Mamy wysyp Montessori, a co z Korczakiem? Mo瞠 jeszcze przyjdzie czas na przedszkola i szko造 korczakowskie?

Fascynuje nas podej軼ie do edukacji Marii Montessori, interesuje pedagogika waldorfska, eksperymentujemy ze szko豉mi demokratycznymi. Dla pedagogiki Janusza Korczaka zabrak這 miejsca? Szkoda, 瞠 tak ma這 u nas szk馧 korczakowskich. Mimo, 瞠 ponad 230 z nich nosi jego imi.
Pomnik Janusza Korczaka Pomnik Janusza Korczaka WALDEMAR GORLEWSKI

"Nie ma dzieci, s ludzie"

Korczak - prekursor wsp馧czesnej my郵i pedagogicznej. Tw鏎ca oryginalnego systemu pracy z dzie熤i, opartego na partnerstwie, samorz康nych procedurach i instytucjach. Dzia豉cz na rzecz praw dziecka-cz這wieka.

Na internetowej stronie Fundacji Korczakowskiej o pedagogicznych metodach Korczaka przeczytamy:

Mechanizmy dzia豉nia korczakowskich instytucji, takich jak Dom Sierot, Nasz Dom czy 'Ma造 Przegl康' s uniwersalne i ponadczasowe. Zbudowane na bezustannie wcielanej w 篡cie idei podmiotowo軼i, instytucje te skutecznie realizowa造 swoje cele, b璠帷 r闚nocze郾ie przyk豉dem samorz康nego i innowacyjnego zarz康zania.
Twierdzimy, 瞠 korczakowskie koncepcje i rozwi您ania mog znale潭 praktyczne zastosowanie w pracy z lud幟i w wielu obszarach, m.in.: edukacji, przeciwdzia豉nia wykluczeniu spo貫cznemu, mediacjach, zarz康zaniu organizacj czy nawet firm

Janusz Korczak (a w豉軼iwie Henryk Goldschmit, pseudonim 'Stary Doktor' lub 'Pan Doktor) by lekarzem, pisarzem, publicysta, pedagog, dzia豉czem spo貫cznym o podw鎩nej narodowo軼i. Podczas wojny prowadzony przez niego i Stefani Wilczy雟k dom dziecka zosta przeniesiony do warszawskiego getta. Od m這dzie鎍zych lat interesowa si pedagogik.

W 1899 przebywa w Szwajcarii, tam pozna spu軼izn tw鏎cy pierwszej teorii nauczania pocz徠kowego - Johanna Heinricha Pestalozziego. Zna i popiera za這瞠nia Marii Montessori, kt鏎a uwa瘸豉, 瞠 g堯wnym zadaniem pedagogiki jest wspieranie spontaniczno軼i i tw鏎czo軼i dzieci.

By wielkim zwolennikiem emancypacji dziecka i poszanowania ich praw. Chcia dla dzieci sprawiedliwo軼i, r闚nych praw i obowi您k闚. W swoich plac闚kach (Dom Sierot i Nasz Dom) wraz z dzie熤i stworzy parlament, s康, pras.

W pedagogice 鈍iatowej jest postrzegany jako prekursor i przedstawiciel ruchu na rzecz praw dzieci. 'Szko造 sprawiedliwej spo貫czno軼i' - tak okre郵a si dzisiaj instytucje, kt鏎e dzia豉j wed逝g metody Korczaka.

O 'Momentach wychowawczych' Korczaka w 1919 r. Zygmunt Nowicki napisa:

Dostrzega to, czego zwykli doro郵i nie dostrzegaj. Ods這ni nam rzeczywiste 篡cie dzieci oraz ca造 szereg zagadnie 篡ciowych i wychowawczych

Jego has這 'Nie ma dzieci, s ludzie'przesz這 do historii. Wyda ponad 20 ksi捫ek (m.in.: 'Kr鏊 Maciu Pierwszy', 'Kr鏊 Maciu na wyspie bezludnej'), prawie p馧tora tysi帷a tekst闚 drukowanych np. artyku堯w w kilkudziesi璚iu pismach m.in. w 'Ma造m Przegl康zie'. Pismo to Korczak redagowa przez cztery lata (1926-1930). Najwa積iejsze dla 鈍iatowej pedagogiki ksi捫ki Korczaka to: 'Dziecko w rodzinie', 'Jak kocha dziecko'.

