Kalkulator ułamków. Jak skutecznie nauczyć dziecko działań na ułamkach?

Kalkulator ułamków jest narzędziem ułatwiającym wykonywanie działań mnożenia, dzielenia, dodawania i odejmowania ułamków. Niemniej jednak można go wykorzystywać tylko jako pomoc naukową, gdyż uczniowie powinni opanować umiejętność samodzielnego wykonywania tych operacji. Jak im to ułatwić?

Obliczanie ułamków. Jedna z podstawowych umiejętności matematycznych

Kalkulator ułamków to narzędzie, które pozwala nam w szybki sposób dokonywać działań na ułamkach. Niestety, choć jest to niezmiernie wygodne, to jednak uczniowie, zwłaszcza ci najmłodsi, nie powinni nadużywać tego narzędzia, tylko skupić się na opanowaniu zasad obowiązujących podczas wykonywania podstawowych obliczeń ułamków. 

Ułamki jest to jedno z pierwszych zagadnień matematycznych, z którymi stykają się dzieci na poziomie szkoły podstawowej. Wielu z nich sprawiają one sporo trudność. Wystarczy jednak spróbować zrozumieć istotę ułamków, np. wykorzystując rekwizyty do wyjaśnienia czym tak naprawdę są ułamki, aby w znaczny sposób ułatwić naukę wykonywania prostych obliczeń.

Tabliczkę mnożenia dziecko musi opanować w szkole podstawowej. Zdjęcie ilustracyjneTabliczka mnożenia: jak nauczyć dziecko sprawnego mnożenia?

Jak odejmować ułamki?

Jednym z podstawowych działań na ułamkach jest ich odejmowanie. Jak odejmować ułamki? Ile to jest 3/4 - 1/2?

Aby odjąć dwa ułamki, które posiadają różne mianowniki konieczne jest sprowadzenie ich do wspólnego mianownika. Można to zrobić skracając ułamki lub je rozszerzając. I tak wracając do wspomnianego przykładu,

aby wykonać działanie 3/4 - 1/2, musimy:

  • znaleźć wspólny mianownik dla obu ułamków - w tym przypadku będzie to 4
  • rozszerzyć ułamek 1/2 poprzez pomnożenie licznika i mianownika przez 2, aby uzyskać w mianowniku liczbę 4 - efektem tego po rozszerzeniu uzyskujemy ułamek 2/4
  • przystępujemy do odejmowania: 3/4 - 2/4 = 1/4
Zobacz wideo Dominika Lasota: Apelowaliśmy do MEN, żeby rzetelna edukacja klimatyczna stała się częścią programu nauczania

Jak mnożyć ułamki?

Kolejnym prostym działaniem wykonywanym na ułamkach jest ich mnożenie. Jak mnożyć ułamki? W tym wypadku sprawa jest dość prosta: wystarczy pomnożyć licznik przez licznik i mianownik przez mianownik, np.

  • 7/3 * 5/8 = 7*5/3*8 = 35/24= 1 9/24= 1 3/8

Jeśli mamy do pomnożenie przez siebie więcej niż dwa ułamki, np. trzy lub cztery, to sytuacja wygląda analogicznie - musimy pomnożyć przez siebie wszystkie liczniki, a następnie wszystkie mianowniki. Końcowy wynik (jeśli to możliwe) skracamy do najprostszej postaci, jak miało to miejsce w powyższym przypadku. 

Jak dodawać ułamki?

Dodawanie ułamków jest kolejnym działaniem, które sprawia uczniom trudność, zwłaszcza na początku ich przygody z ułamkami. Jak dodawać ułamki? Należy pamiętać o podstawowej zasadzie, która obowiązuje również przy odejmowaniu, a mianowicie o konieczności sprowadzenia ułamków do wspólnego mianownika,

  • 1/3 + 5/6 = 2/6 + 5/6 = 7/6 =1 1/6
  • 5/6 + 8/9 = 15/18 + 16/18 = 31/18 = 1 13/18

Jak dzielić ułamki?

Dzielenie ułamków wydaje się jedną z najtrudniejszych operacji na ułamkach, które poznają uczniowie rozpoczynający przygodę z matematyką. Jak dzielić ułamki by uniknąć błędów? Aby prawidłowo dzielić ułamki należy zmienić działanie dzielenia na mnożenie, a robi się to mnożąc pierwszy ułamek przez odwrotność drugiego, np.:

  • 2/5 : 1/10 = 2/5 * 10/1 = 2*10/ 5*1 = 20/5 = 4/1 = 4

Matura z matematyki. Co zabrać? Niezbędne przybory i zagadnienia obowiązujące na maturzeMatura z matematyki. Co zabrać? Niezbędne przybory i zagadnienia obowiązujące na maturze

Kalkulator z ułamkami. Czy warto go kupić?

Na rynku przyborów szkolnych mamy coraz większy wybór akcesoriów, w tym także kalkulatorów z ułamkami. Czy warto wyposażyć ucznia w taki sprzęt? Otóż nie warto. Przede wszystkim kalkulator jest narzędziem, które powinno posłużyć kilka lat. Uczniowie podczas egzaminów mogą posługiwać się kalkulatorem, ale tylko i wyłącznie prostym, czyli takim, który nie ma dodatkowch opcji, w tym ułamków. Ponadto taki kalkulator mógłby negatywnie wpływać na proces nauki wykonywania działań na ułamkach - dziecko zamiast samodzielnie wykonywać ćwiczenia mogłoby korzystać z pomocy kalkulatora, a tym samym nie utrwalałoby zdobytej wiedzy. 

Zobacz też: Nauczycielka matematyki: Edukacja na papierze to ściema! Jak dobrze rozwijać zdolności matematyczne dziecka?

Więcej o: