jodu, magnezu, żelaza, kwasów DHA. Wszystkie suplementy na odpowiednim etapie ciąży dobiera indywidualnie lekarz prowadzący ciążę.

Jod
Kobiety w Polsce cierpią na niedobory tego pierwiastka. Zalecana dawka dla kobiet planujących ciążę, w ciąży oraz podczas laktacji to 150 mcg na dobę. Jeżeli chorujesz na choroby tarczycy skonsultuj dawkę z endokrynologiem! Jod jest bardzo ważny, to dzięki niemu tarczyca produkuje odpowiednią ilość hormonów.

Żelazo
Co druga kobieta w ciąży ma niedobory tego składnika mineralnego. Tymczasem organizm przyszłej mamy musi produkować o wiele więcej krwi, koniecznej do prawidłowego działania łożyska. Niedobór żelaza grozi wystąpienie anemii w ciąży. Żelazo zalecane jest w szczególności u kobiet ze skłonnością do niedokrwistości w dawce nie mniejszej niż 18 mg przed ciążą, 26-27 mg w trakcie ciąży oraz 20 mg w trakcie laktacji dziennie. Dobrym źródłem żelaza w diecie są mięso, podroby, kasza jaglana, fasolka, brokuły, suszone morele, daktyle, orzechy nerkowce, pestki dyni, migdały.

Witamina D
W Polsce ze względu na klimat - mało słońca przez wiele miesięcy - niemal wszyscy mamy niedobory witaminy D. Witamina D jest niezbędna, aby układ odpornościowy kobiety w ciąży i płodu działała prawidłowo, a kości i zęby były mocne. Według najnowszych doniesień i powszechności niedoborów witaminy D w naszej populacji zaleca się suplementację witaminą D w dawce 2000 IU u kobiet planujących ciążę, w ciąży oraz podczas laktacji.

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe (DHA)
Zalecane w drugiej połowie ciąży oraz podczas laktacji u kobiet z dietą ubogą w kwasy DHA w dawce 600-1000 mg. Badania dowodzą, że dzieci kobiet suplementacyjnych DHA mają lepszy wzrok i wyższe IQ niż rówieśnicy, których matki nie przyjmowały tego kwasu w ciąży. DHA w niewielkich ilościach znajdziemy w orzechach włoskich, migdałach, siemieniu lnianym, makreli, śledziu, sardynkach.

Magnez
Zalecany u kobiet z podejrzeniem niedoboru magnezu (zazwyczaj objawia się bolesnymi skurczami mięśni) w dawce 200-1000 mg.

Podczas ciąży:

- jedz częściej i mniejsze porcje,
- nie pozwól, żeby ciąża stała się wymówką do objadania się, czy do jedzenia więcej, niż twoje ciało i dziecko potrzebują,
- starannie myj wszystkie warzywa i owoce.

Zdrowa i urozmaicona dieta nie musi oznaczać kulinarnych ekstrawagancji. Wystarczy czerpać z dobrodziejstw tego, co łatwo dostępne, niedrogie i proste w przyrządzaniu. Po co sięgać?

- czarna fasola: smaczna, pełna protein, błonnika, potasu, żelaza, kwasu foliowego i tiaminy,
- ciecierzyca: nasiona rośliny strączkowej. Zawiera dużo białka, a także żelazo, cynk i kwas foliowy,
- kuskus: drobna kasza zawierająca dużo błonnika, białka i żelaza.
- pełnoziarniste pieczywo: znakomite źródło błonnika i witamin z grupy B,
- płatki owsiane: zawierają dużo kwasu foliowego, żelaza i witaminy B6,
- szparagi: wiosenne warzywa są bogate w witaminę C,
- kapusta: jest niskokaloryczna, a kryje w sobie dużo witaminy C i kwasu foliowego,
- czerwona papryka: ma więcej witaminy C niż owoce cytrusowe, a także dużo beta-karotenu,
- ziemniaki: dobre źródło węglowodanów i witaminy C. Najbardziej wartościowe są gotowane lub pieczone w mundurkach,
- szpinak: ma dużo witaminy C, witaminy E, wapnia i żelaza,
- mleko: najlepsze źródło wapnia. Zawiera też witaminę D, która ułatwia jego wchłanianie,
- tofu (serek sojowy): doskonałe źródło białka. Zawiera też sporo wapnia, cynku i miedzi,
- chuda wołowina: bogata w żelazo, cynk i witaminę B12,
- ryby: zawarte w nich nienasycone kwasy tłuszczowe mają duże znaczenie dla rozwoju oczu i mózgu dziecka. Ze względu na to, że w rybim mięsie mogą odkładać się związki chemiczne z zanieczyszczonych jezior i rzek, lepiej wybierać ryby hodowlane lub morskie, siegaj po nie nie częściej niż dwa razy w tygodni,
- jaja: zawierają dużo białka, żelaza i witaminy B12,
- sok pomarańczowy: dobre źródło kwasu foliowego i witaminy C. Warto popijać nim potrawy bogate w żelazo, by zwiększyć jego wchłanianie,
- truskawki - zawierają mnóstwo błonnika i witaminy C,
- lody: folgując chętce na coś słodkiego w sprawdzonej lodziarni, dostarczamy organizmowi cennego białka i wapnia,
- woda: chyba najważniejszy składnik odżywczy. Wypijaj przynajmniej osiem szklanek dziennie.