Ponad dwie軼ie trzydzie軼i szk馧 w Polsce nosi imi Janusza Korczaka.

Wybrali鄉y kilka znanych i mniej znanych cytat闚 z pedagogicznych ksi捫ek Korczaka. Mo瞠 pomog znale潭 odpowied na pytania o to, jak budowa, oparte na szacunku i mi這軼i, relacje z dzieckiem czy uczniem?

Idealny wiek na rozpocz璚ie nauki? Idealny wiek na rozpocz璚ie nauki? Fot. Jakub Ociepa / Agencja Gazeta

Korczak o roli wychowawc闚

"Wychowawca, kt鏎y nie wt豉cza, a wyzwala, nie ci庵nie, a wznosi, nie ugniata, a kszta速uje, nie dyktuje, a uczy, nie 膨da, a zapytuje, prze篡je wraz z dzieckiem wiele natchnionych chwil, 透awym wzrokiem nieraz patrze b璠zie na walk anio豉 z szatanem, gdzie bia造 anio tryumf odnosi".

"W teorii wychowania zapominamy, 瞠 winni鄉y uczy dziecko nie tylko ceni prawd, ale i rozpoznawa k豉mstwo, nie tylko kocha, ale i nienawidzi, nie tylko szanowa, ale i pogardza, nie tylko godzi si, ale i oburza, nie tylko ulega, ale i buntowa si".

"Rozumny wychowawca nie d御a si, 瞠 nie rozumie dziecka, ale rozmy郵a, poszukuje, wypytuje dzieci. One go poucz, by ich nie ura瘸 zbyt dotkliwie - byle chcia si uczy".

毒鏚這: Janusz Korczak, Dzie豉, tom 7: Jak kocha dziecko. Dziecko w rodzinie, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Latona, 1993

Mo瞠 ci zainteresowa: '畝dna plansza czy atlas nie zast徙i dotyku li軼ia'. Opowie嗆 przedszkolanki o tym, dlaczego warto 'wyprowadzi dzieci do lasu' [I PI艼NE ZDJ犴IA]

Dzieci z przedszkola na wycieczce w lesie, zdj璚ia do jednorazowej publikacji na www.edziecko.pl
Fot. Barbara Zamo積iewicz/ www.wielkizachwyt.pl

Dziecko ma prawo do zabawy! Dziecko ma prawo do zabawy! fot. Shutterstock

Korczak o prawach dziecka

"Wzywam o magna charta libertatis, o prawa dziecka. Mo瞠 ich jest wi璚ej, ja odszuka貫m trzy zasadnicze:

1. Prawo dziecka do 鄉ierci.

2. Prawo dziecka do dnia dzisiejszego.

3. Prawo dziecka, by by這 tym, czym jest.

Niespornym jest prawo dziecka do wypowiadania swych my郵i, czynnego udzia逝 w naszych o nim rozwa瘸niach i wyrokach. Gdy doro郾iemy do szacunku i ufno軼i, gdy samo zaufa i powie, co jest jego prawem - mniej b璠zie zagadek i b喚d闚.

W obawie, by 鄉ier nie wydar豉 dziecka, wydzieramy dziecko 篡ciu; nie chc帷, by umar這, nie pozwalamy 篡 (...)

Dla jutra lekcewa篡 si to, co dzi dziecko cieszy, smuci, dziwi, gniewa, zajmuje. Dla jutra, kt鏎ego ani rozumie, ani ma potrzeb rozumie, kradnie si lata 篡cia, wiele lat.

Kto gruntownie nie przemy郵i zagadnienia zakaz闚 i nakaz闚, gdy jest ich ma這, nie ogarnie, zgubi si, gdy ich b璠zie wiele".

