Sprawdzian pisało ponad 400 tysięcy uczniów, którzy walczyli o zdobycie 40 punktów. Średnio szóstoklasiści uzyskali w teście 25,8 p. - plasuje to tegorocznych szóstoklasistów na poziomie średnim. Około 4 proc. uczniów mieści się w najniższym przedziale wyników (0-11 p.), 5 proc. z kolei osiągnęło najwyższe noty (37-40p.).
Tak jak w latach ubiegłych wyniki dziewcząt są wyraźnie wyższe od wyników chłopców:
Średni wynik dziewczyn: 26,7
Średni wynik chłopaków: 24,9
Trudno w sposób jednoznaczny odnieść się do tych rezultatów - mówi Jakub Ryszard Stempień, doktorant socjologii na UŁ - Z pewnością odgrywają tu rolę różnice w możliwościach poznawczych między płciami biologicznymi. Nie chodzi tu więc o przyczyny natury społecznej.
Utrzymuje się również dysproporcja między rezultatami uczniów z dużych miast, a uczniami szkół wiejskich.
Średni wynik w miastach pow. 100 tys. os.: 27,2
Średni wynik na wsiach: 24,9
- Coraz więcej zadań na sprawdzianie opiera się na tzw. sytuacjach z życia wziętych - komentuje różnicę Ewa Szewczyk, wicedyrektor Zespołu Szkół w Chełmcu - Są to jednak sytuacje wzięte głównie z życia miejskiego. Polecenia często krążą wokół tematów: podróży, wyjścia do teatru, rozkładu pociągu - do których młodzież ze wsi ma dużo trudniejszy dostęp. Nie są to dla nich sytuacje codzienne i trudniej im wczuć się w klimat i polecenie zadania. To jeden z powodów, dlaczego na sprawdzianie jest im trudniej - dodaje.
Na sprawdzianie lepiej wypadli uczniowie szkół niepublicznych. Specjaliści z CKE zauważają, że na tę różnicę wpływa m.in. fakt, że placówki niepubliczne często selekcjonują uczniów w drodze rekrutacji (przyjmują zdolniejszych), ponadto pracują oni później w lepszych warunkach.
Średni wynik w szkołach niepublicznych: 29,7
Średni wynik w szkołach publicznych: 25,7
Sprawdzien po szóstej klasie sprawdzał umiejętności uczniów w następujący obszarach:
Czytanie - uczniowie w tym roku zdobyli średnio 75 proc. możliwych punktów do uzyskania
Pisanie - uczniowie w tym roku zdobyli średnio 57 proc. możliwych punktów do uzyskania
Rozumowanie - uczniowie zdobyli średnio 69 proc. możliwych punktów do uzyskania
Korzystanie z informacji - uczniowie zdobyli średnio 61 proc. możliwych punktów do uzyskania
Wykorzystanie wiedzy w praktyce - uczniowie zdobyli średnio 57 proc. możliwych punktów do uzyskania
Zapoznaj się z całym sprawozdaniem CKE Osiągnięcia uczniów kończących szkołę podstawową w roku 2008
Wypowiedz się na forum! Szóstoklasisto, jak po wynikach?
Zobacz arkusze i rozwiązania sprawdzianu 2008!
Nauczyciele od kilku lat zwracali uwagę, że takie sprawdziany, jak szóstoklasistów powinny być przeprowadzane już wcześniej. Wtedy byłaby możliwość ocenienia, co uczniowie wiedzieli, gdy zaczynali naukę, a czego dowiedzieli się przez kilka lat w szkole podstawowej. Ponadto zwracano uwagę, że test szóstoklasistów piszą uczniowie kończący naukę w szkole, więc nawet jeśli okaże się, że czegoś się nie nauczyli, szkoła nie może już tego nadrobić. Dlatego Wydawnictwo Operon i Gazeta Wyborcza zorganizowali w tym roku test uczniów klas trzecich. Udział w teście był dobrowolny, ale i tak zgłosiła się prawie połowa szkół w Polsce, test pisało około 200 tys. dziewięciolatków. W maju ukazały się wyniki sprawdzianu