Mapa myśli. Czym jest? Jak wygląda jej wzór i przykłady?

Mapa myśli jest zapisem, który ma na celu ułatwić naukę i zapamiętywanie nowych, często trudnych definicji. Jest to bardzo przydatne narzędzie dla dzieci w wieku szkolnym, które może również okazać się pomocne dla dorosłych.

Mapa myśli - czym jest i dlaczego warto ją stosować?

Mapa myśli to niewątpliwie jedna z lepszych metod nauki. Z jej pomocą każdy z nas może w łatwiejszy sposób przyswajać wiedzę.

W dzisiejszych czasach coraz częściej spotykamy się z różnego rodzaju szkoleniami i kursami, które niejako przygotowują nas do jeszcze efektowniejszej:

  • nauki
  • pracy
  • ogólnego podnoszenia własnych kwalifikacji

Co więcej temat ten dotyczy nie tylko dzieci i młodzieży, ale także osób dorosłych. Warto zaznaczyć, że jeżeli nie ćwiczymy swojego mózgu, z biegiem lat możemy mieć problemy. Zapamiętywanie stanie się coraz trudniejsze, proces nauki bardziej skomplikowany, a nasza koncentracja może się obniżyć do bardzo niskiego poziomu.

Jako ciekawostkę można dodać, że w dzisiejszych czasach nawet dzieci i młodzież mają duże problemy z przyswajaniem wiedzy. Wykładowy styl nauczania w szkołach nie zawsze się sprawdza. Na szczęście istnieje wiele rozwiązań, z których możemy skorzystać.

Mapa skojarzeń – metoda nauki, która daje nam wiele korzyści

Mapa skojarzeń to bardzo dobra forma nauki dla każdego, niezależnie od wieku. Jest ona jedną z coraz bardziej popularnych metod, zyskującą dużą przychylność wśród nauczycieli i uczniów, a nawet osób pracujących. Jest to sposób realizowania notatek w formie graficznej. Warto zaznaczyć, że jest zdecydowanie lepszą metodą zapamiętywania, aniżeli ta przeprowadzana w sposób klasyczny.

W czym lepsza jest mapa skojarzeń:

  • po pierwsze – tworzenie mapy myśli wymaga od nas całkowitego zrozumienia materiału
  • jednocześnie nasz mózg jest niejako „zmuszony” do przemyślenia i przyswojenia pewnych informacji. Co jak, zdążono zbadać i zaobserwować – znacząco podnosi poziom naszego zapamiętywania
  • jednak to nie jedyne korzyści płynąca z wykorzystania tej metody. Stosując ją, poprawiamy naszą wyobraźnię, pamięć, koncentrację, samodzielność w myśleniu oraz działaniu
  • dodatkowo pobudza ona naszą kreatywność

Według badań psychologicznych wynika, że dzieci i młodzież w szkołach o wiele szybciej zapamiętują dane informacje stosując się do powyższej metody. Jak powszechnie wiadomo, każdy człowiek ma dwa rodzaje pamięci:

  • wzrokową
  • słuchową

Jednakże należy pamiętać, że zawsze jedna z nich jest lepiej rozwinięta od tej drugiej. Dlatego też przyjęło się określać, że część osób to: „wzrokowcy”, a druga część to: „słuchowcy”. Oznacza to tylko tyle, że w zależności od lepszego rozwoju pamięciowego – jednemu będzie łatwiej zapamiętać daną ilość informacji patrząc na nią, a innemu słysząc ją. Z przeprowadzonych badań wynika, że większość ludzi posiada o wiele bardziej rozwiniętą pamięć wzrokową.

Jak zrobić mapę myśli?

Jak zrobić mapę myśli w łatwy sposób? To pytanie zadaje sobie wiele osób, które dopiero rozpoczynają proces uczenia się za pomocą tej metody. Poznaliśmy już korzyści płynące ze stosowania mapy myśli w szkole i w życiu codziennym, przyszedł czas na zastanowienie się - jak ją sporządzić. Z góry należy zaznaczyć, że nie ma tutaj jednej przypisanej formy graficznej. Każda mapa będzie miała swój indywidualny charakter. Zależny to od danego zagadnienia, które rozpatrujemy. Nie mniej jednak, tworzona mapa myśli będzie miała jeden wzór a zasada jej budowania jest podobna. Różnice będą widoczne tylko w charakterze danej mapy.

Do stworzenia mapy skojarzeń będziemy potrzebować kilku rzeczy:

  • kartka papieru (najlepiej A4 albo większa)
  • długopisy
  • ołówki
  • kolorowe markery
  • flamastry
  • kredki (im więcej kolorów tym lepiej)

Gdy posiadamy już potrzebne artykuły może zabierać się do pracy. W centralnej części kartki umieszczamy słowo klucz, czyli główne zagadnienie, które jest niejako kwintesencją całego tematu. Od niego odprowadzamy strzałki do zagadnień pobocznych i skojarzeń, które możemy ilustrować obrazkami lub dopisać do nich dodatkowe objaśnienia.

Mapa myśli przykłady - jak należy ją poprawnie opracować?

Poniżej mapa myśli przykład:

- Załóżmy, że nasze dziecko musi nauczyć się zagadnienia dotyczącego pracy wątroby człowieka. Mapa będzie wtedy zawierać takie elementy jak:

  • centralnym terminem naszej mapy jest oczywiście słowo: wątroba
  • dalej przystępujemy do tworzenia gałęzi skojarzeń. W przypadku naszego zagadnienia mogą to być na przykład: funkcje wątroby, jej budowa, rola w życiu człowieka itd.
  • Ważnym jest to, aby przy każdym słowie, znalazł się odnośnik graficzny. Czyli tak zwany „doodl” – prosty rysunek graficzny
Zobacz wideo Najczęstsze zaburzenia uczenia

Uzupełnij mapę myśli samodzielnie

Uzupełnij mapę myśli własnoręcznie, nie przejmuj się tym, że nie masz zdolności rysunkowych. To nie jest istotne. Ważne, aby mapa była:

  • przejrzysta
  • czytelna
  • kolorowa 
  • wykonana samodzielnie

Na tym polega zasadnicza idea. Nauka, przez samodzielne tworzenie. Im większa ilość kolorów, barw, niestandardowych pomysłów, skojarzeń, tym wyższa gwarancja, że dana osoba więcej zapamięta.

Mapa myśli wzór. Jak taka mapa powinna wyglądać?

Na załączonej ilustracji znajduje się - mapa myśli wzór. Jest to jeden z przykładów mapy wykonanej przez dziecko, należy jednak pamiętać, że nasza mapa może się różnić od prezentowanej tutaj. Jeżeli opracowujemy ją samodzielnie powinniśmy wizualnie dostosować mapę do naszych potrzeb, dzięki temu będzie nam łatwiej się z niej uczyć.

Chociaż początkowo może wydawać się to dosyć niestandardowym sposobem nauki i wywoływać pewien rodzaj stresu, to z pewnością z czasem da nam i naszym pociechom prawdziwą frajdę. Nauka stanie się przyjemnością, a nie przykrym obowiązkiem.