Nowe technologie zdominowały komunikację, skutecznie wypierając tradycyjne formy. Zanim udzielimy odpowiedzi na kilka podstawowych pytań, zawsze warto najpierw wytłumaczyć, jakie jest współczesne zastosowanie listu i kiedy to właśnie papierowa wiadomość będzie skuteczna.
Kim jest adresat listów? Małym dzieciom z pisaniem listów kojarzy się przede wszystkim Mikołaj. Do historii na temat adresata warto zaprosić właśnie tę postać. Starsze dzieci lubią tajemnicze historie, ciekawym motywem może być więc list w butelce, którego adresatem jest tak naprawdę każdy, kto go odnajdzie. Opowieść o adresacie można też oprzeć o rodzinną historię, szczególnie dziadkowie przechowują sentymentalne pamiątki.
Zobacz też: Jak napisać list, czyli o jednej z podstawowych umiejętności na języku polskim [WZÓR]
Współczesne dzieciaki komunikują się głównie w Internecie, jednak sztuka pisania listów oraz znajomość adresata listu może kiedyś pomóc w zdobyciu wymarzonej pracy lub przygotowaniu pisma do urzędu. Często dzieci miewają problem ze wskazaniem adresata listu. Kto to taki? To osoba, do której kierujemy korespondencję. Nadawca natomiast to osoba, która pisze list, wkłada go do koperty, adresuje i wysyła do adresata.
Gdzie powinien się znaleźć adresat i nadawca listu? Warto wiedzieć, że zaleca się podział koperty na cztery strefy. Oto co powinno się znaleźć w każdej z nich:
Dodatkowo należy zostawić wolne miejsce na dole koperty (ok. 1,5-2 cm od dolnej krawędzi) na specjalny kod.
Dla kogoś, kto nie wysyła tradycyjnej korespondencji regularnie to, gdzie wpisać adresata listu może stanowić problem. Adresata wpisujemy po prawej stronie koperty, dwa centymetry powyżej dolnej krawędzi. Zgodnie z poniższym wzorem:
Imię i Nazwisko
Nazwę firmy lub instytucji
Nazwa ulicy oraz numer domu/lokalu
Kod miasto
Kraj (w przypadku zagranicy)
W przypadku danych adresata należy starannie napisać adres oraz imię i nazwisko odbiorcy. Duże litery raczej nie mają tutaj zastosowania, wyjątkiem może być na przykład nazwa firmy.
Gdzie znajdziesz nadawcę listu? Dane nadawcy, czyli osoby, która napisała list, wpisujemy w lewym górnym rogu tuż przy krawędzi koperty. Wzór pozostaje ten sam jak w przypadku adresata:
Imię i Nazwisko
Nazwę firmy lub instytucji
Nazwa ulicy oraz numer domu/lokalu
Kod miasto
Dzięki tej krótkiej informacji list może do nas wrócić, na przykład w przypadku błędnie podanego adresu lub nie odebrania listu przez adresata. To też takie zabezpieczenia na wypadek gdyby nasza korespondencja zaginęła gdzieś po drodze do adresata.
Zobacz też: Parafraza - co to jest? Definicja i przykłady parafraz