毒鏚這: Janusz Korczak, Dzie豉, tom 7: Jak kocha dziecko. Dziecko w rodzinie, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Latona, 1993.

Prawa dziecka Prawa dziecka fot: istockphoto

Korczak o szacunku do dziecka

"Szacunku dla bie膨cej godziny, dla dnia dzisiejszego. Jak b璠zie umia這 jutro, gdy nie dajemy 篡 dzi 鈍iadomym, odpowiedzialnym 篡ciem? Nie depta, nie poniewiera, nie oddawa w niewol jutra, nie gasi, nie 酥ieszy, nie p璠zi".

盍鏚這: Janusz Korczak - Prawo dziecka do szacunku. W: Wo這szyn S.: Korczak, Warszawa, 1978

"Do鈍iadczenie paru niestosownych pyta, nieudanych 瘸rt闚, zdradzonych tajemnic, niebacznych zwierze uczy dziecko odnosi si do doros造ch, jak do oswojonych, ale dzikich zwierz徠, kt鏎ych nigdy nie mo積a by do嗆 pewny".

"Kto i kiedy, w jak wyj徠kowych warunkach, o鄉ieli si doros貫go pchn望, szarpn望, uderzy? A jak codzienny i niewinny klaps wymierzony dziecku, mocne poci庵ni璚ie za r瘯, bolesny u軼isk pieszczoty".

毒鏚這: Janusz Korczak, Dzie豉, tom 7: Jak kocha dziecko. Prawo dziecka do szacunku, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Latona, 1993.

Korczak o samodzielno軼i

"Je郵i umiecie diagnozowa rado嗆 dziecka i jej nat篹enie, musicie dostrzec, 瞠 najwy窺z jest rado嗆 pokonanej trudno軼i, osi庵ni皻ego celu, odkrytej tajemnicy. Rado嗆 tryumfu i szcz窷cie samodzielno軼i, opanowania, w豉dania".

毒鏚這: Janusz Korczak, Dzie豉, tom 7: Jak kocha dziecko. Dziecko w rodzinie, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Latona, 1993.

Komentarze (9)
Mamy wysyp Montessori, a co z Korczakiem? Mo瞠 jeszcze przyjdzie czas na przedszkola i szko造 korczakowskie?
Zaloguj si lub komentuj jako go嗆
  • Pawel P Bromann

    Oceniono 10 razy 8

    Podwojnej narodowosci? Zyd-Polak? Od kiedy wyznanie rowna sie narodowosc? Izrael powstal w 1948 roku, czyli kilka lat po zabojstwie doktora. Janusz Korczak byl Polakiem WYZNANIA zydowskiego!!

  • gazeta1960

    Oceniono 3 razy 3

    "Janusz Korczak (...) by lekarzem, pisarzem, publicysta, pedagog, dzia豉czem spo貫cznym o podw鎩nej narodowo軼i"
    Pulicyst, pedagogIEM.
    Ceni dobre dziennikarstwo. Codziennie ceni...

  • calidris

    Oceniono 2 razy 2

    "by lekarzem, pisarzem, publicysta, pedagog, dzia豉czem spo貫cznym...", "By wielkim zwolennikiem emancypacji dziecka i poszanowania ich praw" - te dwa kwiatki ju pod pierwszym zdj璚iem. Czy o czym takim jak korekta to軼ie s造szeli?

  • uenostation54

    Oceniono 2 razy 2

    jestem za!

  • kartokapsel

    Oceniono 6 razy -6

    Teraz czekam na charakterystyczne dla 鈔odowiska GW artyku造 pseudo-historyk闚 maj帷e nas przekona o tym, 瞠 Korczak by pedofilem, gejem i krad pieni康ze zbierane na dzieci. Id嬈ie 郵adami Grossa, Tomasika czy Tryczyka tworz帷ych "prawd historyczn" w oparciu o to, co wyd逝bi z nosa

Aby oceni zaloguj si lub zarejestrujX