Czy wiesz, że...

7 tydzień ciąży - na co uważać? W czasie ciąży, pod wpływem zmian hormonalnych, może dojść do podwyższenia pH pochwy i spadku liczby pałeczek kwasu mlekowego.
Taki stan może sprzyjać infekcjom okolic intymnych, które negatywnie wpływają na przebieg ciąży. Szczególnie zadbaj o higienę okolic intymnych podczas ciąży. Wybieraj kosmetyki przeznaczone do wrażliwych okolic intymnych. Noś przewiewną bieliznę, tylko z naturalnych tkanin. W przypadku niepokojących objawów (swędzenie, nieprawidłowa wydzielina, dziwny zapach) skontaktuj się z lekarzem.

Dowiedz się więcej o 7 tygodniu ciąży:

  1. Lekarz zlecił Ci zapewne sporo badań. Jeśli męczą Cię poranne mdłości poproś męża, by zawiózł Cię na pobranie krwi - musisz być na czczo, może Ci się zrobić słabo. Weź ze sobą butelkę wody i kanapkę, by posilić się po pobraniu.

  2. Czy wiesz, że na początku ciąży zapotrzebowanie organizmu na witaminy i składniki mineralne wzrasta aż o 185 proc.? Pięć razy dziennie jedz warzywa i owoce, sięgaj po ryby, produkty pełnoziarniste.

  3. Zauważyłaś, że ciągle biegasz do łazienki? Częste oddawanie moczu to jeden z objawów wczesnej ciąży. Nie próbuj jednak ograniczać ilości wypijanych płynów, 1,5-2 litry wody dziennie to minimum.

  4. Jeszcze za wcześnie na specjalne stroje ciążowe, ale być może robi Ci się ciasno w zwykłych spodniach i spódnicach. Na razie noś ubrania z gumką w pasie, miękkie dzianiny, sportowe stroje. Zbyt ciasne spodnie sprzyjają infekcjom intymnym.

    • Jeansy: jak je nosić w ciąży?

      Jeansy: jak je nosić w ciąży?

      Trudno się bez nich obyć, są dobre na każdą okazję. Spodnie jeansowe w uniwersalnym fasonie będą podstawą ciążowej garderoby.

  5. Jeśli dotąd uprawiałaś jakąś formę sportu nie rezygnuj z niej z powodu ciąży. Ruch jest potrzebny Tobie i dziecku. Świetnie zrobią Ci: joga, pilates, pływanie, spacery. Przeciwwskazane są sporty siłowe, jazda konna, sporty wyczynowe, skoki, sporty walki.

Drugi miesiąc

Drugi miesiąc

Drugi pasek na teście ciążowym nie pozostawia wątpliwości. Czas wybrać się na pierwszą wizytę do ginekologa.

W siódmym tygodniu ciąży dziecko jest wielkości...

W siódmym tygodniu ciąży dziecko jest wielkości...

Jak duże jest dziecko w kolejnych tygodniach ciąży? Podajemy wielkość i porównanie do owoców i warzyw.

zobacz kolejny tydzień ciąży

Aplikacja Moja Ciąża

Sprawdź, co się dzieje w ciąży z Tobą i Twoim dzieckiem tydzień po tygodniu, zapisuj swoją wagę i terminy wizyt.

Pobierz aplikację za darmo